Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

var köpa lithframkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

peterw

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter lithframkallare, och Kameradoktorn har både Fotospeeds och Macos i sitt sortiment. Men både är slut, och det kommer att ta "veckor" (hur många vet man inte!) tills det kommer in nya...

Var annars kan jag köpa det?

/peter

peterw skrev:
Jag är på jakt efter lithframkallare, och Kameradoktorn har både Fotospeeds och Macos i sitt sortiment. Men både är slut, och det kommer att ta "veckor" (hur många vet man inte!) tills det kommer in nya...

Var annars kan jag köpa det?

/peter

Min gissning är att det finns Maco i lager inom en vecka. Det är redan beställt och de brukar leverera snabbt.
Jag brukar inte använda forumet för meddelanden som har med företaget att göra, men jag vet att det är svårt att hitta lithframkallare i butiker så jag gjorde ett undantag.

Photax säljer kodak D-19. 85kr för en påse, som blir 3,8 liter framkallare. Tyvärr har Photax minimiordrar på 400kr, men du kanske kan passa på att köpa annat samtidigt. :)

Lithframkallare är för lithfilm, film alltså. lithpapper finns väl inte tillgängligt längre. Ja, egentligen har det aldrig funnits för vanligt fotografiskt bruk men det fanns ett papper med väldigt hög kontrast som till nöds gick att använda men det var i första hand till för ritningskopiering. Exponeringstiderna var mycket långa (timme eller så) och pappret blev som en trasselsudd vid torkning (mycket tunt papper).
De klassiska böckerna om litografisk metod i foto tar bara upp lith-f i l m e n.
Us

Sonnaren skrev:
Lithframkallare är för lithfilm, film alltså. lithpapper finns väl inte tillgängligt längre.
Us

Den tidigare enda fabriken i världen som tillverkade Lithpapper låg i Indien och brann ned till grunden för ett antal år sedan. Eftersom den aldrig byggdes upp igen försvann produkten från marknaden under någon tid.

Nu finns dock ett papper från Fotospeed med i stort sett samma egenskaper som det gamla hade. Exponeringstiden är lång och framkallningstiden mellan 5 och 30 minuter, men entusiasten älskar det..

Så nu vet ni..

Det måste vara samma papper som jag skriver om ovan. Hade en rulle sådant 60 - 70 cm bred och säkert minst 20 meter kvar. Tyvärr, den gick till återvinningsstationen för 8 - 10 år sedan....
Indien.....jaha, det k a n förklara mystisk märkning på skyddspappret den låg i......trodde det var besvärjelser....;-))
Us

Sonnaren skrev:
Indien....jaha, det k a n förklara mystisk märkning på skyddspappret den låg i......trodde det var besvärjelser....;-))

Det kanske var något liknande. Det är ju onödigt att riskera att onda andar avtecknar sig på papperet i framkallaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar