Annons

Vart kan man köpa nya linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil.Trens

Medlem
Har ett fint nikon 24/2,8 ais. Tyvärr är den bakre linsen i väldigt dåligt skick. Så jag tänkte byta den men vart kan man få tag i en ny? Förutom kanske från nikon då(som säkert blir en dyr historia) har googlat runt lite men med klent resultat.

Tacksam för svar

Min gissning är att det mest rationella är att köpa ett annat exemplar. Antingen ett som är fint rätt igenom, eller ett som har fel någon annanstans än på den bakre linsen om du vill försöka dig på att leka optikdoktor.

Min gissning är att det mest rationella är att köpa ett annat exemplar. Antingen ett som är fint rätt igenom, eller ett som har fel någon annanstans än på den bakre linsen om du vill försöka dig på att leka optikdoktor.

jo, problemet är bara att dom brukar gå för 1500+ på tradera och så ofta använder jag det inte så att det är värt dom pengarna. Vidare så är linsen rätt ovanlig så det blir besvärligt att hitta ett defekt ex med rätt delar hela.

Det finns inga reservdelar från Nikon till så gamla objektiv, så enda alternativet till att byta ut hela objektivet är att låta tillverka en lins (och det blir förmodligen rätt mycet dyrare).

Det finns inga reservdelar från Nikon till så gamla objektiv, så enda alternativet till att byta ut hela objektivet är att låta tillverka en lins (och det blir förmodligen rätt mycet dyrare).

hmm ja. enligt nikons kundtjänst(chatt) skulle det inte vara några problem att laga men dom vill ha 600 för att konstatera det jag redan vet och sen komma med kostnadsförslag på vad själva reparationen skulle kosta. objektivet säljs mig veterligen fortfarande på scandinavian photo bl.a.

jo, problemet är bara att dom brukar gå för 1500+ på tradera och så ofta använder jag det inte så att det är värt dom pengarna. Vidare så är linsen rätt ovanlig så det blir besvärligt att hitta ett defekt ex med rätt delar hela.

Hela objektiv kanske kostar så mycket, men nu och då dyker det upp trasiga objektiv för en tiondel av priset. Oftast är det fokusmekaniken eller bländarkopplingen som är paj. Från ett sådant objektiv borde det gå att plocka en hel lins. Om du är beredd att göra jobbet själv alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar