Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns data om redigeringar i Elements 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. På en av hjälpsidorna står:

Citat:

Nedan följer några av de data om foton, videoklipp och ljudklipp som sparas i katalogen och som visas i Photoshop Elements:

...

Redigeringar som har gjorts i fotot (t.ex. roteringar, beskärningar och korrigering av röda ögon)

Slut citat.


Listan är lång egentligen, men de andra punkterna är inte relevanta här.
Jag har aldrig lyckats hitta någon information om sådana här redigeringar i metadata för mina bilder. Jag har tittat på metadata i sorteraren, på filinformation i redigeraren, och på metadata i filläsaren.

Längst ned bland metadata finns en rubrik som heter "Redigera händelse" med en pil bredvid att klicka på för att visa eller dölja data. Denna rubrik verkar vara den enda som skulle kunna innehålla denna information. De andra rubrikerna är "Filegenskaper", "IPTC", "Kameradata (Exif)", "GPS", "Camera Raw".

Ingenting finns under "Redigera händelse" för mina redigerade bilder, vare sig de är sparade som psd eller som jpg. Jag har heller inte hittat några inställningar för detta bland alternativen för spara filer.
Det låter som att det skulle vara fråga om den information som finns i paletten "Ångra historik" i redigeraren, de olika redigeringslägena man kan hoppa mellan, men denna historik finns mig veterligen bara så länge bilden är öppen i redigeraren.
Någon som vet hur det här hänger ihop?

Jag hade hoppats på att det var just denna redigeringshistorik som sparades inbakad i bildfilen. På det sättet skulle man kunna hoppa tillbaka till olika tidigare lägen när bilden öppnats i redigeraren igen.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.