Annons

Varför så dyra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

singlex

Medlem
Jag har haft en kamera från 70-talet länge. Nu ska jag köpa en nikon f80 och har börjat inse att det här med optik är en riktig djungel! Hur kan man tänka när man ska köpa optik, hur stor skillnad är det mellan olika priklasser? Var kan man tillhandahålla mer information om detta.
Jag är klart förvirrad gällande micro och macro -objektiv och likså med de flesta specifikationer som finns gällande objektiv som t.ex. skalor, brännvidd etc.
Vore tacksam för lite vägledning!

Tack på förhand

Mattias Schulstad

Det första du ska fundera på är vad du ska fotografera och vilken budget du har. Sedan är det mycket enklare att hjälpa dig.

Urbana bilder

Som det ser ut just nu så kommer jag att ta mycket bilder på objekt i stadsmiljö. Jag kommer att fota mycket i stan, både männisor och miljöer mer i allmänhet.

Har främst använt mig av:
1:2 f=50
1:2,8 f=135

Har inte använt mig av mitt 300mm eller vidvinkel alls mycket.

Problemet är att mina objektiv är trettio år gamla så jag vet inte vad de kan likställas med idag. Antagligen ingenting alls...

Tack för tipset. Jag skall glida in där och kolla om jag kan få lite fördjupad "glugg-koll"
/Mattias

Om du använt dig av en 50mm och en 135mm's glugg och känt att det täcker dina behov väl så är det väl inget att undra om!

/Henri

Det finns fortfarande väldigt mycket att undra om. T.ex. om ett 2.8 är det jag ska ha eller om det räcker med ett 3.5 (eller vad det nu är), hur viktigt det är att gluggen har riktigt glas till vilken typ av filter som man använda på just den gluggen. www.naturfotograf.com kan kanske fylla i några kunskapsluckor så mina frågor kan bli mer välpreciserade. Men som jag ser det räcker det inte bara med att gå och köpa en glugg. Man måste förstå varför man köper just den...

singlex skrev:
Problemet är att mina objektiv är trettio år gamla så jag vet inte vad de kan likställas med idag.
Det är klart att dagens objektiv är bättre än de för 30 år sedan men det har inte skett någon revolution på den sidan. Om objektiven är OK så ska du inte behöva att oroa dig för bildkvalitén. Om du nu är orolig för bildkvalitén så tänk istället på stativ, motljusskydd, rena linser, filmval, exponering och försök att fokusera så noggrant som möjligt.

Problemet är bara att den kamera som objektiven passar till inte längre fungerar och det går inte att åtgärda felet. Objektiven är av "skruvvariant" och därför måste ny optik införskaffas till den nya kameran, en nikon f80.
När det gäller budget så är den minimal. Det är väl det som är problemet, att man inte bara kan gå till kameradoktorn och be om det bästa och sen betala och se glad ut... Ett annat problem är att man inte kan använda MF objektiv till F80:n och därför måste jag skaffa AF gluggar; i och med att jag inte fotat med autofokus tidigare så kan jag absolut inget om detta.

Nikkor Micro AF 60 f2.8

Jag kan t.ex. tänka mig att Nikkor Micro AF 60 f2.8, är ett intressant objektiv som skulle passa mig då jag vill ta ganska mycket bilder på nära håll och inte vara så beroende av vackert väder när solen står i zenit. Vad tror ni om denna glugg?

Du är van vid ett 50mm objektiv. De är allsidiga och prisvärda; oavsett om de kör med manuell eller automatisk fokus. Om jag hade varit dig så hade jag börjat där. Man kan nästan resonera på samma sätt med en fast 135:a. Nikkor Micro AF 60 f2.8 är ju lite dyrare men det är känt som ett skarpt och bra objektiv. Har du pengarna till det så hade jag slagit till.

Zoomobjektiven har utvecklats en hel del men själv föredrar jag fasta objektiv. Om du ska hålla dig borta från något så är det billiga plastzoomar.

Tack Jörgen. Jag skall hålla mig borta från de plastiga zoomobjektiven. Jag får återkomma när jag har kommit fram till vilken typ av glugg jag ska skaffa mig, så får pris och modell diskuteras

/Mattias

Micro 60/2.8D har jag och det är trevligt. Lite bättre mekanik än normal nivå nu för tiden. Praktiskt med den väl försänkta frontlinsen är att man slipper använda separat motljusskydd. Så den kan jag rekommendera.

Ett annat förslag om du vill fortsätta med fasta brännvidder och vill ha liknande som du är van vid skulle kunna vara detta: Ett nikon AF50/1.8D för 1400kr och ett Sigma AF 150/2.8 EX DG Apo Macro för 6000kr. Båda är riktigt bra objektiv och då har du macro med lite längre arbetsavstånd från kamera till motiv vid närbilderna.

Jag vet inte riktigt varför du nämner just F80 som kamera. Kanske har du fått en sådan utan objektiv. En fråga kan vara på sin plats om du vill ha en modern kamera med automatiker, eller om det bara föll sig så?

Att köpa begagnad Nikonkamera med objektiv till är ofta billigt här på Fotosidan och på Blocket om man väljer äldre manuella systemet. Fördelen är att prylarna är av mycket högre kvalitet än vad som finns att köpa nytt nu.

Kanske kan ett zoom-objektiv på tex 28-105mm vara något.

/Erik

Den här Phenix DN 66 har Nikonfattning och tar både manuella AI samt AF-objektiv. Du får den för 4680 kr inkl. ett Nikkor F 50mm/1,8. Det är väl mindre än vad en F80 kostar? Då blir det pengar över till ytterligare en optik.

Länken funkar tydligen inte direkt till kameran så du får klicka på DN66 i menyn till vänster.

Tack för informationen Graal

Jag har redan bestämt mig för en f80. Det känns som en kamera jag kommer att trivas med. Det som är mitt problem är inte kameran i sig i och med att jag redan valt vilken jag vill ha. Problemet är vilken typ av objektiv jag ska välja till huset och hur jag ska få mer information om objektiv i allmänhet och nikkor AF i synnerhet.

/Mattias

singlex skrev:

Jag är klart förvirrad gällande micro och macro
Mattias Schulstad
Behöver du inte vara! "samething different names". Nikon har valt att kalla sina objektiv som är lämpade för närbilder och andra kallar macro för micro istället.
F-80 är ett trevligt hus som gör jobbet väl och lätt att handhava. Körde med ett sådant några år...

Ni som har 60mm micro-objektivet vad använder ni det mest till? Antar att ni inte har den som ryggkliare till insekter... :)

Det är ju ett prefekt allmänobjektiv.

Smidigt till formatet och skönt att slippa klumpigt motljusskydd (tack vare den moderata ljusstyrkan).
Använd det som normalobjektiv på filmkamera och som kort tele på digitalkamera.
På digitalkameran blir det min favoritglugg.

Bra för att fotografera blommor. För kort arbetsabstånd för fjärilar, som är skygga. Helt okej för skalbaggar med risken att man skuggar med objektivet. Fast det fixar en ringblixt.

/Erik

Om man är van med metall-kvalitet och vill ha bra grejor så går det tyärr inte alls ihop med nära noll-budget... Så är det bara.
Ett tips kanske kan vara att köpa gammal begagnad, manuell optik till D70:an. Det finns massor av bra, billiga Nikonobjektiv tillverkade runt -80, och de är nästan undantagslöst av väldigt hög mekanisk och optisk kvalitet. Håll dig till fast optik.

Kan tipsa om att många gillar AF24, en del gillar AF35, och många igen verkar tycka om AF50. Med både 24 och 35 så har du täckt en fin brännvidd vad gäller stadsmiljöer. Själv spekulerar jag starkt på Nikkor 35/2.0D då jag letar efter det "ultimata" "stay-on" objektivet och har en Nikon D70. Själv om kit objektivet 18-70 är makalöst bra, så känns det enklare att dra med sig en enkel fast lins istället. Så antigen 35 eller 50 mm för mig. Men iom att du har en F80 så borde 50 mm vara en del i din utrustning. F1.4 eller f1.8 är lite smak och behag, har du pengarna så gå för det dyrare 1.4 annars fungerar även 1.8 väl så bra.

Här är en bra sida om Nikkor AF 35/2.0:
www.photo.net/equipment/nikon/35-2

Om du i första hand fotar statsmiljöer och människor så krävs väl strängt taget inte nån macro. En fin uppsättning linser för dig skulle kunna vara:
AF24mm/2.8: trånga utrymmen, landskap
AF50mm/1.4 el 1.8: alldaglig bruk, stadsmiljöer, människor i arbete
AF135mm/2.0: människor, även stadsmiljöer. Dyrt, men med fullformat så kanskje mera användbart än 105 mm om du inte vill ha macro förståss. Annars finns även AF85/1.8 för en relativt rimlig peng.

Annars finns zoomar oxå... fast det är nånting med fastoptik...

PS! Zeiss kommer visstnok ut med en ny Ikon under maj månad, en klar konkurrent till Leica, fast priset skall vara betydligt lägre. För dina fotovaner så skulle kanske en sådan sitta perfekt... dyrare än F80 blir det dog.

Mvh
Tor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar