Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem äger rätten till familjebilder/album?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tibetanten

Ny medlem
Som rubriken lyder. Vid en skilsmässa, vem äger då rätt till vilka bilder? Har googlat allt vad jag kan men hittar inget liknande. Det jag hittat är upphovsrättslagen & om jag tolkar den rätt så äger den som tryckt på knappen rättigheterna. Är det så även om äkta makar går skilda vägar?

Är väl så att den som fotograferat äger rätten, men jag tycker man ska vara lite smidig och dela på det, alltså i den mån det går göra kopior så båda får det dom vill ha...

Man ska komma ihåg att det är skillnad mellan äganderätt till fysiska foton och album, och upphovsrätt till själva bilden.

Som rubriken lyder. Vid en skilsmässa, vem äger då rätt till vilka bilder? Har googlat allt vad jag kan men hittar inget liknande. Det jag hittat är upphovsrättslagen & om jag tolkar den rätt så äger den som tryckt på knappen rättigheterna. Är det så även om äkta makar går skilda vägar?

Det är alltid den som tagit bilden som är upphovsman. Då spelar det ingen roll om man är gift eller inte. Men på vilket sätt är upphovsrätten viktig vid en skilsmässa? I ett äktenskap äger man allt tillsammans. Vid skilsmässa delar man lika. Vem som är upphovsman spelar ingen roll eftersom det inte är upphovsrätten som ska delas utan bilderna, och de kan man kopiera om båda vill ha samma bilder.

Det kan ju bli besvärligt om man inte är överens. Vem höll i kameran egentligen? Du får inga bilder på mig! osv. Risken är att man får ta in en advokat och klippa negativremsor. I en tråd tidigare ville inte exet ge tillgång till datorn där bilderna fanns. Den som går i skilsmässotankar och värderar bilderna högt kanske ska göra en backup åt sig själv i god tid :).

Det är alltid den som tagit bilden som är upphovsman. Då spelar det ingen roll om man är gift eller inte. Men på vilket sätt är upphovsrätten viktig vid en skilsmässa? I ett äktenskap äger man allt tillsammans. Vid skilsmässa delar man lika. Vem som är upphovsman spelar ingen roll eftersom det inte är upphovsrätten som ska delas utan bilderna, och de kan man kopiera om båda vill ha samma bilder.

Upphovsrätten är lika viktig för mig som äktenskapsbalken är för honom. Jag blir av med MINA tillgångar för att gå rakt på sak. Med detta är jag inte speciellt intresserad av att dela med mig av MINA bilder, vilka för övrigt finns digitalt. Kan inte läsa ut i lagarna om hur detta hanteras.

Upphovsrätten är lika viktig för mig som äktenskapsbalken är för honom. Jag blir av med MINA tillgångar för att gå rakt på sak. Med detta är jag inte speciellt intresserad av att dela med mig av MINA bilder, vilka för övrigt finns digitalt. Kan inte läsa ut i lagarna om hur detta hanteras.

Trist :-( Men lagen säger tydligt att den som tagit bilden har upphovsrätt. Då tippar jag på att det är det du behöver fokusera på, dvs om det är dina bilder så ska du visa att det är du som tagit dem.

Du behöver inte oroa dig för upphovsrätten eftersom den inte kan överlåtas.

Tror du blandar äpplen och päron här.

Upphovsrätten har du kvar dvs ditt ex får inte sälja dina bilder men bodelningen är något annat och där äger ni gemensamma tillgångar tillsammans dvs de fysiska bilderna om inget äktenskapsförord finns.

Ligger ju säkert något bakom som gör att du absolut inte vill att ditt ex ska få bilder, men upphovsrätten är fel väg att gå. Om du säljer en print till en kund så har du ju inte gett bort upphovsrätten men du kan inte heller i ett senare skede komma och hämta tillbaka bilden eftersom du inte gillar kunden längre..

Jag tyckert detta är väldigt intressant och kan också vara viktigt att reda ut (även om jag personligen inte står i denna situtationen).

Gällande eventuella fysiska fotoalbum så tror jag att alla är med på att de skall delas som vid all normal bouppdelning, och fotografen har alltid de imatriella rättigheterna kvar oavsett fysiskt album.

Däremot så blir detta intressant i våran digitala tidsålder. Innebär bouppdelningen att gifta måste dela med sig av allt som är elektroniskt sparat till varandra. Jag tänker då även på privata SMS, mail, foton som man tex har på sin egna telefon eller egna dator.

Skulle vara väldigt intressant och nyttigt att höra något om var man drar gränsen mellan det som anses privat, och det som anses som gemensamma digitala tillgångar när äktenskapsförord inte föreligger.

Tror bedömningen beror på definitionen av "tillgångar".
Är SMS en tillgång ? Är data på en hårddisk en tillgång ?

Man ska också komma ihåg att i 99% av alla skilsmässor är personerna som går skilda vägar kapabla att bete sig som vuxna människor och då är detta inte ett problem över huvud taget. Man gör helt enkelt en bedömning av gemensamma tillgångar och delar upp på ett logiskt sätt och går vidare med livet.

Är man det minsta orolig ska man skriva äktenskapsförord/samboavtal och detta ska skrivas när man fortfarande är kär och aldrig tror att det kan ta slut :) Detta av den enkla anledningen att man då inte har några baktankar och det brukar bli rimligast avtal.

Jag har svårt att se många skilsmässor där man begär att få bilder från den andres mobil i skilsmässan :D Däremot är det ju t ex rimligt att båda får bilder på barnen etc även om den ena föräldern hållit i kameran

Skulle vara väldigt intressant och nyttigt att höra något om var man drar gränsen mellan det som anses privat, och det som anses som gemensamma digitala tillgångar när äktenskapsförord inte föreligger.

Personliga brev är och har alltid varit personliga. Att gifta sig innebär inte att man avsäger sig sin personliga integritet.

Det spelar ingen roll om materialet är digitalt eller analogt. Personligt är personligt.

Ja det är precis det jag letar svar & information om. Vad säger lagarna om de digitala bilder som finns & som är fotograferade av mig. Är detta något som lagenligt skall innefattas i en bouppdelning???

Jag tyckert detta är väldigt intressant och kan också vara viktigt att reda ut (även om jag personligen inte står i denna situtationen).

Gällande eventuella fysiska fotoalbum så tror jag att alla är med på att de skall delas som vid all normal bouppdelning, och fotografen har alltid de imatriella rättigheterna kvar oavsett fysiskt album.

Däremot så blir detta intressant i våran digitala tidsålder. Innebär bouppdelningen att gifta måste dela med sig av allt som är elektroniskt sparat till varandra. Jag tänker då även på privata SMS, mail, foton som man tex har på sin egna telefon eller egna dator.

Ja det är precis det jag letar svar & information om. Vad säger lagarna om de digitala bilder som finns & som är fotograferade av mig. Är detta något som lagenligt skall innefattas i en bouppdelning???
Ärligt talat tror jag Fotosidans forum är helt fel ställe att söka vägledning vid en skilsmässotvist. Här behandlas som regel juridiska frågor med enastående entusiasm men med högst begränsad kompetens:)
Ta kontakt med en advokat, äktenskapsrådgivare, präst eller kanske allra helst en god vän till er bägge som kan agera neutralt. Era problem måste få en lösning som förmodligen ingen av er kommer att gilla men båda till nöds kan acceptera. Den lösningen finns inte i lagboken.
Anders W

Men jag får ju ladda ner en skyddad bild från nätet för privat bruk, ex skrivbordsbakgrund. Det är inte olagligt att ha andras bilder i sin telefon, det är först när man framställer nåt av det som det blir en fråga.

Men frågan här är nog om det inte är bättre att prata ut med en kurator om detta, och låta partnern behålla familjebilder. Men självklart kan du be att få kopior på sånt du inte har.

Bodelningen handlar om det ekonomiska värdet av tillgångar.
Typiskt skulle jag säga att det ekonomiska värdet av personliga bilder på en hårdisk är noll och intet. Däremot representerar kanske hårddisken i sig ett värde ekonomiskt.

Enkel lösning: Kopiera bilderna så att båda har varsin kopia.

När det gäller rätten att sprida och publicera verken så är det fotografen som äger dom oavsett på vilken hårddisk de finns.

(Upphovs)rätten till bilderna äger fotografen.

Kopiorna (papper) ska ni dela på precis som DVD-samlingen. Digitala kopior är där de är, du kan knappast (juridiskt) begära att han ska radera dem från facebook etc. Ligger bilderna på en hårddisk hemma ska ni förstås dela på den, lämpligen genom att göra en kopia, oavsett vem som tagit bilderna.

Att dela i bodelningssammanhang betyder något annat än att "dela" på Facebook. I den senare användningen betyder "dela" att man "delar med sig", dvs ger andra en kopia av något (immateriellt).

Vid bodelning innebär "dela" att man "delar upp" tillgångarna och lösöret. Någon kopiering är inte nödvändig.

Vid bodelning innebär "dela" att man "delar upp" tillgångarna och lösöret. Någon kopiering är inte nödvändig.

Låter vettigt och rimligt.

Det sagt, om jag hade varit i den situationen, så hade jag nog frivilligt delat med mig av vissa bilder, tex ifrån gemensamma semesterresor, till min maka.

Däremot är det vettigt att det är frivilligt för fotografen att göra så, och att ett eventuellt urval hänger på denne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar