müsli
Avslutat medlemskap
Tidigare var min syn på web-publicerade bilder att det bara var en rolig grej, något icke seriöst, en nödlösning.
Det främsta skälet var (och är fortfarande i viss mån) naturligtvis den relativt usla bildkvaliteten de flesta bildpresentationer på bildskärmen ger.
Och även om skärmarna förbättrats en hel del så kvarstår egentligen problemet. Otillräcklig kontrast, färg, upplösning, etc.
Kamerorna för konsumenter är nu uppe i runt 8 mp. En normal bildskärm har idag sällan mer än 2mp.
Detta är säkert ingen nyhet för någon och inte orsaken till att jag skriver detta. Det känns mer som "gilla läget", typ.
Istället är min fråga hur denna uppenbara begränsning i hur en absolut majoritet av alla bilder presenteras påverkar de som skapar bilderna? Och hur det påverkar bildtänket och valet av bilder rent allmänt.
Jämför med filmmediet och tv-mediet. Bland det första en TV-fotograf får lära sig är att gå närmare, välja tajtare utsnitt, än vad en filmfotograf behöver göra. Annars försvinner detaljerna, etc.
En TV-fotograf har ännu inte idag samma möjligheter att utnyttja ögats möjligheter som en filmfotograf har, främst pga begränsningarna hos tv-skärmen.
Oavsett på vilket avstånd man sitter framför skärmen så blir det alltid en kompromiss mellan den synfältstäckning och den upplösning man i slutänden får i sin ögonbotten.
Ett större avstånd ger högre upplösning, men då täcks en mindre del av synfältet. Och tvärtom.
(Se även denna tråd angående "synfältstäckning": http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=41559
Det räcker ju att bara slänga ett öga i bildlistorna här på fotosidan. Alla dessa minimala tumnaglar, som egentligen kräver extremt tajta utsnitt för att det överhuvudtaget ska gå att se vad bilden föreställer. Någon föreslog för en tid sedan att tumnaglarna skulle göras större, kanske att de skulle visas i endast en kolumn, och med färre tumnaglar på varje sida. Eller snarare handflator istället för tumnaglar.
Jag kan bara hålla med.
Hur påverkas annars bilderna i längden? Om fotograferna börjar tänka på att bilden måste väcka intresse redan som tumnagel?!
Så:
Är det så att nu tvingas (eller väljer) även många stillbildsfotografer att gå samma väg som tv-fotografen, dvs att "gå närmare", och kanske då förlora många möjligheter till de mer subtila uttrycken i sina bilder?
Det främsta skälet var (och är fortfarande i viss mån) naturligtvis den relativt usla bildkvaliteten de flesta bildpresentationer på bildskärmen ger.
Och även om skärmarna förbättrats en hel del så kvarstår egentligen problemet. Otillräcklig kontrast, färg, upplösning, etc.
Kamerorna för konsumenter är nu uppe i runt 8 mp. En normal bildskärm har idag sällan mer än 2mp.
Detta är säkert ingen nyhet för någon och inte orsaken till att jag skriver detta. Det känns mer som "gilla läget", typ.
Istället är min fråga hur denna uppenbara begränsning i hur en absolut majoritet av alla bilder presenteras påverkar de som skapar bilderna? Och hur det påverkar bildtänket och valet av bilder rent allmänt.
Jämför med filmmediet och tv-mediet. Bland det första en TV-fotograf får lära sig är att gå närmare, välja tajtare utsnitt, än vad en filmfotograf behöver göra. Annars försvinner detaljerna, etc.
En TV-fotograf har ännu inte idag samma möjligheter att utnyttja ögats möjligheter som en filmfotograf har, främst pga begränsningarna hos tv-skärmen.
Oavsett på vilket avstånd man sitter framför skärmen så blir det alltid en kompromiss mellan den synfältstäckning och den upplösning man i slutänden får i sin ögonbotten.
Ett större avstånd ger högre upplösning, men då täcks en mindre del av synfältet. Och tvärtom.
(Se även denna tråd angående "synfältstäckning": http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=41559
Det räcker ju att bara slänga ett öga i bildlistorna här på fotosidan. Alla dessa minimala tumnaglar, som egentligen kräver extremt tajta utsnitt för att det överhuvudtaget ska gå att se vad bilden föreställer. Någon föreslog för en tid sedan att tumnaglarna skulle göras större, kanske att de skulle visas i endast en kolumn, och med färre tumnaglar på varje sida. Eller snarare handflator istället för tumnaglar.
Jag kan bara hålla med.
Hur påverkas annars bilderna i längden? Om fotograferna börjar tänka på att bilden måste väcka intresse redan som tumnagel?!
Så:
Är det så att nu tvingas (eller väljer) även många stillbildsfotografer att gå samma väg som tv-fotografen, dvs att "gå närmare", och kanske då förlora många möjligheter till de mer subtila uttrycken i sina bilder?