Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finner jag fjärilarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

SadPassion

Aktiv medlem
Min andra tråd för dagen=)
Jag och flickan min har fastnat i att plåta dagfjärilar, vi har just köpt nationalnyckeln över dagfjärilar för att kunna artbestämma när vi finner fjärilar av olika slag och vi börjar så smått planera inför sommarens jakt=)

Nu är min fråga var jag bäst finner olika arter fjärilar?
Jag kan ju läsa mig till ungefär vilka växter de gillar osv, men var växer dem? Jag tar gärna emot alla sorter ni bara vet, både vilken fjäril/larv och vilken växt de setts på, och gärna på Öland men även runt i landet med, om någon vet ett ställe där det växer mycket av en viss växt där vissa fjärilar setts ofta tex..
Allt är av intresse, och har ni lite mer ovanligare fjärilar så självklart uppskattas det lite extra=)

Tack på förhand / Thomas

Denna årstid hittar du ett Nässelfjärilar och Påfågelsögon på sina övervintringsplatser i taket på ladugårdar, uthus och liknande.
Även Citronfjärilar övervintrar som fjäril bland lingonris ofta helt översnöade och svåra att hitta.
På våren hittar du de övervintrande fjärilarna på Tussilago. Senare på våren så är Bohusläs skärgård full av Macaonfjärilar som lägger ägg på Strandkvanne. Letar du på undersidan av Brakved så kan man hitta ägg och larver av Citronfjäril.
Dom är lätta att föda upp till fullbildad fjäril.
När fjärilen kläcks så pumpar den upp sina vingar och sedan måste vingarna torka innan den kan flyga iväg. Det ger en del tillfällen till fotografering.
Annars så gillar jag personligen blomsterängar, gärna med blommande tistlar. Det skall vara soligt och helst vindstilla.

Kryddträdgårdar ska visst vara bra har jag hört/läst ?

Finns ju en samling människor som har trädgårdar/odling som hobby och har någon form av öppet hus/visningar till sina odlingar under säsongen.
Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Kryddträdgårdar ska visst vara bra har jag hört/läst ?

Finns ju en samling människor som har trädgårdar/odling som hobby och har någon form av öppet hus/visningar till sina odlingar under säsongen.
Mvh/Gunte..

Det har jag inte tänkt på innan, tack för tipset=)

Åker du till Öland är vägkanterna och igenväxningsmarkerna runt Tveta att rekommendera.
Andra ställen är Gråborgs löväng, Beijershamn och Gösslunda naturreservat. En långpromenad på alvaret är inte heller fel. Alla blomrika vägkanter är värda att undersöka. Gäller även fastlandet.

PierreS skrev:
Åker du till Öland är vägkanterna och igenväxningsmarkerna runt Tveta att rekommendera.
Andra ställen är Gråborgs löväng, Beijershamn och Gösslunda naturreservat. En långpromenad på alvaret är inte heller fel. Alla blomrika vägkanter är värda att undersöka. Gäller även fastlandet.

Tack Pierre, vi var runt Gråborg förra året, men såg nog inte en fjäril, var nog på fel ställe, får kika lite närmre på vad du menar med löväng.. Beijershamn lika så, där hittade vi mycket blåvinge och pärlemor och nån enstaka gräsfjäril, ska helt klart åka dit mera. Gösslunda var nytt för oss, det skall vi kika närmre på, lika så runt Tveta, kul med nya ställen att utforska, TACK!!
Hälsn Thomas

Kalle_B skrev:
Haaga bör väl vara ett bra ställe.. "fjärilsvingar syns på haaga...*lalala* ;)

Faktum är ju att Öland har sitt eget Haga(park).

En badplats/camping, men det närmaste fjärilar man kan hitta där är väl de (ibland) hundratals färgglada vindsurfingsegel som far runt på vattnet.

Haga Park Camping

Ölands WindsurfingClub

Helt utanför tråden ,jag vet, fast ännu ett faktum är att det finns många fågelskådare som håller till där, så en och annan fjäril finns det säkert oxå.

Fredrik H skrev:
Faktum är ju att Öland har sitt eget Haga(park).

En badplats/camping, men det närmaste fjärilar man kan hitta där är väl de (ibland) hundratals färgglada vindsurfingsegel som far runt på vattnet.

Haga Park Camping

Ölands WindsurfingClub

Helt utanför tråden ,jag vet, fast ännu ett faktum är att det finns många fågelskådare som håller till där, så en och annan fjäril finns det säkert oxå.

Fast egentligen är du ju inte så långt ifrån ämnet som du tror då Hagapark ligger ett staket ifrån Beijershamn där det sägs vara en av de artrikaste ställena för fjärilar på öland=) He he=)
Hälsn
Thomas

Vid vårt torp som ligger inne i skogen i Roslagen har fjärilarna några favoritställen. Dels kungsmynta som kan vara översållad med skogsnät- och skogsgräsfjärilar och några andra arter andra halvan av juli (och dessutom olika arter humlor!). Men också några vilda växter som höstfibbla och åkervädd, som börjar blomma vid samma tid, är omtyckta.
Dels har vi ett stort tistelbestånd som växer skuggigt och blommar först i augusti. Där är det fullt med citronfjäril, nässelfjäril, påfågelöga, amiral mfl arter vars andrageneration flyger vid den här tiden. Det ska som sagt vara soligt och helst inte blåsa så mycket. På morgonen innan solan nått ner till tistlarna sitter de första fjärilarna en bit upp på grangrenarna och värmer upp sig i solen.

Jan Åhman skrev:
Vid vårt torp som ligger inne i skogen i Roslagen har fjärilarna några favoritställen. Dels kungsmynta som kan vara översållad med skogsnät- och skogsgräsfjärilar och några andra arter andra halvan av juli (och dessutom olika arter humlor!). Men också några vilda växter som höstfibbla och åkervädd, som börjar blomma vid samma tid, är omtyckta.
Dels har vi ett stort tistelbestånd som växer skuggigt och blommar först i augusti. Där är det fullt med citronfjäril, nässelfjäril, påfågelöga, amiral mfl arter vars andrageneration flyger vid den här tiden. Det ska som sagt vara soligt och helst inte blåsa så mycket. På morgonen innan solan nått ner till tistlarna sitter de första fjärilarna en bit upp på grangrenarna och värmer upp sig i solen.

Åhh mycket tips där att ta till sig, just Amiralen har vi försökt fånga men inte lyckats, men det är bra att veta, jag kom just på att bakom Svampgatorna på Öland finns ett stort fält med bara tistel, där skall jag nog befinna mig ofta i sommar då=)
Tack
Hälsn
Thomas

ängena på gotland...där finns det dårgräsfjäril. Utrotningshotad men där var den talrik när jag var där iaf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar