Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velvia zoner

Produkter
(logga in för att koppla)

Piscovery

Aktiv medlem
Hej,

är det någon som vet vilka värden (0-255) velvia exponerad +1 steg respektive -1 steg hamnar efter inskanning?

/Patrik

Det finns inget samband mellan filmdensitet och RGB-värden på det sättet. Det finns massor av faktorer mellan din film och den slutgiltiga filen som avgör det. Det finns alltså helt enkelt inget svar på din fråga.

Varför undrar du? Det kanske finns någon annan lösning på det du är ute efter.

Anledningen är att när jag ser mina motiv när jag fotograferar så tänker jag i velvia steg (zoner). En vit vägg är zon 7 osv. Några viktiga zoner är zon 4 (-1 steg) och zon 6 (+1 steg). När jag fotograferar digitalt så vill jag konvertera mitt tankesätt till histogrammet. Med andra ord vilket värde har zon 4 och 6 i histogrammet. Detta för att sedan veta exponeringskompansationen som måste göras på digitalkameran.

Jag har dessvärre ingen skanner så jag kan inte skanna in och testa.

/Patrik

Att tänka i zoner när man jobbar med dia eller digitalt anser jag vara en överloppsgärning.

Zonindelningarna kanske har betydelse när man jobbar med anpassad filmframkallning och kopiering men mitt tips är att helt enkelt resonera i +/- steg från index. Speciellt då de extremare zonerna inte finns pga. att kontrastomfånget är avsevärt snävare.
Zonsystemet gäller för negativ film.

Men det är ju bara min lilla åsikt...

Tyvärr har jag ingen digitalkamera men vad jag har förstått är att digitalsensorer idag har ett kontrastomfång mycket likt det hos en genomsnittlig diafilm.
+/- 2,5 till i extremfall 3 steg från kolsvart till kritvitt med andra ord.

Var tonerna hamnar när man fotograferar digitalt beror helt på hur informationen från sensorn behandlas efter tagningen.

För att du skall kunna relatera en viss exponering till ett RGB-värde måste du ha en specifik kamera, med ett specifikt efterbehandlingsflöde. Det är alltså tester du måste göra själv, precis som när du kalibrerar in dig på en viss film.

I övrigt tycker jag det är viktigare att hålla reda på ändpunkterna än mellantonerna.ö

Hej Erik,

när man pratar om zoner med dia så är det exponeringssteg. En kamera som hasselblad 205 har så att man kan se zoner istället för "vanliga" steg.

Jag kan hålla med om att det inte är av värde att prata om zoner vid digitalfotografering. Detta beror delvis på att olika digitalkameror har olika dynamiskt omfång. En Nikon D2h har tex 6 steg varav antalet steg ifrån medelgrått (128) till vitt (255) är 2.3 steg. Detta gäller inte alls för nya Fuji S3 där du som användare kan variera det dynamiska omfånget. Skillnaden är att det dynamiska omfånget för olika diafilmer är ungefär lika.

Jim,

ja det är sant det du säger. Jag får nog skaffa en diaskanner och arbeta fram vad som gäller för min utrustning.

/Patrik

Men, var det inte ditt digitalkameraflöde du skulle kalibrera? Då är det väl bakvänt att börja skanna Velvia för att på något sätt försöka efterlikna den? Det är väl smartare att skapa ett flöde som gör att dina bilder ser bra ut? Eller har jag missförstått dina syften totalt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar