Annons

Var stå på fotbollsmatch?

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej,

Ska fota en fotbollsmatch för första gången, bara för att testa något nytt. Har ni några tips på ett par bra ställen att stå runt planen (och kanske platser att absolut undvika)?

Kommer kunna röra mig fritt runt planen och köra med ett 70-200/2,8 och ett monopod.
Ljusets riktning blir ju en faktor, men utöver det?

Det beror lite på vad du är ute efter, om du bevakar något speciellt lag eller spelare. Jag tycker att 70-200 är ganska kort, framför allt på fullformat. Du får nog sikta in dig på den närmaste fjärdedelen av planen. Plåtar jag ett försvarande lag eller försvarsspelare så brukar jag börja längs långlinjen på sidan som inte har en linjeman i vägen, i höjd med straffområdeslinjen ungefär. Då får man ofta försvarsspelare rättvända på ett hyfsat avstånd men får ändå skapliga förutsättningar att ta anfallande lag och fasta situationer som hörnor och liknande. Gäller det anfallande lag så står jag ofta på kortlinjen någonstans mitt mellan hörnflaggan och stolpen. Då kan man få fina djupledslöpningar och även zooma ut vid målchanser och få med flera spelare i lite oskärpa men målskytten i skärpa. Bra läge för måljubel med deppande motståndare i samma bild också :)

Det är alltid en fördel att scouta lagen lite. Har de någon "sniper" som ofta gör mål? Vilken kant spelar han på? En central spelare kanske ofta vänder ut mot en sida (vanligt mot sin bänk) för att jubla lite. Frisparksvarianter och andra fasta situationer kan också vara en fördel att känna till.

Mot slutet, framförallt i jämna matcher brukar jag avsluta vid mittlinjen mellan avbytarbänkarna (om det är tillåtet). Då kan man få med ett sent avgörande mål oavsett åt vilket håll det blir. Dessutom är det nära till besvikna/glada ledare och lagkamrater, publikbilder och "efter matchen-bilder".

Var jag står beror ofta på hur matchen förväntas bli. Sedan är det nog bättre att vara påläst, förberedd och på hugget när det händer. Det går inte att variera så där jättemycket med positionen. Däremot kan kännedomen om lagen vara skillnaden mellan en bild på bakhuvudet eller ansiktet på matchhjälten. Lycka till!

Mycket intressant.
Själv försöker jag ha solen i ryggen. Då har spelarna sol i ansiktet mot kameran.
Hmmm jag måste börja variera min position. ..

Toppensvar!

Jag kommer att fokusera på det ena laget och tänkte då hålla mig till deras "anfallande fjärdedel", men jag får erkänna att jag inte vet om de väntas ligga på hårt framåt eller knappt komma över mittlinjen... :)

Tänkte också att 70-200 kan vara lite kort och funderade på att låna eller 120-400 eller 150-500, men frågan är om jag då kommer få svårt med sekvenser i straffområdet om jag står vid kortlinjen? Alltså om jag vill få plats med två-tre personer i helfigur, t ex ett friläge där anfallaren blir ensam med målvakten eller vid en hörna med mycket folk framför mål?

Jag tar sällan hänsyn till solen men jag kommer ihåg ett tips från någon höjdarsportfotograf som alltid försökte ha solen i ryggen på motivet. Det var bättre att få det jämna ljuset i ansiktet och överexponera lite än att jobba med slagskuggor som alltid uppstår en molnfri dag med solen i ryggen ansåg han.

Jag har både crop och ff men inte budget till några värstingar så ofta sitter det en 1,4x extender på mitt 70-200/2,8 på crophus. En av de lokala fotograferna här kör med två ff-hus. Ett med 400 2,8 + 1,4x extender samt ett med 70-200/2,8 och det verkar vara en ultimat uppsättning för fotboll. Jag har dock inte en kvarts mille över... ;)

Det beror lite på vad du är ute efter, om du bevakar något speciellt lag eller spelare. Jag tycker att 70-200 är ganska kort, framför allt på fullformat. Du får nog sikta in dig på den närmaste fjärdedelen av planen. Plåtar jag ett försvarande lag eller försvarsspelare så brukar jag börja längs långlinjen på sidan som inte har en linjeman i vägen, i höjd med straffområdeslinjen ungefär. Då får man ofta försvarsspelare rättvända på ett hyfsat avstånd men får ändå skapliga förutsättningar att ta anfallande lag och fasta situationer som hörnor och liknande. Gäller det anfallande lag så står jag ofta på kortlinjen någonstans mitt mellan hörnflaggan och stolpen. Då kan man få fina djupledslöpningar och även zooma ut vid målchanser och få med flera spelare i lite oskärpa men målskytten i skärpa. Bra läge för måljubel med deppande motståndare i samma bild också :)

Det är alltid en fördel att scouta lagen lite. Har de någon "sniper" som ofta gör mål? Vilken kant spelar han på? En central spelare kanske ofta vänder ut mot en sida (vanligt mot sin bänk) för att jubla lite. Frisparksvarianter och andra fasta situationer kan också vara en fördel att känna till.

Mot slutet, framförallt i jämna matcher brukar jag avsluta vid mittlinjen mellan avbytarbänkarna (om det är tillåtet). Då kan man få med ett sent avgörande mål oavsett åt vilket håll det blir. Dessutom är det nära till besvikna/glada ledare och lagkamrater, publikbilder och "efter matchen-bilder".

Var jag står beror ofta på hur matchen förväntas bli. Sedan är det nog bättre att vara påläst, förberedd och på hugget när det händer. Det går inte att variera så där jättemycket med positionen. Däremot kan kännedomen om lagen vara skillnaden mellan en bild på bakhuvudet eller ansiktet på matchhjälten. Lycka till!

En mycket bra sammanfattning. Och samma principer gäller, inte oväntat, de flesta sporter.

En sak jag specifikt vill trcyka på: Det finns nästan alltid en eller flera spelare i varje lag som oftare än andra bjuder på bra bilder (de gestikulerar, visar vad de känner, slänger sig, grälar med domare ...). Att ha koll på sådana ökar andelen roliga sportbilder rejält.

Tack Peter H för många bra och värdefulla tips. Jag har också några egna synpunkter som jag gärna kompletterar med. Jobba gärna med kort skärpedjup (stor bländare) för att framhäva huvudmotivet. Dessutom blir ofta den oskarpa bakgrunden bättre med en låg kameraposition (publik och andra spelare i stället för bara gräsmatta). Så sitt gärna ner i stället för att stå upp.
Anders W

Tänkte också att 70-200 kan vara lite kort och funderade på att låna eller 120-400 eller 150-500, men frågan är om jag då kommer få svårt med sekvenser i straffområdet om jag står vid kortlinjen? Alltså om jag vill få plats med två-tre personer i helfigur, t ex ett friläge där anfallaren blir ensam med målvakten eller vid en hörna med mycket folk framför mål?

Det borde inte vara någon fara. Denna bild är tagen med Sigmas 120-400 @135mm på en D7100 och beskuren ~20% :
http://sport.bilderna.it/#!album-957-68

Problemet där är mer det stora skärpedjupet du får med dessa gluggar.

Jag har både crop och ff men inte budget till några värstingar så ofta sitter det en 1,4x extender på mitt 70-200/2,8 på crophus. En av de lokala fotograferna här kör med två ff-hus. Ett med 400 2,8 + 1,4x extender samt ett med 70-200/2,8 och det verkar vara en ultimat uppsättning för fotboll. Jag har dock inte en kvarts mille över... ;)

Nej, jag har också ett visst glapp mellan vilka grejer jag vill ha och vilka jag har råd med. :)
Men jag funderar på den nya Tamron 150-600 som ju ger rätt mycket för pengarna. För utomhussport dagtid klarar man ju sig också med mindre ljusstyrka även om man får lite sämre kontroll på skärpedjupet.

Det är alltid en kompromiss. Jag håller med Awid om att komma ner lite med kameran. Tidigare stod jag alltid upp med ett monopod. Nu har jag ersatt monopoden med en stjärtlapp från IKEA och sitter i skräddarställning med kameran på frihand.

Nej, jag har också ett visst glapp mellan vilka grejer jag vill ha och vilka jag har råd med. :).
Fast det är inte alltid hela bilden.
Jag var beredd att slanta upp för 120-300/2, 8.
Efter 10 min testande i butik så visste jag att den pjäsen aldrig skulle få följa med överallt. Det är STORT.
Det blev 70-200 med 1, 4 telekonverter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar