Annons

Varför blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

BrorOscar

Medlem
Hej!

Är rätt ny inom foto och har lite frågor ang en fotostudio.

Jag satt och läste lite igår om utrustning och blixar etc.. Och undra varför man inte har ljus i en studio istället för blixtar. Om man ändå har en stuido varför har man inte då fotoljus som är på hela tiden istället för blixtar? Då ser man ju ljuset precis som det kommer vara under fotot. Antar att det finns en väldigt simpel svar på frågan men ja, är nyfiken.

Sen undrar jag även varför man lyser upp bakgrunden med en blixt bakifrån? Såg bilder på en studio när det var blixtar bakgrunden. Är det bara för att inte skapa skuggor eller vad? Och varför har man inte ljus lampor här med?


Haha ja, nyfiken kille här bara som har svårt att släppa på tankarna..

Tacksam för svar!
 
* Fast ljus genererar (traditionellt) väldig mycket värme.
* Fast ljus bländar modellen. (Det gör kanske blixten också...men då är bilden redan tagen...typ)

Bara 2 anledningar.
 
Värmen, då kraftigt ljus genererar otroligt med hetta.
Du använder lägre inställningsljus istället för att se hur det blir.
Ljussättning handlar om vinklar, ljusintensitet, skuggor mm.
Hårt eller mjukt, ljustemperatur mm. Att få fram en känsla genom bildens ljussättning.
Du använder ofta ex hårljus snett bakifrån eller för att få bättre konturer.
En softbox bakifrån kan också funka som bakgrund för att underlätta friläggning.
Finns också special för det typ hi-lite.
Du vill ha olika balans på ljuset från olika håll.
Du styr med både blixtar samt reflexskärmar och även avdelare för att begränsa ljuset.
Ja, listan kan göras jättelång. Det är ofantligt roligt att ljussätta.
 
Men framförallt, för att kunna få hyggliga slutartider ( det är vanligt med en bländare på ca 8 i studio ). Det krävs ofantligt med fast ljus för att komma i närheten av det man får av studioblixtar. Och det blir som sagt väldigt varmt.

Studioblixtar har en glödlampa i sig ( modelleringsljus ) för att man ska kunna se hur skuggorna faller på ett ungefär.
 
Jag tänkte som dig.

Varför inte lampor istället. Billigare.

Jag köpte 85w lysrörslampa (ungefär 400w glöd) o fixade hållare o skärm till o skulle testa.

Det ljuset syntes inte alls på bilderna som tagits med blixt.
Det måste till en fruktansvärt massa watt för att det ska räcka till.

Det funkar inte om modellen skall stå o titta in i 2st 1000w lampor.

Jag har en 1000watt lampa för film bruk som min far köpte på 70talet.
Den lyser nå fruktansvärt. Får bara vara inkopplad max 30sek sen blir det för varmt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.