Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för bedrägeriförsök!

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill varna alla på Fotosidan för att det är någon som svarar på annonser och uppger sig vara jag. Detta är dock någon som svarar på engelska och det är absolut inte jag. Personen i fråga länkar dessutom till mig på fotosidan.se. Bedrägeriförsöket är polisanmält. Det är två personer hittills som har ringt till mig och sagt att de har fått mail från någon som uppgett sig vara mig och vill köpa deras saker.
/Boris Bonasin

Uppdatering av bedrägeriförsök!

Nu är det flera personer som har kontaktat mig och frågat om det är jag som har visat intresse av deras annonser. Svarsmailen som de fått på sina annonser är skrivna på engelska, buden är lagda i euro och personen vill använda sig av Paypal. Dessutom vill personen ha en deposition till sitt eget konto. GÅ INTE PÅ DETTA!

Detta är bluff och bedrägeriförsök. Jag uppmanar alla som får svar från denna person att INTE svara på mailet. Spara och skriv ut mailet och gör en polisanmälan istället.

/Boris Bonasin

Tack!!!

Tack så jättemycket för upplysningen!

Jag registrerade mig på denna sidan bara för att skriva detta inlägget och försöka uppmana fler folk att AVSTÅ erbjudanden från denna Boris-imitatör!

Senast idag (1/1/2012) har jag blivit kontaktad av denna Boris på annonssidan www.beg.se med ett engelskt mejl, där han erbjuder pengar i Euro (mer än säljpriset dessutom - varning!!) och betalning genom PayPal. Jag visste inte om att det var ett bedrägeriförsök så jag har svarat på hans mejl, men nyfikenheten tog över mig så jag googlade namnet och kom till denna hemsida på Fotosidan.

Polisanmälan görs mot säljaren på direkten, och jag hoppas att fler på internet hittar denna tråd!

Just nu ligger denna tråden på Fotosidan som sökresultat #2 på google när man söker på "Boris Bonasin", så det finns en god chans att fler blir upplysta.

Jag hoppas inte att Fotosidan ser negativt på en ökad trafikmängd till deras hemsida pga. en bedragare som härjar på diverse försäljningssidor, men istället klistrar denna tråd och gör den tillgänglig för allmänhetens bästa.

Tack för mig, och tack så jättemycket för den riktige Boris på denna sidan som började med upplysningen!

Tags: boris, bonasin, borisbonasin, boris bonasin, paypal, pay pal, engelska, english, euro, shipper, mover, hotmail, hot mail

Dessutom varning för de som endast vill använda paypal. I Sverige görs ingen kontroll på att betalaren är rätt person. Ett stulet kreditkort t ex skulle kunna användas.

Använder sig av falsk FBI adress

Scam alert!

Hej Boris,

jag gick också med Fotosidan bara för att varna för den falska Boris Bonasin.
Jag bor i Singapore och han svarade på en annons som jag hade satt ut här och påstod att han hade överfört pengar via Paypal.

Han skriver bl.a

"I emailed them about the excess payment i made.i will need you to send the EUR 200 to my pick up agent Headquarters where they normally confirm any commission payment made to them via Western Union moneytransfer,(this can be done fro m the post office,or(online at www.westernunion.com) as they usually have a western union agent there) i added extra 70 EUR to cover the charges which shouldn't b more than 30-50 EUR but just to be sure i added EUR 70, Here is my
pick up agent Headquarter Headquarter info needed to get the money
sent through Western Union money transfer

NAME: Amonzkii Aimo
Hautalahti Kankurinkata
5A1105800 Hyvinkaa,
Finland.

Jag fick en falsk email från Paypal, eller rättare sagt [email protected]:

"We are contacting you to remind you about the unfinished transaction between you and the buyer.We expect you to have sent the money to given address by us,you are to get back to us with the transfer details you receive from western union so that we can continue with the releasing of your money into your account immediately."

Sen fick jag email från FBI:

Anti-Terrorist and Monetary Crimes Division.
Federal Bureau Of Investigation.
J. Edgar. Hoover Building

We are contacting you regarding the complain we received from Boris Bonasin concerning the payment ..."

och hotar med

"Please note that we shall assume that failure to respond to this email means 'Continuance of Legal Action'. We are working hand in hand with the Metropolitan Police and the Interpol and we have got them aware of this transaction also."

Självklart har han hört av sig flera gånger och låtit hotfullare för varje gång.
Var försiktig med sånt.

Nedanstående adress saknas i Finland.

Hautalahti Kankurinkata
5A1105800 Hyvinkaa,
Finland.

Hyvinkää har postadress 05800. Kankurinkata (Kankurinkatu) finns dock i Hyvinkää.
Hautalahti kan knappast knytas ihop med Hyvinkää.

Bluff och båg alla gånger.

thanks and take care

Hello everyone, I have registered to this forum (thanks a lot, dear google translator!!!) only to reply to this thread and to say thanks to you.
He has contacted me a man called Daniel Erik with the same procedure which you describe here and with the same (false) finland address. He wanted to buy an object that I was selling and he said to me that he had already sent money via paypal and I had to ship my item immediatly (without knowing how to pay shipping costs in addition). I don't understand very well all what you wrote here in this forum, but it has been enough to understand that it was a scam. I will try to notify it here in Spain so people there will be able to avoid to falling into his "traps". Thanks and take care because this man calls himself now Daniel Erik. Sorry for my bad english!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar