ANNONS
Annons

Velvia 100 Ny Utan F

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Hej, är det någon som har provat nya Velvian och jämfört den med 100F och 50 ISO.

Jag testade den förra året (Japanimport). Den kan beskrivas som ett mellanting mellan Velvia 50 och Velvia 100F.

Den är lika finkorning som 100F, alltså bättre än 50. Den är varmare än 100F men inte lika varm som 50. Den har färgmättnad mellan 50 och 100F. Den har renare färger än både 50 och 100F men "överdrivna" på känt Velviamaner.

tack för länken den var intressant, får vel köpa några rullar och testa dem.

Har ni lyckats få tag i dessa i Sverige redan alltså? Ringde själv till Fuji och de sade att den kommer under "sensommaren, kanske augusti eller september".

objernulf skrev:
Jag testade den förra året (Japanimport). Den kan beskrivas som ett mellanting mellan Velvia 50 och Velvia 100F.
Men Velvia 100 som nu kommer är väl inte samma som släpptes i Japan förra året, eller har jag missförstått? Jag importerade också via en kompis några rullar 100 Japan, och tyckte att den var bättre än 100F men sämre än 50, främst i högdagrar där det var lite knepigt att få snygg teckning. Det gjorde den ganska svårskannad.

Jag hoppas att den kommande Velvia 100 inte är samma som den japanska version av Velvia 100.

Ja, Velvia 100 är ny, men de ska sluta tillverka Velvia 50 istället. Enligt en bilaga till tidningen "Outdoor Photography" (juli-numret) så ska Velvia 100 ersätta Velvia 50. På frågan varför svarar Fujifilm så här: "There is a problem acquiring certain raw materials, which are used in the production of the emulsion used for the film. This makes it impossible to continue production"

Stadan skrev:
Men Velvia 100 som nu kommer är väl inte samma som släpptes i Japan förra året

Jo, det ska vara samma.

Cyberphoto verkar ha den i lager tom.
Lite för dyr dock för att bara testa lite, för min plånbok iaf. ;)
90kr ink moms för 1st.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar