Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattendroppar

Produkter
(logga in för att koppla)

Wild Rose

Aktiv medlem
Halloj!

Har funderat ett bra tag på Ni som fotar alla dessa vattendroppar...Hur gör ni för att få till bilderna?

Jag skulle själv vilja testa och prova...
Hoppas ni får och har en bra helg!

/Kram Anna

Några tips...kanske!

Hej hej!

Med vattendroppar antar jag att du menar sådana där fina bilder när man låter en vätska (andra saker än vatten kan ofta se häftigare ut!) droppa ner,så att en droppe "hoppar upp" igen...!?

Jag är ingen expert på detta område, men några tips kanske jag kan ge:

- Lite karamellfärg kan ge häftiga effekter!

- Om du fotar i något slags kar, kan en färgglad duk i botten ge bilden fler "dimensioner".

Vet inte vad du använder för utrustning, men något som definitvt behövs för att "fånga" en froppe i luften är en snabb slutartid, helst >1/1000s eller mer! Därför måste du även se till att du har väldigt mycket ljus eller en bra blixt tillgänglig.

Annars är det väl bara att knäppa på, och fotar du digitalt är det ju inga problem att knäppa mycket ;-) Sedan får man ju säkert in tekniken efter ett tag, så man kan spendera mer på själva uppkäggningen av fotot än inställningarna!

Lycka till, och visa gärna resultatet =)

MvH// Leif S

ANNONS