Det beror lite på vad du är ute efter, om du bevakar något speciellt lag eller spelare. Jag tycker att 70-200 är ganska kort, framför allt på fullformat. Du får nog sikta in dig på den närmaste fjärdedelen av planen. Plåtar jag ett försvarande lag eller försvarsspelare så brukar jag börja längs långlinjen på sidan som inte har en linjeman i vägen, i höjd med straffområdeslinjen ungefär. Då får man ofta försvarsspelare rättvända på ett hyfsat avstånd men får ändå skapliga förutsättningar att ta anfallande lag och fasta situationer som hörnor och liknande. Gäller det anfallande lag så står jag ofta på kortlinjen någonstans mitt mellan hörnflaggan och stolpen. Då kan man få fina djupledslöpningar och även zooma ut vid målchanser och få med flera spelare i lite oskärpa men målskytten i skärpa. Bra läge för måljubel med deppande motståndare i samma bild också
Det är alltid en fördel att scouta lagen lite. Har de någon "sniper" som ofta gör mål? Vilken kant spelar han på? En central spelare kanske ofta vänder ut mot en sida (vanligt mot sin bänk) för att jubla lite. Frisparksvarianter och andra fasta situationer kan också vara en fördel att känna till.
Mot slutet, framförallt i jämna matcher brukar jag avsluta vid mittlinjen mellan avbytarbänkarna (om det är tillåtet). Då kan man få med ett sent avgörande mål oavsett åt vilket håll det blir. Dessutom är det nära till besvikna/glada ledare och lagkamrater, publikbilder och "efter matchen-bilder".
Var jag står beror ofta på hur matchen förväntas bli. Sedan är det nog bättre att vara påläst, förberedd och på hugget när det händer. Det går inte att variera så där jättemycket med positionen. Däremot kan kännedomen om lagen vara skillnaden mellan en bild på bakhuvudet eller ansiktet på matchhjälten. Lycka till!