Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vem mer än jag har förbokat Canon R5?
- Trådstartare ahlinder
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
Skulle inte få för mig att betala flera tusen kronor mer bara för att få kameran några månader tidigare! Dessutom vet man ju inte om den håller måttet när det AF - tänker på Nikons Z-serie i jämförelse med D500 och D850. Katastrof var ordet som kunde beskriva jämförelsen där. (Nu pratar vi stillbild och snabba motiv)
Jag har beställt en R5. Brukar beställa nya kameror jag vill ha direkt när de kommer ut.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Då väntar vi på dina tester i fält innan vi beställer!Jag har beställt en R5. Brukar beställa nya kameror jag vill ha direkt när de kommer ut.
Mattias U
Aktiv medlem
Är det någon här som har testat ett R-hus tillsammans med ett långt EF-objektiv (med Canons s.k. Mount adapter förstås)? Eller som har en bra artikel som handlar om just detta? Funkar AF blixtsnabbt och blir resultaten skarpa? Jag har ett 600 mm-objektiv och fotar bara fåglar.
Är det någon här som har testat ett R-hus tillsammans med ett långt EF-objektiv (med Canons s.k. Mount adapter förstås)? Eller som har en bra artikel som handlar om just detta? Funkar AF blixtsnabbt och blir resultaten skarpa? Jag har ett 600 mm-objektiv och fotar bara fåglar.
Canon uppger att det inte ska vara några som helst problem med EF-objektiv på R-husen. Kamerorna har fullt stöd för EF-objektivens datakommunikation.
Flera tester bekräftar detta och jag har själv använt Eos R med mina supertelen utan problem.
I Dpreview test av Eos-1D X Mark III kan du se att kameran autofokus är bättre i live view än med optisk sökare. Sensorn är samma som i Eos R6 och autofokusen i live view är också i stort sett samma.
Canon EOS-1D X Mark III review
Canon's EOS-1D X Mark III is one of the best DSLRs ever made. With fast burst speeds, great video quality and impressive autofocus, the 1D X III is equal parts cinema rig and sports shooter. Find out how it fares against steep competition in our full review.
m.dpreview.com
ArneB
Aktiv medlem
Ja, jag har kört R med alla brännvidder från 11-24 till 500 mm helt utan problem. Ingen skillnad mellan spegelreflex och spegellöst. Adaptern funkar fint. Af fungerar bra men R är inte en 1D-kamera heller. Skärpan är inget problem.Är det någon här som har testat ett R-hus tillsammans med ett långt EF-objektiv (med Canons s.k. Mount adapter förstås)? Eller som har en bra artikel som handlar om just detta? Funkar AF blixtsnabbt och blir resultaten skarpa? Jag har ett 600 mm-objektiv och fotar bara fåglar.
Vilket kamerahus använder du idag?
Mattias U
Aktiv medlem
Tack Magnus!
Arne, jag använder 7D mk II (och har gjort i snart 6 år). Har i flera år tänkt köpa ett nytt (bättre) hus. Nu verkar det som att Canon inte tänker släppa ngn 5D mk V ...och därför börjar jag snegla på R-husen. Jag är inte intresserad av video, men kanske kan R5 vara lämpligt ändå.
Arne, jag använder 7D mk II (och har gjort i snart 6 år). Har i flera år tänkt köpa ett nytt (bättre) hus. Nu verkar det som att Canon inte tänker släppa ngn 5D mk V ...och därför börjar jag snegla på R-husen. Jag är inte intresserad av video, men kanske kan R5 vara lämpligt ändå.
Tack Magnus!
Både R5 och R6 har samma autofokus. Med största sannolikhet slår de din 7D II rejält på fingrarna i AF-prestanda.
Jag förstår om du vill ha en R5 för pixeltäthetens skull. Det ryktas dock att det ska komma en APS-C-version. Men det är kanske inte högsta prio för Canon när de har M-serien.
VargenW
Aktiv medlem
Annars finns ju RP också, jag är otroligt nöjd med den. Funkar hur bra som helst med RF, EF och t o m EF-S. Frågan är om prisskillnaden mellan
RP och R5 motsvarar kvalitetsskillnaden. Jag filmar inte så den sidan bryr jag mig inte om, där är väl RP sämre.
RP och R5 motsvarar kvalitetsskillnaden. Jag filmar inte så den sidan bryr jag mig inte om, där är väl RP sämre.
Både R5 och R6 har samma autofokus. Med största sannolikhet slår de din 7D II rejält på fingrarna i AF-prestanda.
Jag förstår om du vill ha en R5 för pixeltäthetens skull. Det ryktas dock att det ska komma en APS-C-version. Men det är kanske inte högsta prio för Canon när de har M-serien.
Mattias U
Aktiv medlem
Tack Magnus o Lars för tips. Återstår att se om jag har is i magen att vänta på ett nytt APS-C-hus från Canon. Har väntat 2-3 år först på 7D III och på 5DV. Börjar tröttna på 7D II. Hade planer på att köpa 1DXIII, men den blev allt för dyr. Hoppas Canon vill satsa på ytterligare ngt bra hus med spegel...
PMD
Aktiv medlem
Priskillnaden är hiskelig, men EOS R och EOS RP har inte IBIS medan R5 och R6 har det. Det kan spela roll för en och annan (t.ex. mig :–).Frågan är om prisskillnaden mellan RP och R5 motsvarar kvalitetsskillnaden. Jag filmar inte så den sidan bryr jag mig inte om, där är väl RP sämre.
Om det inte är bråttom att byta kamera (vilket det sällan är för de flesta) så bör man kanske avvakta ett tag och se hur priserna på de nya kamerorna utvecklas.
Man ska nog inte heller utesluta en RP-ersättare med IBIS så småningom (men jag lovar inget :–) .
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Jag börjar också bli sugen på en R5 fast jag inte tänkt byta, man ska inte titta på YT & liknande forum... =)
Tycker att 1D X III blev på tok för dyr & en R1 blir väl inte billigare, sen så verkar ju R5 funka riktigt bra att fota action med & det är ju det jag gör mest.
Men med barn så har tiden för actionfoto minskat & porträtt, busande barn & hund blivit mer av det som fotas & i dag så står min iPhone för det mesta av dom tagna bilderna.
Så nu undrar jag om inte en R5 med vinklingsBar skärm, högre upplösning & lite smidigare format för självporträtt med barn i famnen kanske är rätt kamera för mig ändå, dom kommande åren...
Sen så är det kanske bättre att sälja av sina EF objektiv nu & inte om 2år, vad tror ni om ev värdeminskning på främst objektivfronten?
Tycker att 1D X III blev på tok för dyr & en R1 blir väl inte billigare, sen så verkar ju R5 funka riktigt bra att fota action med & det är ju det jag gör mest.
Men med barn så har tiden för actionfoto minskat & porträtt, busande barn & hund blivit mer av det som fotas & i dag så står min iPhone för det mesta av dom tagna bilderna.
Så nu undrar jag om inte en R5 med vinklingsBar skärm, högre upplösning & lite smidigare format för självporträtt med barn i famnen kanske är rätt kamera för mig ändå, dom kommande åren...
Sen så är det kanske bättre att sälja av sina EF objektiv nu & inte om 2år, vad tror ni om ev värdeminskning på främst objektivfronten?
Jag beställde 9/7 . I min ålder kan jag inte vänta på att priserna går ner. Är sugen på en 600mm f11.
Jag är inte lika gammal, men som yrkesfotograf har nya och bättre funktioner ett värde som motiverar det högre introduktionspriset.
PMD
Aktiv medlem
Jag tror inte att begagnade EF-objektiv kommer att bli så värst mycket billigare framöver. RF-objektiv är rätt dyra.Sen så är det kanske bättre att sälja av sina EF objektiv nu & inte om 2år, vad tror ni om ev värdeminskning på främst objektivfronten?
Jag tror inte att begagnade EF-objektiv kommer att bli så värst mycket billigare framöver. RF-objektiv är rätt dyra.
Jag tror också att EF-objektiven kommer att hålla sina värden rätt bra. Det blir nog ingen kraftigt prisfall.
Trots allt funkar ju EF-objektiv bra på de nya kamerorna och alla har inte råd med nya RF-objektiv.
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Nä, det är ju inget snack om att EF-objektiven är riktigt bra & dom verkar ju till & med funka ännu bättre på R husen.Jag tror också att EF-objektiven kommer att hålla sina värden rätt bra. Det blir nog ingen kraftigt prisfall.
Trots allt funkar ju EF-objektiv bra på de nya kamerorna och alla har inte råd med nya RF-objektiv.
Varför jag undrar var dels för att jag har version 1 av 24-70 som funkar helt ok för vad jag plåtat tidigare, skotercross, offpist skidåkning MTB osv MEN för porträtt så skulle jag vilja ha RF modellen.
Jag får försöka låta bli att boka en R5.a men det kommer nog gå åt skogen med det... =D
Bokeh
Aktiv medlem
Jag beställde 9/7 . I min ålder kan jag inte vänta på att priserna går ner. Är sugen på en 600mm f11.
Jared har testat dom nya gluggarna, imponerande helt klart.
ztenlund
Aktiv medlem
Porträtt? Då finns ju 28-70/2 också om man kan ta pris, storlek, vikt och att tappa lite vidvinkel.Nä, det är ju inget snack om att EF-objektiven är riktigt bra & dom verkar ju till & med funka ännu bättre på R husen.
Varför jag undrar var dels för att jag har version 1 av 24-70 som funkar helt ok för vad jag plåtat tidigare, skotercross, offpist skidåkning MTB osv MEN för porträtt så skulle jag vilja ha RF modellen.
Jag får försöka låta bli att boka en R5.a men det kommer nog gå åt skogen med det... =D