Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Verkar hända lite

Produkter
(logga in för att koppla)
Spännande! Jag gillar speciellt detta: "They want to expand the mirrorless concept, rather than limit it to the more feminine cameras they have been making up until now. It will be a camera for women and men."

:)

Dom ska alltså fortsätta med E kameror och
komma med en ersättare för E5.
Men räcker det med en toppmodell för att utveckla
objektiven?
Alla Olympus E användare som inte har E5,
och dom är ju i majoritet, är väl knappast intresserade
av att köpa E5 eller den kommande ersättaren.

Jag har svårt att tro att det är vettigt att satsa på DSLR-serien idag. Optiken är förvisso bra, men framtiden går nog mot spegellöst.

Jag har svårt att tro att det är vettigt att satsa på DSLR-serien idag. Optiken är förvisso bra, men framtiden går nog mot spegellöst.

Själv kan jag nog tänka mig att det är vettigt att hålla E-X-serien, då spegellöst kommer inte ta över helt. Det kommer alltid finnas plats för variation. Ser dock med spänning fram emot vad de kommer hitta på angående "expand the mirrorless concept," speciellt ang sökaren.

Symbios

Föga förvånande att kameraföretagen använder pressen för att nå ut med sitt budskap, då de verkar i en sorts symbios och har samma kunder, dvs vi fotointresserade läsare.

2011 har påverkat industrin med härdsmältor, naturkatastrofer och en ekonomisk skandal. 2012 är ju ett år med två viktiga mässor för foto-industrin, PMA@CES i january (8-13) och Photokina i september (18-23). Ser tidningsartikeln som en uppvärmare inför dessa.

Ref:

Jag undrar om det här ingick i planen från början. Först en Pen F-lookalike och nu en OM-lookalike. Rena retroorgien.

¿OM-D Habla español

Tar tag i den här tråden, som får rymma lite vidare perspektiv än på bara den nya OM-D, vilken ju har en egen parallell tråd.

Olympus har mött Europa-pressen och som vanligt är spanska media alerta med bra intervjuer.

Intressant med dessa intervjuer med fabriksfolket, eftersom detaljer kommer fram som annars inte står att läsa på företagens produktsidor.

Ser ut som om att klassiska Four Thirds fortfarande är med som en viktig pusselbit i Olympus produktportfolio, om inte endast så för bredden, utan även för mer professionellt användande.

Ref:

Panasonic will make faster lenses and more compact pancakes

Apropå intervjuer, så har engelska Amateur Photographer passat på att fråga Panasonic i samband med mässan nyligen.

Med allt hårdnande konkurrens inom skiktet spegellösa systemkameror, där även Canon förväntas lansera en liknande i år, så kommer Panasonic att prioritera fler ljusstarka objektiv samt kompaktare 'pancake'-objektiv. Samtidigt så kommer produktdifferentieringen mellan de tre GF, GX & GH att accentueras med de två senare som premium-kategorier.

Jag antar att Panasonic har en omvärds-/konkurrentbevakning
och fog för uppgifterna, så förmodligen kommer Canon snart med en CSC i samma sensorstorlek, se Canons nya G1X med gnuttan större (för att kunna skryta i marknadsföringsmaterialet) sensor också med sidbreddsformatet 4:3. Canon har ju tidigare visat att de kan bygga smått med sina Ixusar. Bildkvaliteten från Canon G1X är det inget större fel på, helt jämförbar med MFT's sensor i samma storleksklass (~16% skillnad, ~¼EV).

Samsung har ju inte varit tillnärmelsevis lika framgångsrik som Sony med sitt APS-C CSC system trots fin optik, men båda lär nu få se sig klämda mellan Olympus/Panasonic och Canon, om dessa två senare genom en mindre sensorstorlek kan göra både bättre och mindre system, vilket ju är essensen med CSC's framgångsformel.

Kan anledningen till att Kenko-Tokina och Tamron nyss intresserat sig för MFT påverkats av att Canon kommer med en CSC i samma sensor-storlek i år? Hur mycket kommer Canon att samarbeta med MFT? Kommer Panasonic så småningom att leverera bildsensorn även till Canon, i så fall torde det kunna bli ansenliga volymer.

När är nu Photokina 2012?

Ref:

Mr Terada säger i intervjun att de inte får säga vem som tillverkat sensorn till Om-D, men att den är helt ny.
Lite kryptiskt, det där. Man utgår från att det är Panasonics egen, men konstigt nog får han inte säga så, eller så är det helt enkelt inte. Mysko.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar