Annons

Varför fotar inte alltid min kamera med makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanicki

Medlem
Jag undrar om det ska vara så att kameran inte tar några bilder ibland, det låter som att den jobbar men den tar inga bilder. Är rädd att det är nåt fel och jag förstör den? Om det tex är för mörkt eller om det är oskärpa så jobbar den bara, låter som en liten motor men tar inga kort?

Skulle tro att det är kamerans autofokusmotor som jobbar på att hitta något att låsa fokus på.
Vad är det för kamera/objektiv?

Nej, det är det som är grejen, om jag tar helt och hållet på manuell så jobbar den i alla fall. Den låter mig typ inte ha helt på manuellt.

Håller med Bo, det är autofokusen som arbetar för att försöka hitta fokusen, men misslyckas och om kameran inte hittar fokus så kommer den att vägra ta någon bild. Detta kan hända om:

- du är för nära med objektivet så klarar inte linserna att få till fokus. Närgränsen på ditt objektiv är 31,2 cm och om du försöker fokusera på ett kortare avstånd så misslyckas objektivet

- det är för mörkt så hittar inte fokus sensorerna någon kontrast i bilden. Det kan du undvika genom att belysa med en ficklampa för att hjälpa till.

En sista utväg är att ändra på inställningarna a1 och a2 som troligen står på "FOKUSERING". Ändrar du dessa till att vara "UTLÖSARE" så kommer kameran att ignorera att den inte hittat fokus och ändå tillåta att en bild tas.

Tack för tipsen!

MEN ÄVEN när allt är inställt på manuellt? Ska kameran verkligen försöka hitta autofokus när allt är inställt på manuellt? Vart hittar jag de där a1 och a2? Jag har ändrat min autofokus, den har tre lägen och AF-s funkar väldigt bra till makro. Men då pratar vi autofokus igen.

Kameran ska väl inte jobba när jag har manuell inställning? Eller tänker jag helt fel?

Så det är ingen risk att jag förstör kameran på nåt sätt, när jag trycker in knappen och den jobbar, fast de tinte hände rnåt?

Tack för tipsen!

MEN ÄVEN när allt är inställt på manuellt? Ska kameran verkligen försöka hitta autofokus när allt är inställt på manuellt? Vart hittar jag de där a1 och a2? Jag har ändrat min autofokus, den har tre lägen och AF-s funkar väldigt bra till makro. Men då pratar vi autofokus igen.

Kameran ska väl inte jobba när jag har manuell inställning? Eller tänker jag helt fel?

Nja, när ALLT är inställt på manuellt borde det fungera ändå. Provade nyss med min egna Nikon, dock ej D7000.

Har du alltså valt MANUELL FOKUS med den lilla spaken till vänster om objektivet på kameran? Eller menade du att du valt bländare/slutartid/ISO manuellt, vilket enbart påverkar exponeringen?

Och nej, du förstör inte kameran när den jobbar med autofokusen.

Nja, när ALLT är inställt på manuellt borde det fungera ändå. Provade nyss med min egna Nikon, dock ej D7000.

Har du alltså valt MANUELL FOKUS med den lilla spaken till vänster om objektivet på kameran? Eller menade du att du valt bländare/slutartid/ISO manuellt, vilket enbart påverkar exponeringen?

Och nej, du förstör inte kameran när den jobbar med autofokusen.

När ALLT är inställt på manuellt, alltså på både kameran och objektivet samt programknappen. Därför blir jag orolig när jag trycker på avtryckaren att dne låter som att den jobbar ändå.

Vad menar du att det borde fungera ändå? Vilket av det? att ta kort eller fokus?

Han undrar om du stängt av autofokus?

Samtidigt undrar han om du förstår att om du väljer M så har du fortfarande autofokus tillgängligt.

Nästa grej är att du kan ha ställt in kameran på fokusprioritet. Är inte bilden i fokus så kommer kameran vägra att exponera.
Alternativt är att du är inom objektivets närgräns o därmed inte kan få fokus men det borde gå att fyra av exponeringar ändå under förutsättning att du stängt av fokusprioriteten.

Han undrar om du stängt av autofokus?

Samtidigt undrar han om du förstår att om du väljer M så har du fortfarande autofokus tillgängligt.

Nästa grej är att du kan ha ställt in kameran på fokusprioritet. Är inte bilden i fokus så kommer kameran vägra att exponera.
Alternativt är att du är inom objektivets närgräns o därmed inte kan få fokus men det borde gå att fyra av exponeringar ändå under förutsättning att du stängt av fokusprioriteten.

Om du menar stängt av autofokus och skiftat till manuellt, så ja. Jag har inte stängt av autofokus i någon meny om det är det som menas? Men spaken från AF till M samt på objektivet likadant.

Hur ser jag om jag har ställt in den på fokusprioritet?
Tack snälla för hjälpen.

Om du menar stängt av autofokus och skiftat till manuellt, så ja. Jag har inte stängt av autofokus i någon meny om det är det som menas? Men spaken från AF till M samt på objektivet likadant.

Hur ser jag om jag har ställt in den på fokusprioritet?
Tack snälla för hjälpen.

Okej, har jag förstått dig korrekt att:

- du har satt objektivet på M = manuell fokusering
- du har satt kamerans AF-väljare på M = manuell fokusering
- trots detta låter något som påminner om en autofokusmotor som söker fram och tillbaka.

Okej, har jag förstått dig korrekt att:

- du har satt objektivet på M = manuell fokusering
- du har satt kamerans AF-väljare på M = manuell fokusering
- trots detta låter något som påminner om en autofokusmotor som söker fram och tillbaka.

Svar ja!
Då vägrar den ta kort dessutom i flera lägen, förutom de beskrivna lägena längst upp på sidan.
Kan det vara fel på någon inställning? Eller ska det vara så att den helt enkelt vägrar ta kort i många sammanhang? Det känns fel att trycka in knappen när det låter sådär och när det ej går att fota. Om jag kommer närmare än 30 cm så ska den inte ta kortet om jag förstått det rätt?

Svar ja!
Då vägrar den ta kort dessutom i flera lägen, förutom de beskrivna lägena längst upp på sidan.
Kan det vara fel på någon inställning? Eller ska det vara så att den helt enkelt vägrar ta kort i många sammanhang? Det känns fel att trycka in knappen när det låter sådär och när det ej går att fota. Om jag kommer närmare än 30 cm så ska den inte ta kortet om jag förstått det rätt?

du har ju ställt objektivet och AF väljaren till MF då är det ju inte så konstigt ställ den till AF är problemet löst!

För att ställa in slutarprioritet under af-s, tryck på:
Meny -> anpassningsmeny (pennan) -> a Autofokus -> a2 välj af-s prioritet -> välj slutarprioritet.
För att ha samma under af-c gå in på a1 istället.

Och så länge du har autofokus på och fokusprioritet så tar inte kameran något kort även om du står i M läget på den "stora ratten".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar