Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vanlig sandisk SD eller SD Ultra 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

mtornros

Medlem
Vad är skillnaden på dessa 2 kort? Jag ska köpa ett 512Mb har jag tänkt, och det skiljer några hundralappar i pris mellan dessa..
Antar att Ultra är snabbare iaf. Något annat som någon vet?
Tack!
 
mtornros skrev:
Vad är skillnaden på dessa 2 kort? Jag ska köpa ett 512Mb har jag tänkt, och det skiljer några hundralappar i pris mellan dessa..
Antar att Ultra är snabbare iaf. Något annat som någon vet?
Tack!
Ultra är snabbare. Frågan är om din kamera kan tillgodogöra sig det, men överför du över bilderna via en FireWire eller USB2-läsare kommer du att märka skillnad.
 
Enligt Microdatorn är det vanliga kortet i stort sett lika bra som Ultra-kortet för SD-formatet. För CF-kort är det dock stor skillnad.

En annan fråga är om din kamera kan dra nytta av ett snabbt kort.
 
Tack!

Tack så mycket för alla snabba svar!
Tror inte min kamera drar nytta av ultran, nej..
Jag kör på den vanliga.
Tackar!
 
En poäng kanske kan vara att nästa kamera du köper har glädje av den högre hastigheten...bara en tanke.
 
Mm, det har du ju iof rätt i..
Får se hur det blir, lite tight med pengar nu. Bara jag får ett någorlunda kort till resan så..
 
En till fråga..

Om ni vill/kan så får ni gärna även svara på detta, angående kortläsare som man läser om lite här och var..
Är tanken med denna endast att den ska fungera som substitut för de kameror som inte går att koppla in direkt i datorn? Eller finns det nån annan idé?
T.ex. så verkar det som om en massa batteri dras från kameran bara den är inkopplad till datorn via usb (visst är det så?). Detta lär ju undvikas med kortläsare iaf.
Vad ligger de på för pris tro?
 
egentligen lite off topic, men jag är lite undrande över varför mina två sandisk CF ultra II går mycket långsammare att ladda upp med en usb 2 kortläsare än min gamla microdrive?
microdriven går apsnabbt medans båda CF-korten segar sig.
nåt jag missat?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.