ANNONS
Annons

Varför kan man ändra närgräns på EF 100 f/2.8 Macro USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Jack

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Fick mitt EF 100 f/2.8 Macro USM idag.
Snacka om att jag gillar detta objektiv. *dregel dregel* =)

Men en fråga. Det finns en knapp på objektivet där man kan välja om man vill ha en närgräns på 0,31m eller 0,48m.

Varför skulle man vilja välja en "sämre" närgräns?
Kan det ha att göra med att autofokusen blir "duktigare"?
Eller har det något med bländare eller bildstörningar att göra (som t.ex. CA eller vinjettering...) ?

Jag kör objektivet på en Canon EOS 30D (d.v.s. ej fullformats-CCD).

Tack på förhand!

Hilsen,
/Richard
 
Du är inne på rätt spår med autofokusen. Den blir snabbare om den inte behöver söka igenom hela området.
 
Visst är det ett najs objektiv?! :) Nästan för skarpt för porträtt ;)

När du använder objektivet som ex porträttobjektiv så kan det vara läge att ställa om närgränsen till 0.48. Detta därför att, som du kanske märker, så är fokuseringen mycket mycket "känsligare" ju närmre du fokuserar. Du får altså vrida mer på fokusringen för att flytta fokus från 0.31 meter till 0.41, än mellan exempelvis 0.51 meter och 0.61 meter. När autofukusen missar att fokusera så gör den ett så kallat svep, där den fokuserar på närgränsen och sen utåt, tills den åter hittar nåt som är skarpt. Om då närgränsen är ställd på 0.31 meter så tar det svepet _mycket_ längre tid, än om du ställer närgränsen på 0.48 meter.

Det är exakt samma anledning som de flesta längre telen från canon också har samma funktion, d.v.s. två olika närgränslägen. T.ex. så kan man på mitt 100-400L ställa om närgränsen mellan 1.8 meter och 6.5 meter :) Plåtar man t.ex. flygande fåglar eller flygplan, som man vet aldrig kommer befinna sig närmre än 6.5 meter så vinner man mycket på att begränsa närgränsen till 6.5 meter, annars måste den göra svepet hela vägen till 1.8 meter, när man t.ex. råkar "missa" fågeln i fråga och försöka fokusera mot blå himmel.
 
Fast när du är vid närgränsen så kan du glömma autofokus i allafall eftersom glugen kommer jaga fram och tillbaka mest hela tiden, men den manuellla ringen är ju riktigt najs på 100 makrot.

lycka till.

kent.
 
Walle skrev:
mitt 100mm makro funkar då aldeles utmärkt med AF vid närgränsen

Då har du inte testat det ute i det fria på frihand eller när det blåser lite. :)

Jag har själv ägt 100 makrot, och det var helt hopplöst att använda AF vid närgränsen, så är det väl med alla makrogluggar och inget specifikt för Canons.

Stadigt stativ med makroskena samt manuellt fokus är vad som gäller vid närgränsen om man inte vill bli allt för frusterad.

kent
 
Senast ändrad:
vad använde du för kamera? Är du medveten om hur autofokussensorerna fungerar? D.v.s. att det är omöjligt att fokusera på en enfärgad yta? Jag har inte upplevt några problem alls än så länge, så länge man vet hur man ska hantera AF-sensorerna.
 
Jag använde 20D.

Ja jag vet hur det fungerar.

Är du medveten hur kort skärpedjupet är vid närgränsen ?

Hur gör du när ingen fokuspunkt ligger där du vill sätta fokus ?

Att sätta fokus med den mittre (ja det är ju den enda punkten som är korslagd på din 30D och som funkar till 100%) och sedan komponera om är ju helt förkastligt vid närgränsen eftersom skärpedjupet bara är några få mm.

Därför är stativ A och O vid makrofoto vid närgränsen då det är nästintill omöjligt att hålla kameran still på grund av det korta skärpedjupet, sen brukar tiderna oftast bli väldigt långa också eftersom man måste blända ner kraftigt för att få tillräckligt skärpedjup, en Makroblixt hjälper förstås till med det problemet.

Därför är det enklare att använda manuell fokusering vid dessa tillfällen, det gör alla seriösa makrofotografer, proffsen byter väl ut mattskivan mot microprisma eller snittbild också.

mvh kent.
 
Senast ändrad:
Givetvis vet jag hur kort skärpedjupet är vid närgränsen.

Observera att jag skrev "Jag har inte upplevt några problem alls än så länge". Jag har inte ägt gluggen så länge, men hittils så har jag inte råkat ut för att motivet har varit kontrastfritt vid någon av fokuspunkterna. Även de yttre fokuspunkterna går att använda, om man hanterar dem rätt. Men mittenpunkten är givetvis att föredra.

Givetvis använder man stativ, mycket svårt att fota macro på fri hand.

/Walle

Ps: någon 30D äger jag inte ;) Dock en 10D och en Eos 30
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.