Annons

Vandringssäck för fotofolk..??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Är sugen på att kombinera vandring med foto och skulle behöva tips på en bra säck för ändamålet. Har just nu en 50 liters säck men har tänkt införskaffa en ny lite större. "Friluftsvikten" hamnar kring 15-16 kg för 1 veckas vandring och därtill kommer fotoutrustningen som består av en liten Minolta Dynax 5, ett 28-105 objektiv och ett Manfrotto 055 stativ (som är ganska skrymmande).

Hur brukar ni lösa det med bärsystemet? Ska man satsa på en stor säck för att kunna få plats med grejorna i den, kanske på något sätt fästa stativet på en mindre säck eller helt enkelt bära det på axeln?

Den bästa lösningen tycker jag själv borde vara att på något sätt kunna fästa stativet på säcken så att man har händerna fria. Det är också lättåtkomligt på det viset.

Min undrar är väl egentligen om det finns vandringssäckar som är mer anpassade för fotofolk, tex genom att vara förberedda med fästen för stativ..!?

/JP

Du har så förhållandevis lite fotoutrustning med dig att jag skulle prioritera en bra säck för vandring t.ex Berghaus Atlas och kombinera med ett litet Gitzo-stativ t.ex G001 eller deras bordsstativ. En liten Manfrotto kulled borde räcka. Då får du ett litet stativ på max 1 kg som ryms i säcken om du så önskar. 055 är både skrymmande och tungt med en massa spännen som sticker ut och trots allt av enklare kvalitet.

Jag har gjort på detta vis och är nöjd, men ibland tar jag bara Manfrottos lilla bordsstativ.

/Staffan

Var uppe i fjällen och vandrade i september med just ett manfroto 055 och jag använde en Fjällräven ramryggsäck på 60+30 liter. Där fanns det många alternativ att binda fast stativet i ramen. Objektiv och sånt hade jag sytt påsar till som jag satte fast i axelremmarna för att ha de snabbt åtkomliga.

MVH
Villgot

stoooora ryggor från Norge

Ta en titt på de stora ryggorna från Norröna och Bergans. De är stora och gedigna. Det du inte får plats med lär du ändå inte behöva ;-). Nackdelar? Priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar