ANNONS
Annons

varför regnbågsfärgad bild vid bländare 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

DocRock

Aktiv medlem
När jag fotograferade av en powerpoint-presentation med min canon eos 6d med ett ef 50 1.8 II så blev bilden kraftigt regnbågsfärgad från gult i överkant till blått i underkant.
Färgskiftningen är bara på duken som är belyst av projektorn och inte på resten av motivet.
Färgskiftningen uppkommer bara på de största bändarinställningarna (1.8) men på bländare 8 är hela bilden vit som den ska.
Vad beror detta på?

Bilagor

• IMG_2450.jpg
    IMG_2450.jpg
    9.8 KB · Visningar: 373
När jag fotograferade av en powerpoint-presentation med min canon eos 6d med ett ef 50 1.8 II så blev bilden kraftigt regnbågsfärgad från gult i överkant till blått i underkant.
Färgskiftningen är bara på duken som är belyst av projektorn och inte på resten av motivet.
Färgskiftningen uppkommer bara på de största bändarinställningarna (1.8) men på bländare 8 är hela bilden vit som den ska.
Vad beror detta på?

Hej Per.
Det beror på exponeringtiden du använder, inte på vilken bländare du använder.
mvh.
/Janne
www.helikopterbild.se

Jag misstänker att projektorn var av typen DLP och då kan det säkert bli så här om slutartiden är kort. Jag tror inte att det inträffar med en LCD-projektor som visar stillbilder.

Ett liknande fenomen kan ses om man blinkar hastigt eller flyttar blicken hastigt om projektorn är en DLP-projektor. En del människor är känsliga för det här och störs av det, men jag tror modernare DLP-projektorer orskar mindre problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar