Annons

Varför detta enorma oljud!?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Var på en tillställning i går.. Efter et tag hör jag ett väldigt irriterande ljud... Tittar mig omkring och ser en tjej stå och plåta ca 20 meter bort! Tänker att det här måste jag undersöka! Allt eftersom jag kommer närmre blir detta ljud än mer högt och jag ser att folk tittar irriterat på fotografen. Jag ställer mig snett framför henne och ser att det står Nikon Dx1 på den!

Varför detta oljud som kan få vilken kosovoveteran som helst att slänga sig i skydd? Varför har man misslyckats så hårt på det planet?? Min EOS 5 som är kanske 10 år gammal låter ju ingenting i jämförelse och då skiljer det ju åtskilliga tusenlappar i pris...
 
Är du säker på att det stod Dx1 och inte D1x?

I så fall var det Nikons digitala flaggskepp du såg (kommer kanske att knuffas av tronen av D100).

Men jag har ingen aning om varför den lät så mycket. Jag har sett en i action och jag tyckte inte den förde så mycket ojud.
 
Senast ändrad:
Den bör ju vara tystare än F100 och F5 eftersom den är digital. Ingen slutare, spegel eller motor för film. Om det var mekaniskt oljud skulle jag kunna tänka mig att autofocusmotorn - om den är i klass med F5 - försökte skruva skiten ur något stackars objektiv av icke USM/SW-typ. Om det var pipljud så var det väl nåt elektroniskt..:)

/ Hasse
 
Hassan skrev:
Den bör ju vara tystare än F100 och F5 eftersom den är digital. Ingen slutare, spegel eller motor för film.
/ Hasse

Stopp stopp, en D1x har definitivt en slutare och troligtvis även en spegel, möjligtvis en fast halvgenomskinlig typ Canon Eos 1HS.
 
Fredrik H skrev:


Stopp stopp, en D1x har definitivt en slutare och troligtvis även en spegel, möjligtvis en fast halvgenomskinlig typ Canon Eos 1HS.

Så rätt så rätt! men någon filmframdragningsmotor har den inte..tror jag. :)
 
Fredrik H skrev:


Stopp stopp, en D1x har definitivt en slutare och troligtvis även en spegel, möjligtvis en fast halvgenomskinlig typ Canon Eos 1HS.
Nej nej, den har en vanlig slutare och rörlig spegel men ingen motor för framdragningen förstås. Däremot en motor som spänner slutaren. Det hela är ganska tyst, så det låter konstigt om det skulle slamra SÅ mycket.
 
Det måste ju ha varit fel på den kameran.
Om den skulle låta så mycket skulle det inte vara nikons flaggskepp direkt.
 
Tyckte också det var konstigt! Fota med en sån i kyrkan är inte att tänka på! Inte någon som har en sådan här?
 
Kan bara säga att jag läst en hel del om denna kamera, tester och i forum..inte läst någonstans att någon skulle klagat på att den skulle låta mycket.:eek:
 
I dag hörde jag det igen I riksdagshuset. Killen satt 40 meter bort och jag hörde kanonbra! Vet inte om det var en sån men det var en nikon...
 
nya kameror är väldans mycket tystare än gamla kameror.
tex min nikon F2 från sjuttiotalet jämfört med en modern Nikon är som natt och dag.
Hela huset i F2:an ekar när spegeln slår till och även med spegeln uppfälld låter det väldigt mycket.
 
Jag hade en Pentax MX en gång i tiden. När jag fotade med en 100mm glugg på så klonkade det till rejält vid exponering. Med 35mm var det tystare. Det var långt till den bakre linsen på 100 så det blev som en resonanskammare i huset. Jag fotade utomhus och folk som befann sig 20 meter bort vände sig om..Jag böt den till en Olympus OM1.
 
mb2548 skrev:
bra kamera skall höras!
så e de med de!

Ironi ska följas av en smiley tycker jag.

En bra kamera ska vara ljudlös, eller nästan. Lecia och en massa andra sökarkameror är det. Bland SLR tex Olympus OM-serie. Det finns säkert fler men en motorlös kamera föredrar jag iaf.

/ Johan
 
Men det är väl självklart att det låter illa, det var ju en Nikon.

Flaggskepp? Fick väl till och med stryk av Canons D60, om man ska tro tidningen Foto.
Sist jag var ute på tidningsjobb använde fotografen en D30. Låter absolut ingenting.
Men det var ju en Canon som sagt. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.