Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandring och fotografering - hur bära?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Johansson

Ny medlem
Hjälp.
Har ännu inte löst den gordiska knuten som handlar om att bära sin fotoutrustning på (fjäll-)vandringen så att den samtidigt är skyddad, lättåtkomlig och inte i vägen.
Någon som har några goda idéer?

Undrar
Jonas

Hade alltid kameran högst upp. Tradigt att behöva ta av ryggsäcken varje gång, men jag höll kameran i näven minst halva tiden. 5D+24-105/4 IS var en perfekt kombination. Inte bäst på något, men heller inte sämst på något. Det går även att ta hdr-bilder tack vare bildstabilisatorn.
Till Kebnekaise tog jag med mig även ett vidvinkel, 17-40 mm, men det använde jag aldrig.
Stativ körde jag ministativ som går att dra ut till 1,3 meter ungefär och mindre än ett kg.

Glöm inte resten av utrustningen till fjället.

Lite DIY-jobb med remmar, karbinhakar och ev spännen fäster man kameran i ryggsäckens bärremmar (i de sk d-ringarna, finns inga sådana så blir det mer hittepåjobb) så kameran hänger på bröstet. Som stativ ett stabilt monopod som också fungerar som vandringsstav. Ev kompletterad med ett litet kit bestående av tre st nylonsnören och tre tältpinnar för att hålla monopoden "självstagande" som ett vanligt trebensstativ.

Efter många fjällturer hittar man sina små lösningar... :)

Lycka till!

Lite DIY-jobb med remmar, karbinhakar och ev spännen fäster man kameran i ryggsäckens bärremmar (i de sk d-ringarna, finns inga sådana så blir det mer hittepåjobb) så kameran hänger på bröstet. Som stativ ett stabilt monopod som också fungerar som vandringsstav. Ev kompletterad med ett litet kit bestående av tre st nylonsnören och tre tältpinnar för att hålla monopoden "självstagande" som ett vanligt trebensstativ.

Lycka till!
Snygg lösning.

Lite DIY-jobb med remmar, karbinhakar och ev spännen fäster man kameran i ryggsäckens bärremmar (i de sk d-ringarna, finns inga sådana så blir det mer hittepåjobb) så kameran hänger på bröstet.

Lycka till!

Samma lösning för min del under många turer i alperna. Tom en mkII m 24-105 blir lätt om den hänger i ryggans axelremmar. Med lagom långa tampar så att man kan fota direkt utan att koppla loss kameran. Testa och du blir nöjd.

Black Rapid funkar även med ryggsäck. Utmärkt sätt att bära även relativt tung kamera under många timmar.

Jag lägger objektiv och kamera överst i vattentäta påsar när jag inte använder dem. När jag har kameran framme låter jag den hänga i ett bältesfäste, om det regnar går det att sätta en vattentät påse över bältesfäste och allt för att hålla kameran torr.

Jag brukar ha med mig en kamera, 24-70/2,8, 70-200 och ett stativ. Jag ångrar mig alltid om jag lämnar något hemma trots att det väger en hel del...

Jag har en Think Tank Digital holster 4.0 som jag spänner fast i ryggsäcken med karbinhakar och hängandes på bröstet. Lätt och snabbt att ta fram kameran och kameran är skyddad.
Ett lätt litet stativ, Manfrotto MKC3-PO1 funkar kanon även med en tung kamera om man är lite varsam.

Jag har en Think Tank Digital holster 4.0 som jag spänner fast i ryggsäcken med karbinhakar och hängandes på bröstet. Lätt och snabbt att ta fram kameran och kameran är skyddad.
Ett lätt litet stativ, Manfrotto MKC3-PO1 funkar kanon även med en tung kamera om man är lite varsam.

Jag har funderat på denna lösning själv men jag undrar om du har testat cykla MTB eller åkt skidor med din rygga & Think Tank Digital holster 4.0?

Det är nämligen då jag skulle ha mest nytta av den lösningen, dvs vid kortare förflyttningar då man inte vill/kan ha kameran i handen & det tar lite för mycket tid att stoppa den i ryggan igen...

Sen undrar jag om det verkligen ryms en 1D med 70-200/2,8 i 40 modellen som det står på deras hemsida, någon här som har praktisk erfarenhet av detta?

Ramsäck, sedan hänger man kameraremmen över "hornen" och låser med säckens bröstrem så inte dinglandet går en på nerverna. Enormt bra och man känner aldrig vikten av kameran och har den alltid lätt tillgänglig för snabba situationer.

Jag har funderat på denna lösning själv men jag undrar om du har testat cykla MTB eller åkt skidor med din rygga & Think Tank Digital holster 4.0?

Det är nämligen då jag skulle ha mest nytta av den lösningen, dvs vid kortare förflyttningar då man inte vill/kan ha kameran i handen & det tar lite för mycket tid att stoppa den i ryggan igen...

Sen undrar jag om det verkligen ryms en 1D med 70-200/2,8 i 40 modellen som det står på deras hemsida, någon här som har praktisk erfarenhet av detta?

Nix jag har varken cyklat eller åkt skidor med den fastsatt på bröstet.
Däremot vad gäller strl på Holster 4.0 så har jag en D700, MB-D10 och en Nikkor 80-200 2,8f utan motljusskyddet i väskan. jag tror att en 1D med 70-200 är i samma strl..
Oftast har jag D700. MB-D10 och en 24-70 2,8f men den kan jag ha motljusskyddet rättvänt och skjutklart.. Man öppnar en dragkedja och förlänger själva väskan..

Lycka till!

Kört samma lösning med karbinhakar, remmar och snabblänk för kedjor. Funkar utmärkt för att fästa kameran i D-ringarna på ryggsäckens axelremmar. Objektiven, ett 60 mm makro och ett ljusstarkt 35 mm bärs i Lovepro S&F väskor fästa på avbärarbältet. På kamerahuset sitter oftast ett 80-400 nät jag fjällvandrar..

Tack Tomas för svaret, då vet jag ju att det ska rymmas.

Jag drog i väg en beställning på ett Think Tank Digital Holster 40 2.0 så jag hoppas att det kommer funka att till det jag tänkt använda det till, om inte så finns det säkert andra tillfällen då det kommer till nytta... =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar