Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varg?

Produkter
(logga in för att koppla)

DoGo

Ny medlem
Jag hade en fråga som jag skulle vilja få bekräftad...
Var idag ute med kameran på axeln för att reka lite vildsvin. De lämnar som bekant markanta spår efter sig, så man vet vart man skall slå upp gömslet när det skymmer. I alla fall... Stötte på denna korv (Se bild #1) på vägen som jag misstänker är varg, delvis på grund av storleken; diameter 25mm och längd cirkus 200mm, delvis på grund av att den innehöll hår av vad jag gissar är älg (Se bild #2), och delvis för att området är ett erkänt vargrevir.
På vägen hem till bilen stötte jag på en till hög (Se bild #3), något äldre spillning, men även den av grov kaliber och innehållandes mycket hår. Någonstans har jag fått för mig att spillningen blir vit om den innehåller mycket benrester?
Är någon av spillningarna från varg, eller yrar jag bara? =)
Ni rovdjursexperter som finns här på fotosidan önskar jag kunna befria mig från ovisshet!

Se bilderna i högre upplösning:
http://www.dogo.se/div/1.jpg
http://www.dogo.se/div/2.jpg
http://www.dogo.se/div/3.jpg

Väldigt tacksam för svar!
Mvh Joel

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    28 KB · Visningar: 19,350
  • 2.jpg
    2.jpg
    21.5 KB · Visningar: 10,397
  • 3.jpg
    3.jpg
    23 KB · Visningar: 11,157
Tycker helt klart att det ser ut att vara vargskit. Lite svårt att se på kort dock. Är det rävbajs som också brukar innehålla hår brukar det även innehålla en hel del bär.

Bryter man isär en gammal varglort och luktar på den ska det tydligen lukta fruktansvärt. (vet att skit luktar illa men detta ska tydligen vara mycet värre), om man nu gärna vill lukta på skit? =)

Hej!

Om du ser skillnad på hår från älg och rådjur och ser att det är älg så skulle jag tillsammans med att du säger att det är i ett vargrevir säga att det är ulven som varit framme.

MVH
Magnus

Tack för era svar!

Hade det varit en räv måtte han inte tömt på ett tag =) haha

Att se skillnad på rådjur- eller älghår torde jag med tanke på att jag varit flugbindare i 10år. Dock är det ju svårt att avgöra när det ligger inlindat i skit =) Hursom bedömer jag det till älghår. (Om det hade varit rådjurshår hade det inte varit varg, antar jag med tanke på ditt svar, men vad hade det då varit? Lodjur äter väl inte en massa hår?)

Ja det är nog bara konstiga människor som luktar på skit ;-) Dock så var jag konstig nog att bryta itu skiten för att analysera, men luktade inte på det, och inte fingrarna heller. Dock var det ett bra tips du kom med!

Roligt att komma några micro-steg närmre vargen!

Kul att ni svarade!

Jovisst ser det ut som Vargspillning. Lukten kan man inte ta miste på. Den sista bilden tyder på att vargen har ätit på ett äldre byte. Vargspillningen blir vit av benresterna.

Sen så äter vargen stort sett det den kommer över. Ett rådjur är inga konstigheter för dem. Även en hel del bäver står på menyn.

//Sverker

Kanske skall lägga till att man aldrig kan vara säker på att det är en varg utan att ta dna på den. Det finns alltid en liten chans på att det kan vara en förvildad hund.

Jag hittade spår + spillning i vintras efter vad som troligen var varg fast vi vanligtvis inte har varg här i mina trakter, Och, jo jag luktade på spillningen, en mycket frän doft och kände också den fräna doften av urinmarkeringar. Finns en intressant sida www.vargobs.se där man kan rapportera och skicka in bilder, vilket jag också gjorde och blev direkt uppringd av en "expert" som bekräftade att det troligen var vargspår jag hade sett. Finns en del "skitbilder" där också.
Mvh Sirpa

Jag missänker att det handlar om mindre djur som tex räv i mitt fall, men jag vet i alla fall inte..

Det fanns även pälsrester som liknade de på bilden 100m därifrån, men konstigt nog inga andra spår som tex blod.

Bilagor

• _MG_0144litencrop.jpg
    _MG_0144litencrop.jpg
    38 KB · Visningar: 9,952
  • _MG_0162litencrop.jpg
    _MG_0162litencrop.jpg
    38.3 KB · Visningar: 9,512
Jovisst ser det ut som Vargspillning. Lukten kan man inte ta miste på. Den sista bilden tyder på att vargen har ätit på ett äldre byte. Vargspillningen blir vit av benresterna.

Sen så äter vargen stort sett det den kommer över. Ett rådjur är inga konstigheter för dem. Även en hel del bäver står på menyn.

//Sverker

Skiten behöver inte bli vit endast pga av benrestarna, skiten blir även vit när varg magen nyttogjör sig av alt vad den har ätit, (läs: rått kött.) Mina huskys äter massa rått kött (älg) och då blir skiten vit och porös efter några timmar..

Troligen inte räv i alla fall då den gärna skiter på förhöjningar av revir skäl.
Typ stubbar, tuvor och liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar