Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem och vilken.........

Produkter
(logga in för att koppla)

macallan

Avslutat medlemskap
Efter Forumet om "Diskussioner om Pooler" som jag drog i gång, vilket enligt mitt tycke blev "lyckat" med många deltagare och många bra ideér, så går jag vidare till nästa ämne.

Vilken roll kan ett bildbedömmande ha beroende på Vem som har tagit bilden och likaså Vilken utrustning som andvänts, kan person likaleds val av kamera o objektiv påverka ett bildbedömmande?

Fritt fram och tycka o skriva.

Hälsn. Kjell-Åke Johansson.
 
macallan skrev:
Efter Forumet om "Diskussioner om Pooler" som jag drog i gång, vilket enligt mitt tycke blev "lyckat" med många deltagare och många bra ideér, så går jag vidare till nästa ämne.

Vilken roll kan ett bildbedömmande ha beroende på Vem som har tagit bilden och likaså Vilken utrustning som andvänts, kan person likaleds val av kamera o objektiv påverka ett bildbedömmande?

Fritt fram och tycka o skriva.

Hälsn. Kjell-Åke Johansson.

Utrustning påverkar mig inte alls. Däremot kan en sådan information ge vägledning om delorsaker till att en bild blev som den blev (positivt och negativt).
Om "vem" som tagit bilden påverkar oss eller inte är svårt att svara på. Jag försöker aktivt bortse från det men vid enstaka tillfällen har det säkert betydelse på ett undermedvetet plan, oavsett om vi vill det eller inte.

/Johan
 
Jag har just öppnat en bild och kommenterat enkomt för filmvalet, fast det syndes iof på tummen att det var en ovanligare.. Så gör jag ibland om det är något som intresserar mig speciellt, även om bilden inte är bra. (Dock skriver jag det också då.)

Fast annars struntar jag i utrustning som regel, men kan intressera mig för foto/kopierings/efterbehandlingsteknien i stället. Jag tror inte jag påverkas av vem som tagit en bild utifrån namnet, kanske undermedvetet ibland och det händer iof att jag tänker "men vad sjutton, h*n denna? "Den håller inte h*ns klass," eller "det var har tagit sig." Det är oundvikligt tror jag eftersom vissa namn ligger på minnet. Kommenterar dock endast bilden, beroende på bilden och inte beroende på vem som plåtat iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.