Annons

Varning för oseriös kund!

Produkter
(logga in för att koppla)
Blibrunutansol.eu som bl.a. säljer Melanotan, barbiedrogen, ville använda en av mina bilder i reklamsammanhang för sin produkt.
När jag mailade dem och informerade om att användandet av bilden
kostar pengar och att de fick välja mellan att betala eller ta bort bilden,
så tog det bort bilden och ersatte den med texten:

"Bild tillfälligt borta pga snål fotograf. Ny kommer strax"

Så om någon här mot förmodan skulle beställa någonting
från dem då är det tydligen helt ok att inte betala
när produkterna väl dyker upp på posten.

Först hade de således utsatt dig för bildstöld.

När du bara påpekade vad som var rätt, så svarar de genom att "ge igen" (alltså straffa dig för att du inte ville låta dem komma undan genom att bestjäla dig och använda dig av ditt arbete).
Det är faktiskt i övrmåttan arrogant, egoistiskt och grigt. Och det som verkligen inte är friskt är att de dessutom tog sig rätten att bestraffa DIG eftersom du inte vill låta dem skinnar dig! De har avgett nedsättande omdöme om dig (och generellt även mot alla potografer som inte som inte är villiga att fotografera gratis åt dem).

Det är upprörande. Kan det inte gå att åtala dem på något särr för att ha spridit falska negativa omdömen om fotografer i allmänhet som grupp, och dig i synnerhet? Ärekränkning helt enkelt!

Företaget säljer Melanotan, som är förknippat med risker för mycket allvarliga biverkningar.
Utan tvekan så är företaget rent oseriöst.

Har du skärmdump på den olovliga publiceringen?

Jag skulle nog vara glad att INTE ha en bild tagen av mig på deras hemsida. Att sälja icke godkända läkemedel som kan säljas enbart för att de inte är officiellt illigala än anser jag högst oetiskt och skulle inte vilja bli förknippad med detta på något sätt. Det finns fallrapporter om dysplastiska nevi (förstadier till melanom) med vissa av dessa. Det finns ingen garanti om att det som säljs verkligen är den substans som anges och om den angivna dosen/ koncentrationen stämmer då myndighetskontroll saknas. Vi pratar alltså om försäljning genom kryphål i lagen (alla sunstanser som inte är specificerade som olagliga blir "lagliga") där det potentiellt kan finnas hälsorisker. Jag skulle hålla mig långt borta från association med detta. Skulle enskilda substanser i klassen senare bli någrant studerade och finnas ha adekvat säkerhet då kan receptförskrivning på indikation vara aktuellt.

Blibrunutansol.eu som bl.a. säljer Melanotan, barbiedrogen, ville använda en av mina bilder i reklamsammanhang för sin produkt.
När jag mailade dem och informerade om att användandet av bilden
kostar pengar och att de fick välja mellan att betala eller ta bort bilden,

Så om någon här mot förmodan skulle beställa någonting
från dem då är det tydligen helt ok att inte betala
när produkterna väl dyker upp på posten.

Klart läge att skicka en faktura för upphovsrättsbrott med tillägg för kränkningen i andra läget.

Förutom att de beter sig dåligt så verkar de rätt oetiska i sin verksamhet så ta i bara.

Skicka bildombudsmannen på dem, det ger dem ingen rätt att använda bilden.

Företaget säljer Melanotan, som är förknippat med risker för mycket allvarliga biverkningar.
Utan tvekan så är företaget rent oseriöst.

Har du skärmdump på den olovliga publiceringen?

Tyvärr var jag lite för naiv för att ta en skärmdump.
Jag skickade ett mail där jag informerade om att det kostar pengar att
använda bilden och om de inte ville betala så fick de ta bort den.
Det här tredje alternativet som tyder på att företaget drivs av ett par 16-åringar
hade jag inte förutsett.

Tyvärr var jag lite för naiv för att ta en skärmdump.
Jag skickade ett mail där jag informerade om att det kostar pengar att
använda bilden och om de inte ville betala så fick de ta bort den.
Det här tredje alternativet som tyder på att företaget drivs av ett par 16-åringar
hade jag inte förutsett.

Vadå förnekar de bildstölden?

Du behöver inte bevisa bildstölden om de inte förnekar att de använt bilden.

När jag mailade dem och informerade om att användandet av bilden kostar pengar och att de fick välja mellan att betala eller ta bort bilden,

Det vore antagligen lite skevt att kräva betalning för bildstölden (som några här föreslår) om du faktiskt erbjöd dem att ta bort bilden utan vidare ersättningskrav. Att de sedan på något sätt förolämpade dig tillhör eventuellt en helt annan brottskategori.
Nämnde de dig vid namn på sin websida? Riktigt ruttet gjort oavsett!

Det vore antagligen lite skevt att kräva betalning för bildstölden (som några här föreslår) om du faktiskt erbjöd dem att ta bort bilden utan vidare ersättningskrav. Att de sedan på något sätt förolämpade dig tillhör eventuellt en helt annan brottskategori.
Nämnde de dig vid namn på sin websida? Riktigt ruttet gjort oavsett!

Om de byter ut bildstölden mot en kränkning tycker jag inte fotografen behöver stå för något löfte i frågan.

Tycker jag i allafall.

Skicka lämplig jurist på dem med en arg faktura :)

Tycker jag i allafall.
Lagens långa arm har väldigt lite och göra med om vad var och en tycker.

Det är nog vettigast att bara glömma bort.

Vill man så kan man väl alltid sprida sanningen om vad som hänt via sociala medier. Sikta in sig på Sveriges största modebloggare tex...
Det finns sätt att se hur deras hemsida såg ut innan de tog bort bilden.
Förlöjliga dem helt enkelt genom att begrava dem i den grop de redan grävt åt sig själva. ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar