Annons

Vax transfer från Inkjet

Produkter
(logga in för att koppla)

aolsson

Aktiv medlem
Vill tipsa om en trevlig och rätt enkel teknik för att få foton överförda till sådana typer av papper som är omöjliga att köra genom skrivaren.

Slutresultatet får också en aning soft - akvarellaktig ton över sig. Riktigt tilltalande faktiskt.

Material:

Ett vaxat papper (t.ex från ett ark med etiketter).

Ett ark akvarellpapper eller liknande (skall tåla att blötas en aning) och inte ha för grov yta.

Tillvägagångssätt:

Fukta akvarellpapperet med tex en blomspruta. Ytan ska bli jämnt fuktad och aningen mjuk.

Lägg det fuktade papperet på en jämn hård yta (själv använde jag en marmorskiva).

Skriv ut din bild på bläckstråleskrivaren. I stället för vnligt papper använder du ett vaxat ark - förlagsvis från baksidan till ett ark etiketter för datautskrift.

Spegelvänd bilden innan utskriften (om det är noga att inte slutresultatet blir omvänt).

Bilden ser väldigt blek ut på vaxpapperet. Det är helt OK.

Tryck nu bildsidan på vaxpapperet mot det fuktade akvarellpapperet. OBS utan att rubba vaxpapperet. Tryck jämnt och fint med handen.

Ta försiktigt bort vaxpapperet. Bilden har nu förts över i all sin glans.

aolsson skrev:
Vill tipsa om en trevlig och rätt enkel teknik för att få foton överförda till sådana typer av papper som är omöjliga att köra genom skrivaren.

Kan du visa resultat?
Låter som polaroidtransferreringen jag sysslade med för x antal år sedan, roligt och framförallt snygga bilder.
Men som sagt, ser fram emot en bild!
Ilkka

Jag bifogar en bild. Eftersom det papper jag använder inte skannar bra tog jag en digitalbild i stället.

Bilagor

• pict3095_edited-1.jpg
    pict3095_edited-1.jpg
    4.4 KB · Visningar: 1,010
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar