Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför hyra när det finns distansförsäljningslagen?
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
iSolen.se
Guest
Varför ska man hyra utrustning när man lika gärna kan köpa och lämna tillbaka är ju bara att sätta filter på ett objektiv så finns det ju inga spår av att det används.
Kanske för att man inte får göra så?
iSolen.se
Guest
Kanske skulle tydliggjort det. Om vi bortser ifrån det moraliska?
Risken att åka dit kanske?
voitcanon
Aktiv medlem
Risken att åka dit kanske?
Vad åker man dit för och hur stor är den risken?
iSolen.se
Guest
Vad åker man dit för och hur stor är den risken?
Om fotobutikerna börjar misstänka att kunderna missbrukar returrätten kommer de börja kräva förseglade lådor etc, det förlorar vi alla på.
Excessus
Aktiv medlem
Det är fullt ok. Finns flera trådar om detta hör på forumet.
Saxat från Elgigantens hemsida
"Vi lämnar öppet köp i hela 30 dagar. Har du använt produkten skall den återlämnas komplett och oskadd. Enda undantagen från öppet köp är produkter med abonnemang, mobiltelefoner och 'på köpet' -erbjudanden. På film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med kvittot. "
"Vi lämnar öppet köp i hela 30 dagar. Har du använt produkten skall den återlämnas komplett och oskadd. Enda undantagen från öppet köp är produkter med abonnemang, mobiltelefoner och 'på köpet' -erbjudanden. På film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med kvittot. "
ztenlund
Aktiv medlem
Det är fullt ok. Finns flera trådar om detta hör på forumet.
Den texten har ingenting att göra med den lagstadgade ångerrätten vid distanshandel.
iSolen.se
Guest
Nej Ola jag har inte tänkt göra det . Har allt jag behöver
....
Varför frågar du om komplikationer och risk för att åka dit då?
afe
Aktiv medlem
Den enda komplikationen jag kan se är att säljaren vägrar ta varan i retur om du använt den mer än bara för att testa att den fungerar. Något brott är det inte att missbruka ångerrätten (som konsument) vid distans- och hemförsäljning. Däremot kan det förstås bli dyrt om man inte får lämna tillbaks varan.
Rör inte ihop det med öppet köp som är något en del butiker frivilligt erbjuder. Missbrukat man det på t.ex. Elgiganten (genom att använda det ofta t.ex.) kan de neka en att handla där skulle jag tro.
Rör inte ihop det med öppet köp som är något en del butiker frivilligt erbjuder. Missbrukat man det på t.ex. Elgiganten (genom att använda det ofta t.ex.) kan de neka en att handla där skulle jag tro.
iSolen.se
Guest
Den enda komplikationen jag kan se är att säljaren vägrar ta varan i retur om du använt den mer än bara för att testa att den fungerar. Något brott är det inte att missbruka ångerrätten (som konsument) vid distans- och hemförsäljning. Däremot kan det förstås bli dyrt om man inte får lämna tillbaks varan.
Så länge man inte ljuger om användningen ja, annars är det bedrägeri. Ingen större risk att åka dit men olagligt.
voitcanon
Aktiv medlem
Varför frågar du om komplikationer och risk för att åka dit då?
Nyfiken på varför det finns hyrfirmor när folk verkar sakna moral Tanka ps lämna tillbaka glugg vad är skillnaden liksom.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Sällan
Du kan göra det en eller annan gång men sedan blir det stopp. De säljande företagen är inte korkade och de har säkert utbyte sinsemellan om missbrukande kunder. Dessutom fördärvar du för de stora majoriteten av ärliga kunder som kan komma att straffas genom att den gen generösa returmöjligheten blir mindre generös.
Du kan göra det en eller annan gång men sedan blir det stopp. De säljande företagen är inte korkade och de har säkert utbyte sinsemellan om missbrukande kunder. Dessutom fördärvar du för de stora majoriteten av ärliga kunder som kan komma att straffas genom att den gen generösa returmöjligheten blir mindre generös.
iSolen.se
Guest
Nyfiken på varför det finns hyrfirmor när folk verkar sakna moral Tanka ps lämna tillbaka glugg vad är skillnaden liksom.
Vem är folk?
Nog köper "folk" ps och utnyttjar inte butiker på det sättet i någon nämnvärd utsträckning.
Umi71
Aktiv medlem
Det som händer att folk som gör detta sabbar frö andra längre fram i tiden, kan bli så att man blir av med den rättigheten om det visar sig att den missbrukas. Allting kan ändras både till det bättre men också till det sämre.
För min del kan man ta bort den lagen helt och endast ha kvar den på tjänster via telefon som man blir uppringd av.
Ringer man själv eller via nätet själv aktivt beställer något så bör den inte gälla i mitt tycke.
För min del kan man ta bort den lagen helt och endast ha kvar den på tjänster via telefon som man blir uppringd av.
Ringer man själv eller via nätet själv aktivt beställer något så bör den inte gälla i mitt tycke.
voitcanon
Aktiv medlem
Vem är folk?
Nog köper "folk" ps och utnyttjar inte butiker på det sättet i någon nämnvärd utsträckning.
Känns bara som den allmänna opinionen är så.
voitcanon
Aktiv medlem
Det som händer att folk som gör detta sabbar frö andra längre fram i tiden, kan bli så att man blir av med den rättigheten om det visar sig att den missbrukas. Allting kan ändras både till det bättre men också till det sämre.
Men hur kan folk sabba för andra är det inte en lag som förskriver 14 dagars ångerrät?
Jobbar du själv med e handel, är det därför du har den åsikten?