Annons

varför dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
har en liten fråga: varför fota med diafilm? jag har aldrig gjort det själv men märkt att många här på fotosidan gör det. vilka fördelar finns och hur skiljer det sig från att fota med vanlig film?
 
Några vanliga skäl:
  • Enklare arkivering.
  • Originalet går att granska - man slipper titta på kopior som nån inkompetent automatisk printer gjort
  • Man vill projicera
  • Billigare
 
Dia är ju positiv film, så man kan se bilden som den ser ut direkt, utan att behöva göra papperskopia.

Man kan lägga upp diabilderna direkt på ett ljusbord och kolla på dem med hjälp av en lupp, eller sätta in bilderna i en projektor och kolla på dem på stor duk.

Dia ger högre kontrast, starkare färger och lägre dynamik än negativ film.

Negativ s/v brukar användas av de som gillar att hålla på i mörkrum.
 
Papperskopior av DIA..exakt hur det fungerar vet jag inte..men det är ju bara att lämna in diabilden till fotolabbet så fixar de det...så har jag gjort iaf :)
 
Varför?

- För att kunna tävla i "dia-klassen" i fototävlingar.

- För att kunna visa bilder för många. Diaprojektorer är billigare, bättre och vanligare än datorkanoner.
 
Dessutom ser inscannade dia bättre ut än färgnegativ, åtminstone i vissa scanners (min t.ex).
 
om man vill göra kopior själv då istället för att lämna in till labb?

och är det alltid färg när man snackar dia?

behöver man en särskild scanner för att scanna in dia?

jag är mest nyfiken på skillnaden i själva bilden, är inte särskilt intresserad av att visa bilder med projetor och då kanske det är onödigt att ge sig på att börja fota dia?
 
Första frågan vet jag inte.

Det finns s/v dia..men det är ovanligt.

Alla filmskanners vad jag vet klarar både dia och negativ.
 
elin f skrev:
om man vill göra kopior själv då istället för att lämna in till labb?
Då är det Ilfochromeprocessen som gäller. Det är lite mer meck än vanligt svartvitt.
elin f skrev:
och är det alltid färg när man snackar dia?
Nej, det finns en kommersiellt tillgänglig svartvit diafilm, Agfa Scala. Dessutom kan man vända vanliga svartvita filmer till positiv med speciella kemikalier. T ex Kodak T-Max Reversal Kit eller skicka in dem till ett företag i staterna som heter DR5.
elin f skrev:
behöver man en särskild scanner för att scanna in dia?
Har du en skanner som kan skanna in negativ kan den också skanna dia. Film som film.
elin f skrev:
jag är mest nyfiken på skillnaden i själva bilden, är inte särskilt intresserad av att visa bilder med projetor och då kanske det är onödigt att ge sig på att börja fota dia?
Ja, om inte de andra punkterna om arkivering och dylikt tilltalar dig så är negativ film klart förnuftigare om du kör en kemisk process och slutmålet är papper.
 
aha... jag scannar in mina bilder med en vanlig scanner, så jag skulle bli tvungen att ha bilderna på papper först antar jag. eller vad är en filmscanner?
 
En filmskanner är en skanner som skannar film :)

Det finns dedikerade maskiner som bara kan skanna film. Dessa ger bäst resultat. Sen finns det också flatbäddsskannrar med en ljuskälla ovanför bädden som kan skanna film. Dessa är ännu inte lika bra som riktiga filmskannrar om man jämför inom samma prisklass.
 
ok, då vet jag lite mer om vad det rör sig om... ska kika runt på bilder som är tagna med diafilm.
 
jimh skrev:
Då är det Ilfochromeprocessen som gäller.

Ja, men det kostar en slant. Nästan lika bra och billigare är att lämna in till ett Fuji labb som har en Frontier-maskin (fråga efter detta!). De skannar och skriver ut på fotopapper. Kostar en aning mera än neg men blir riktigt bra. Här kan du se vart du ska vända dig!

Jag skickade ett dia till Fuji i Ånge. Det blev däremot bara skit.

/Pontus
 
Finessen med att projicera en bild är inte bara att kunna visa den för många. Bara man orkar ta fram sin apparat så ger det överlägset bästa upplevelse av en bild man själv tagit.

Det är enkelt att förklara tekniskt:
- detaljrikedomen
- omfånget mellan vitt och svart
 
elin f skrev:
ok, då vet jag lite mer om vad det rör sig om... ska kika runt på bilder som är tagna med diafilm.

Om du kan, kika på bilderna i genomfallande ljus, dvs på ljusbord eller projicerade. Det är först då man blir förtrollad av diats färgmagi! Ska man ha dem utskrivna på papper är det bättre att köra vanlig negativ film, den är konstruerad för det. Ska man skanna själv är dia bra för att man kan se direkt vilka bilder som har potential, så att man slipper skanna alla. Som Björn sa blir det bättre med dia i en del skannrar. Dessutom skiljer sig kornet åt i strukturen. Diat har lite mindre kantigt korn som tål oskarp mask bättre.

/Pontus
 
Ilfochromeprocessen (tidigare Cibachrome) är inte omständigare men tar längre tid än vanlig svartvitkopiering. Dessutom krävs det (som med svartvitt) mycket träning och noggrannhet för att lära sig. Sysslade tidigare mycket med Cibachrome och upplevde då fördelen med att själv styra slutresultatet på bilden (filtrering, förhållning, efterbelysning etc.) mot att lämna in för kopiering då resultatet kunde bli hur som helst.
 
Graal skrev:
Ilfochromeprocessen (tidigare Cibachrome) är inte omständigare men tar längre tid än vanlig svartvitkopiering. Dessutom krävs det (som med svartvitt) mycket träning och noggrannhet för att lära sig. Sysslade tidigare mycket med Cibachrome och upplevde då fördelen med att själv styra slutresultatet på bilden (filtrering, förhållning, efterbelysning etc.) mot att lämna in för kopiering då resultatet kunde bli hur som helst.

Håller med om att välgjorda Ilfochromekopior är svåra att överträffa. Tyvärr tror jag att Ilfochromeprocessen är på utdöende. Priserna på papper och kemi har i det närmaste fördubblats på de senaste 2-3 åren. Och grejerna var ju mer än tillräckligt dyra redan innan. :-(
 
Det går alltid att skanna diabilder och köra ut dem på fotolab som kör med kemiskt papper eller annan process som man önskar använda.
 
kaw skrev:
Finessen med att projicera en bild är inte bara att kunna visa den för många. Bara man orkar ta fram sin apparat så ger det överlägset bästa upplevelse av en bild man själv tagit.

Det är enkelt att förklara tekniskt:
- detaljrikedomen
- omfånget mellan vitt och svart

Jag håller med dej,Anders!
Dessutom kan man alltså skicka in ett inskannat dia till ett lab och få det på papper eller köra ut det på en fotoskrivare. I båda fallen har man stora möjligheter att påverka slutresultate själv.
Sten
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.