Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vart köper man kemi?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Har lyckats lura "svärfar" att damma av utrustningen, och fick nu senast ett "hör av dig när du har kemin" till svar. SÅ då ska jag altså köpa den, men vad ska jag ha?

Jag ska fram kalla (inuläget) en sv\v 120film, fuji tror jag det var (sitter i kameran fortfarande då jag inte vågar ta ut den atm)

Någon mer info som behövs?

tack på förhand.
 
Har lyckats lura "svärfar" att damma av utrustningen, och fick nu senast ett "hör av dig när du har kemin" till svar. SÅ då ska jag altså köpa den, men vad ska jag ha?

Jag ska fram kalla (inuläget) en sv\v 120film, fuji tror jag det var (sitter i kameran fortfarande då jag inte vågar ta ut den atm)

Någon mer info som behövs?

tack på förhand.

Scandinavian & Photax är dom som säljer kemi på postorder. En bra guide vad du behöver hittar du på denna länk

http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf
 
Tack, ska kolla lite på det då. Ringde foto affär'n där jag köpte filmen och dom tyckte att den blev bäst i Kodak D76 (det var tydligen en Kodak rulle).

hur är det med stopp och fix mm? kan man ta vad som ges där?
 
D76 filmframkallare,
Pappersframkallare, själv kör jag med Dektol, men det finns andra alternativ
Hushållsättika, från skafferiet
Någon typ av universalfix, som funkar både till film och papper.
Men handlar du hos Photax eller någon annan postorderfirma, så är det nog vettigt att handla mer än så för att motivera fraktkostnaden, kanske lite fotopapper, film ed.
 
jo, lite sådant som får följa med i så fall.

Skulle jag klara mig bra på paketet som dom har under "nybörjar-hjälp"?

----------------------------------------------------
Calbe R09 (Filmframkallare) 250 ml konc.

Kodak Polymax Developer (Pappersframkallare) 500 ml konc.

Kodak Max-Stop (Stoppbad för film & papper) 1 liter konc

Kodak Polymax Fix (Fix för film och papper) 500ml konc

Kodak T-Max fix (Filmfix) 1 liter konc
----------------------------------------------------

Ser det bra ut, eller blir det onödigt dyrt/dålig? Behövs det två olika fix, det står ju att Kodak Polymax klarar båda?
 
jo, lite sådant som får följa med i så fall.

Skulle jag klara mig bra på paketet som dom har under "nybörjar-hjälp"?

----------------------------------------------------
Calbe R09 (Filmframkallare) 250 ml konc.

Kodak Polymax Developer (Pappersframkallare) 500 ml konc.

Kodak Max-Stop (Stoppbad för film & papper) 1 liter konc

Kodak Polymax Fix (Fix för film och papper) 500ml konc

Kodak T-Max fix (Filmfix) 1 liter konc
----------------------------------------------------

Ser det bra ut, eller blir det onödigt dyrt/dålig? Behövs det två olika fix, det står ju att Kodak Polymax klarar båda?

Skaffa ett universal fix så kan du ha samma fix för både film och papper (olika spädning). Det är när du ska framkalla stora volymer (särskilt t-korns film) som du har glädje av rent film fix.

Stoppbad duger vanlig ättika eller i nödfall vanligt vatten.

Tänk på att Cable R09 (Rodinal kopia) är mycket koncentrerat så du behöver mycket noggrant mätglas när du ska blanda. Annars så kan du köpa D76 som alternativ (köp stora påsen). Framkallar du film sällan så kanske du ska titta på Tetenal Neofin Blue istället. Glöm inte att köp ordenligt med film med :)

Tänk på att kemi åldras fortare om den har kontakt med luft så skaffa gärna någon bälgflaska med.
 
hej.

rodinal är grymt. kör på det. polymax tycker inte jag blir så himla bra, men många andra gillar det. jag föredrar ilfords pappersframkallare. eller dokumol (jag gillar mkt kontrast). tycker också ilfords fix är mer prisvärt. ta gärna ett luktfritt stoppbad, ättika förlorar snabbt sin charm. jag använder citronsyrastoppbad till film. finns färdig luktfri att köpa om man hellre vill det.
 
Åh, så du ska köra på riktigt, alltså. Imponerande;) Har själv gått i dom tankarna ett tag nu och fått ta över lite kärl och press och lampa och så... Problemet just nu stavas t i d. (Och okunskap!) Du kan väl rapportera lite om hur det går sen när du är igång och kanske recensera vätskorna lite:)
/MB
 
Glömde en sak....

Vätmedel kan vara bra vid film framkallning så slipper du få torkfläckar på negativen.

När man frakallar film så ska man skölja filmen rätt länge så den ska hålla länge och då är man rätt nyfiken att se slutresultatet och då finns det HCA att köpa som kortar ner sköljtiden. En påse kostar rätt lite så det är värt att köpa det med.
 
Glömde en sak....

Vätmedel kan vara bra vid film framkallning så slipper du få torkfläckar på negativen.

När man frakallar film så ska man skölja filmen rätt länge så den ska hålla länge och då är man rätt nyfiken att se slutresultatet och då finns det HCA att köpa som kortar ner sköljtiden. En påse kostar rätt lite så det är värt att köpa det med.

Film behöver inte sköljas särskilt länge, finns liksom inga fibrer som tar upp hypo. fiberpapper däremot, där är det långa sköljtider om man inte använder hca. men det finns å andra sidan RC-papper som inte heller har så lång sköljtid. hca för film är rätt onödigt.

och som vanligt är www.apug.org ett fantligt mycket bättre forum än fotosidan när det gäller analogt foto.
 
Kodak Polymax fix är samma som Unifix, bara en mindre förpackning, och därmed också dyrare. Detta enligt Photax. Förbrukar man mycket är det därför mycket billigare att köpa Unifix i 5 l förpackning. Skulle heller inte bli förvånad om T-Max fix också är samma fix, fast i högre koncentration.

Vad gäller HCA, Lavaquick och andra sköljtidsförkortare så är det inte alls onödigt med film. Detta eftersom fixerlösningens skadliga inverkan neutraliseras och fixrester sköljs bort lättare. Även de mera svårlösliga föreningarna som bildas allt eftersom fixet förbrukas, sköljs bort lättare när HCA/Lavaquick används. Dessutom kan man skölja filmen i kallare vatten och sköljtiden förkortas från 30 till 5 minuter. Används inte HCA/Lavaquick bör filmen skölja minst 30 min i 20-24 gr.

Får man inte lära sig sådant på APUG?

Edit: Kom bara ihåg att HCA inte har hållbarhet på mer än 24 timmar i använd brukslösning. Används alltså alltid färsk och kasseras även om kapacitéten inte uppnåtts, detta enligt Kodak. Hur det är med Lavaquick vet jag inte säkert.
 
Senast ändrad:
Tack, ska kolla lite på det då. Ringde foto affär'n där jag köpte filmen och dom tyckte att den blev bäst i Kodak D76 (det var tydligen en Kodak rulle).

hur är det med stopp och fix mm? kan man ta vad som ges där?

Bra att ha kontakt med en lokal fotoaffär. (Om det går)
Då kan man fråga!

D76 är mycket Ok! :)
Kör på vad som står på förpackningarna.
Lätt som en plätt!
/B
 
jo, lite sådant som får följa med i så fall.

Skulle jag klara mig bra på paketet som dom har under "nybörjar-hjälp"?

----------------------------------------------------
Calbe R09 (Filmframkallare) 250 ml konc.

Kodak Polymax Developer (Pappersframkallare) 500 ml konc.

Kodak Max-Stop (Stoppbad för film & papper) 1 liter konc

Kodak Polymax Fix (Fix för film och papper) 500ml konc

Kodak T-Max fix (Filmfix) 1 liter konc
----------------------------------------------------

Ser det bra ut, eller blir det onödigt dyrt/dålig? Behövs det två olika fix, det står ju att Kodak Polymax klarar båda?


Jag köpte det paketet nyss när jag började och det funkade jättebra. Det var bra med två olika fix för annars tar fixet slut så snabbt.

Men jag har nu köpt till Kodak photo flo för hittils har jag bara fått fläckiga negativ. Vi har stenhårt vatten här där jag bor fullt med kalk- Inte roligt alls. Hoppas nästa rulle blir bättre. =)
 
Om du har problem med hårt vatten och det inte hjälper med vätmedel, kan du pröva att skölja sista gången i destillerat vatten eller till och med destillerat vatten med lite vätmedel.

Jag torkar av mina rullar på "icke-emulsions-sidan" med en speciell svamp. Jag har aldrig problem med torkfläckar. Dock bor jag i Göteborg och har mjukt vatten.
 
Jag köpte det paketet nyss när jag började och det funkade jättebra. Det var bra med två olika fix för annars tar fixet slut så snabbt.

Men jag har nu köpt till Kodak photo flo för hittils har jag bara fått fläckiga negativ. Vi har stenhårt vatten här där jag bor fullt med kalk- Inte roligt alls. Hoppas nästa rulle blir bättre. =)

Vätmedel är inte fel.....

Du kan använda batterivatten till att blanda fixet så håller det längre. Prova även att öka styrkan lite i stopbadet för det ska vara lite surt....

HCA är inte så nödvändig men rätt praktiskt för man sparar sköljtid.
 
Jag har tillverkat eget dest vatten. Tar vatten från avfuktaren i tvättstugan, kokar det och filtrerar bort ev partiklar med kaffefilter. Tänkte använda det till sista bad för att få kalkfritt vatten.
 
Rodinal är kanon, speciellt i svaga blandningar och på långa tider, det ger ochså strålande resultat i stand-dvelopment. (stillastående framkallning med tider runt 1 timme).
Rodinalen är dryg som fan också, jag blandar 1:50 som standard och får ändå ut 30 rullar på 1,5 liter utan problem...man behöver inte räkna på det för att förstå att en halvliter rodinal räcker låååååångt!

Glöm allt vad bälgflaskor heter, rodinalen är mycket känslig för luft så ta en vanlig ursköljd 1,5liters petflaska istället (gärna en som är av enkel form typ ramlösa eller liknande) och använd den istället, det är mycket enklare att se att man får ut alla luft och mindre väck för småbubblor att fästa sig i.
Förövrigt är petflaskor mycket bra att ha allsköns fotokemi i och billiga är de också.

Fuska bara inte med fixtiden, hellre 5 minuter för länge än 30 minuter för lite och samma med sköljen, skölj noga.
 
Det Nils skriver om sköljtidsförkortare HCA och Tetenal Lavaquick är helt rätt.Det är dock så att när man använder Tetenal Lavaquick så är sköljning i 20- 24 grader med 5 minuter lite för kort tid.Tetanal skriver från 10 minuter och upp.
Lavaquick kan spädas till varje filmframkallning och har lång livslängd i konscentrat.Att som alla kemi tillsätta antioxidationsspray är ett bra sätt att garantera dess kvalité.

Sedan tycker jag nog att filmframkallare för s/v är en smak sak i dag. Det beror nog helt vad man vill med bilderna i slutändan.Jag gjord som så när jag började och framkalla i mörkrum att jag "körde in" mig på en sort,och sedan kan man gå över till andra.Att ha mörkrummet fullt av kemi så det ser ut som alla dom där målarburkarna man kanske sparar på till något hus eller båt, är bara bortkastade pengar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar