Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser fotografer så jävliga ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
När jag var 19 år praktiserade jag några månader på lokaltidningen BLT i Karlskrona, och jag kommer så väl ihåg att det första som gjorde intryck på mig var fotografernas klädstil, eller snarare avsaknaden av densamma. De såg rent ut sagt förjävliga ut.

En snubbe använde bara flottans gamla blåbrallor som han köpte i en överskottsbutik. En annan köpte sina skjortor på samma ställe, alltid samma sort och alltid samma färg. Och en tredje hade alltid på sig en smutsbrun, midjekort skinnjacka som troligtvis var inköpt i Polen i början av 80-talet. En jacka som nog även en härdad uteliggare skulle tveka att ta på sig.

Samma sak har allt sedan dess slagit mig så fort jag ser fotografer/fotointresserade i olika sammanhang. Jag tänker på allt från fotoklubbsvänner och mässbesökare till ateljéfotografer och pressfolk. De klär sig som lumphögar.

Varför? Är det en speciell "fotografstil" precis som många konstnärer klär sig i svart, kontorsfolk i kavaj och naturmänniskor i fjällrävenkläder? Jag börjar undra!
 
Senast ändrad:
Klädda för att vara beredda på alla bildvinklar som stående på 1 knä, på 2 dito, liggande på mage/rygg, liggande i ett dike, klättra i träd osv??? Ateljefotograferna borde ju vara ett undantag, isynnerhet nu då de inte behöver kasta sig in i mörkrummet mellan kunderna.....eller sitta med retuscharbete som kunde vara litet småskitigt förr (blyertspennor med långa fria stift som hela tiden måste skärpas på ett litet sandpapper som låg fritt på retuschbordet.
När det gällde plåtslagaren på "Bleka Lilla Telning" var det kanske en lönefråga -vad vet jag?
Us
 
He he, jag sitter just nu i full kostym...!
Fast det har med mitt andra jobb att göra...
 
Inte vet jag men jag känner många som klär sig på samma sätt som har andra yrken.

Kanske har fotografer en friare stil på grund av att de har möjligheten. Om jag får välja skulle jag hellre gå omkring i slitna jeans å t-shirt än att fjanta omkring i en kostym dagarna i ända.
Men så är jag ju bara en skiten yngling också ;).
 
En "kompis" sa till mig för ett tag sedan: "Jag känner ingen annan än dig Terje som kan klä sig i SÅ dyra kläder, och samtidigt få dem att se så billiga ut..."

Så det ligger nog något i det du säger... Det är något konstigt med oss fotografer...

Fast det är härligt att vara konstig - konstigt nog... ;)

fotohälsningar
Terje
 
Tja, är man frilansande så blir det kanske inte allt för mycket över i kassan. Själv försöker jag främst ha praktiska kläder och slitstarka. Blir en slags civil militärvariant ofta, mycket naturklädsel.

/Maverick
 
Jag hoppas ingen tog illa upp...

...det var mest skrivet på skämt, men jag tycker dock att många fotografer klär sig för bedrövligt. :)
 
Som amatörfotograf har man ingen annan möjlighet
Ska man slänga ut 10000-tals kronor på prytlar och film. så har man inte råd att klä sig.

Dags att raida närmsta loppmarknad :)
 
reflekterat över en annan sak när man ser på porträtt på medlemsprofiler så är det väldigt många av de manliga som har ansiktsprydnader av olika slag..inte heller ovanligt bland andrakonstnärsgrupper...har själv hakskägg
 
Finnar...antar att du menar Akne då...Klart det räknas om du medvetet har odlat dem eller vårdar dem för att ha dem kvar...*ler*
 
gör som den där fotografen jag inte minns namnet på (omnämnd i senaste FOTO) och köp era kläder på myrorna.

när jag övervägde att köpa finkläder var det någon som sa: "fotograf i kostym?! då får du nog fan inga jobb..." :)
 
Snygga kläder och fotografera ??

Inte faen kan man komma i det senaste från Dressman när man ska fotografera,man gör ju vad som helst för att få bilden som man ser i sin inre syn,,,ligga och krypa i kostym känns inte rätt på något vis om det nu inte är på Nobelfesten.
 
Haha, ja det stämmer att det finns vissa stilar för olika typer av människor. Det är lite som att konstnärliga människor ska lida för konsten, och det ska synas utanpå. ;)

Titta på Miljöpartisternas riksmöte, eller vad de kallar det, vad många som har spretigt hår och skägg. En miljöpartist, vi kan kalla honom Hans-Peter Strand, går naken hela dagarna på sin gård, och besöker han Kiruna så går han gärna barfota mitt i stan. Hygglig kille, så inget ont om honom. :)

Personligen har jag gärna svart väst och fickur, och har en pincené från 30-talet som jag emellanåt bär istället för mina Armani-brillor. Att jag är nostalgiker och samlar gamla Rolleikameror också är nog bara en slump i sammanhanget. ;)

Sedan har vi ju exentriska vetenskapsmän med håret åt alla håll, eller dirigenter/kompositörer som med långt hår och skägg kan tyckas vilja likna Johannes Brahms...
 
hahahahaha det här var kul för att det e sant! när jag tänker efter så har de flesta fotografer jag träffat på sett illa ut.
 
Men det bara blir så med kläderna! Idag hade jag tänkt att ge mig ut i naturen och plåta men det det blev inte av för lackskorna var oborstade och det fanns inte en nystärkt frackskjorte i hela huset! Vad gör man!! Jo, stannar hemma så klart.;-))
Us
 
Mr P skrev:
reflekterat över en annan sak när man ser på porträtt på medlemsprofiler så är det väldigt många av de manliga som har ansiktsprydnader av olika slag..inte heller ovanligt bland andrakonstnärsgrupper...har själv hakskägg
Kan det vara ett försök att verka intellektuell?
Hur nu skägg och mustasch skulle kunna påverka det, men å andra sidan träffade jag en yngre konstnär i dag med ett rejält hakskägg.
Utan att ha några statistiska belägg skulle jag vilja påstå att skägg får växa till för att bäraren ska se äldre ut, och i förlängningen antas vara mogen, vuxen och mer erfaren och så vidare...

Kijana
bara skäggstubb - av slöhet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.