Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är mina neg så lila?

Produkter
(logga in för att koppla)

No52

Avslutat medlemskap
Ja rubriken säger väll det mesta.

Tri-x framkallad i D76 20C, vissa pressade andra inte, vissa mellanformat andra småbild, det som binder dom samman är att dom är rätt så lila.

Det är inget som skadar men jag är väldigt nyfiken varför, vad ligger bakom det hela? Kan det påverka mina kopieringstider eller kontrastfiltret jag behöver använda på något sätt, kan det vara därför alla mina neg ligger runt 3,5 istället för 2,5 som det sägs att man ska utgå ifrån i filter när jag kopierar?

Fixet har varit både nyblandat och använt tidigare, samma resultat kommer ut i slutändan.

Och en fristående fråga: Har kopierat några neg som är väldigt mjuka på senaste, har fått gå upp till filter fem för att få kopior med rätt svärta. Alla kemikalier mår som dom ska. Så vad kan det bero på? Inte kan det vara kameran?

Ja rubriken säger väll det mesta.

Tri-x framkallad i D76 20C, vissa pressade andra inte, vissa mellanformat andra småbild, det som binder dom samman är att dom är rätt så lila.
Det är inget som skadar men jag är väldigt nyfiken varför, vad ligger bakom det hela? Kan det påverka mina kopieringstider eller kontrastfiltret jag behöver använda på något sätt, kan det vara därför alla mina neg ligger runt 3,5 istället för 2,5 som det sägs att man ska utgå ifrån i filter när jag kopierar?
Fixet har varit både nyblandat och använt tidigare, samma resultat kommer ut i slutändan.
Och en fristående fråga: Har kopierat några neg som är väldigt mjuka på senaste, har fått gå upp till filter fem för att få kopior med rätt svärta. Alla kemikalier mår som dom ska. Så vad kan det bero på? Inte kan det vara kameran?

Det lila som du ser på filmen är det man kallar antihaloskiktet. Det finns på alla filmer och har som uppgift att förhindra att ljus tränger in i filmen från "baksidan".Nu är min erfrenhet att olika filmmärken tycks "lägga på" olika mängd av detta antihaloskikt. När det gäller Kodak så verkar det på mig som om just Tri-X har mer än dom andra filmerna i "familjen". Om du framkallar i D-76 (1+1) och blandar nytt fix, kanske fixerar lite mer än vad det står på fixet samt sköljer bra i så skall det inte vara något problem.Precis som tidigare svar.
Jag har för just tri-X filmer provat att framkalla i Paterson Fx-39 med bra resultat.
Jag har testat att scanna och kopiera en "lila" film men jag menar att det inte inverkar på slutreslutatet
Men, om filmen är mycket lila, så är det bara att spola på filmen igen och fixera om samt skölja,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar