Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför blir mina neg så buktiga?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Blir dem buktiga axiellt eller radiellt eller vågiga?
Graal
Avslutat medlemskap
De flesta filmer blir lite böjda på bredden, mer eller mindre. men det minskar med tiden då de ligger i fickorna och plattas till. I förstoringsapparaten plattas de till i negativhållaren och även scannerns hållare hjälper för att räta dom lite, så personligen upplever jag det inte som något problem. Brukar ofta scanna negativen direkt när de torkat och även om de bktar lite så är skärpedjupet i scannerns optik så stort att det inte betyder så mycket.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Håller med Nils. I med dem i fickorna och stäng pärmen så blir det bra.
Det kan vara så att du torkar dem för fort, prova ett svalare utrymme, men det är inte säkert att det är så.
Det kan vara så att du torkar dem för fort, prova ett svalare utrymme, men det är inte säkert att det är så.
galaxenspresident
Aktiv medlem
Det verkar vara relaterat till frammatningshålen. Jag ser ofta fenomenet på 135-film och är i princip alltid tvungen att lägga dem i filmfickor i en filmpärm några timmar efter att jag torkat dem innan jag kan kontaktkarteskanna dem. Har aldrig noterat problemet vare sig hos bladfilm eller 120-film där jag inte har frammatningshålen.
Graal
Avslutat medlemskap
Det verkar vara relaterat till frammatningshålen. Jag ser ofta fenomenet på 135-film och är i princip alltid tvungen att lägga dem i filmfickor i en filmpärm några timmar efter att jag torkat dem innan jag kan kontaktkarteskanna dem. Har aldrig noterat problemet vare sig hos bladfilm eller 120-film där jag inte har frammatningshålen.
Kan så vara? Jag upplever också att t.ex Tri-X 120 blir plan direkt vid torkning, medan Tri-X 135 är lite buktig. Men sen tror jag inte att filmbaserna är samma. Eventuellt är filmbasen för Tri-X 120-film något tjockare? För bladfilm är den definitivt tjockare, i alla fall de jag använt. Men det kan ju vara olika för olika filmer.
galaxenspresident
Aktiv medlem
De tjocklekar jag lyckades hitta i Kodaks informationsblad
plus-x 135: 5-mil, gray acetate base. Källa: Kodak f4018.pdf
plus-x 120, 220: 3.6-mil acetate base. Källa: Kodak f4018.pdf
Tri-x 320 120, 220: 3.9-mil acetate (jag får intrycket att alla Tri-X 400 filmer (ej blad) också har samma bas men jag är lite osäker på syftningen i informationstexten). Källa: Kodak f4017.pdf
Tri-x 320 sheet: 7-mil ESTAR thick base, Källa: Kodak f4017.pdf
Tmax 100/3200 120: 4.7 - mil "thicker than other black and white roll films", Källa f4016.pdf
Här hittar ni informationsbladen:
http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/bw/tMax100.jhtml?pq-path=13319/1231/13400
plus-x 135: 5-mil, gray acetate base. Källa: Kodak f4018.pdf
plus-x 120, 220: 3.6-mil acetate base. Källa: Kodak f4018.pdf
Tri-x 320 120, 220: 3.9-mil acetate (jag får intrycket att alla Tri-X 400 filmer (ej blad) också har samma bas men jag är lite osäker på syftningen i informationstexten). Källa: Kodak f4017.pdf
Tri-x 320 sheet: 7-mil ESTAR thick base, Källa: Kodak f4017.pdf
Tmax 100/3200 120: 4.7 - mil "thicker than other black and white roll films", Källa f4016.pdf
Här hittar ni informationsbladen:
http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/bw/tMax100.jhtml?pq-path=13319/1231/13400
galaxenspresident
Aktiv medlem
BW400CN C-41 filmen är tunnare i 135 än 120. 0.13mm (5-mil) för 135-varianten mot 0.10 (3.9-mil) för 120/220 varianterna enligt f4036. Så jag tror inte det är tjockleken som gör rullningen och båda är acetat. Jag har svårt att tänka mig att principen skulle vara omvänd för vanlig svartvit framkallning.
En tjockare acetatbas borde i min tanke minska rullningstendserna snarare än det omvända.
mil i specarna verkar alltså betyda millitum.
En tjockare acetatbas borde i min tanke minska rullningstendserna snarare än det omvända.
mil i specarna verkar alltså betyda millitum.
millhouse
Aktiv medlem
Hur gör man för att få negativen så plana som möjligt? Jag har filmklämmor med vikter som jag använder när remsorna hänger på tork. Men hela remsan blir kupig ändå. Så blir de inte när jag har fått framkallat på labb. Hur gör du?
Film är ju enkelt uttryckt en remsa plast på vilken det finns uppsvällt gelatin.Detta gelatin repas mycket lätt vid ovarsam hantering eller av damm. Alltså är en jämn temperatur och dammfritt botemedelet på din fråga. Att film ändå kan bukta sig lite kan jag hålla med om.Men jag har aldrig upplevet att jag behövt lägga filmer under upplagsverket från bokhyllan.Jag har lyckan av att ha ett proffstorkskåp där jag kan hålla en jämn temperatur (om jag behöver det, oftast torkar filmen utan värme) och dammfritt.Det är bra om torkskåpet står så att yttertemperaturen är jämn. Efter att filmerna är torkade så tar jag på mig bomullshandskar och klipper samt sätter in filmen i pergamynblad.Ja, förvaringspämar finns det ett antal olika, men det gällde ju inte denna tråd.
Dez
Aktiv medlem
Har framkallat en bunt filmrullar, och åter igen blir filmen buktig. Precis som en hängränna. Går inte att få in i neg hållaren i scannern.
Så jag ska pröva att lägga dem i press få se.
Jag tog fram några riktiga fotografiska tungviktare och lade på, få se om det blir bättre nu. Kan man inte annars låta filmen sitta kvar i spiralen när den torkar, eller är det dumt?
Så jag ska pröva att lägga dem i press få se.
Jag tog fram några riktiga fotografiska tungviktare och lade på, få se om det blir bättre nu. Kan man inte annars låta filmen sitta kvar i spiralen när den torkar, eller är det dumt?
Bilagor
millhouse
Aktiv medlem
Jag vill tillägga att jag hänger filmerna ovanför badkaret. Så de får torka i rumstemperatur helt enkelt. Använder ni klämmor med tyngder nertill? Jag har aldrig detta problem med 120-film förresten.
Hej!
Du skriver att du har rumstemperatur i badrummet. Men vad är din rumstemperatur? Helt beroende av vilken film du framkallar , s/v eller färg/dia så får du olika temperaturskillnader efter sista sköljning/och eller stab.Detta gör att det blir "hängränna". Min fråga blir dom konkava/inåtbukande eller konvexa/utåtbukande ? Från detta kan du fastställa om du har för varmt eller för kallt vid torkning.Att man inte går över +40 grader är en given regel för frg/dia film.
Luftfuktigheten i rummet inverkar också på resultatet.
Själv har jag ett torkskåp med filter och temperaturstyrning.
All film hängs med tyngd nere.För 120-film finns det speciella sådana.Att120-film inte är så "svåra" hängrännor beror ju naturligtvis på att den är kortare än 135.
Light Head
Aktiv medlem
Om de hade varit böjda åt andra hållet hade det varit "positiv"?
millhouse
Aktiv medlem
Oftast är det hederlig tri-x. Det är väl drygt 20 grader i luften, och sköljbadet är också 20 grader. Däremot har jag elvärme hemma, ger inte detta torrare luft?
Hej!
Du har lite av problemet med att du har elvärme.Är det direktverkan el så ger denna vi höga minustemperaturer-ute- oftast en torr inne luft.Man kan då åtgärda det genom att ev.sänka innetemperaturen och/eller tillföra cirkulerande luft.
Har du någon "kallare" plats att torka filmen och som är dammfritt?
Kijana
Aktiv medlem
Har framkallat en bunt filmrullar, och åter igen blir filmen buktig. Precis som en hängränna. Går inte att få in i neg hållaren i scannern.
Det där har jag också råkat ut för. Tycker mig ha märkt att det skiljer mellan olika filmer. Jag har nog bara haft problem med Agfa APX 100. Vilken film krånglar för dig?