Annons

Vandra på tågräls?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Om man följer tågräls, (på landet) alltså det går tåg sällan. Vad säger lagen om det om man närmar sig hus? Jag gick en gång, och då kom jag till en väg, och där satt en skylt som det stod tillträde förbjudet eller något sånt, minns ej. Men Jag var iallafall innanför den skylten. Fast på tågrälsen och gick vidare (ej på vägen). Menar, om jag satt på tåget och färdades.. Det är väl samma sak?

Obehöriga på spåren, brukar detta kallas.. brukar leda till att all spårtrafik upphör tills man undersökt det hela.. händer titt som tätt i Stockholms spårbundna trafik.. Så ja, det är inte tillåtet att gå på en banvall!
Hälsn!

Obehöriga på spåren, brukar detta kallas.. brukar leda till att all spårtrafik upphör tills man undersökt det hela.. händer titt som tätt i Stockholms spårbundna trafik.. Så ja, det är inte tillåtet att gå på en banvall!
Hälsn!

Att befinna sig i spårområdet utan att vara där på uppdrag av Trafikverket/infrastrukturförvaltaren är ett brott mot järnvägslagens 9 kap 1§. Förutom risken att behöva betala böter, som kanske inte avskräcker så mycket, så är det risken att bli påkörd som gör att man inte bör befinna sig på spåret. Det är inte säkert att man hör ankommande tåg innan det är för sent.

Om man bortser från ovan är det ett hån mot lokförarna att befinna sig på spårområdet utan att ha säkerställt trafiksäkerheten innan. Många lokförare har varit med om olyckor med personpåkörningar, och uppskattar INTE att riskera köra på någon.

Som ett sista argument riskerar man även försena trafiken för andra resenärer genom att man noteras och Trafikverket tillkallar polisen som kommer begära trafikstopp. det påverkar (ofta) många resenärer.

Det finns många ställen att fotografera på, så jag (som jobbar med järnväg) avråder alla att inte gå närmare än 4m från järnvägsanläggningen.

Det blev lite tråkigt, men järnvägen är farlig!

För att ändå svara på din fråga så är det inte samma sak att befinna sig på spåret gående som att vara där i egenskap av resenär i ett tåg. Riskerna jag beskriver ovan är obefintliga ombord på ett tåg.

Om man följer tågräls, (på landet) alltså det går tåg sällan. Vad säger lagen om det om man närmar sig hus? Jag gick en gång, och då kom jag till en väg, och där satt en skylt som det stod tillträde förbjudet eller något sånt, minns ej. Men Jag var iallafall innanför den skylten. Fast på tågrälsen och gick vidare (ej på vägen). Menar, om jag satt på tåget och färdades.. Det är väl samma sak?

Håll dig undan från tågräls.

En rätt enkelspårig diskussion kan jag tycka (pun intended).

På landsbygden finns det gott om övergivna järnvägsspår där det inte har gått något tåg på åratal.

En rätt enkelspårig diskussion kan jag tycka (pun intended).

På landsbygden finns det gott om övergivna järnvägsspår där det inte har gått något tåg på åratal.

Läs näst sista meningen i trådskaparens inlägg så borde du väl fatta att det inte rör sig om en nedlagd järnväg.
"Menar om jag satt på tåget och färdades.."

Förra veckan stod en fotograf på järnvägsspåret och fotograferade en modell. Han blev ihjälkörd.

Annars är det ju ett bra alternativ. Att gå på en nedlagd järnväg, alltså. Det finns ju en del där rälsen inte är borttagen, men trafiken ändå har upphört. Jag har en utanför mitt vardagsrumsfönster. Kommer möjligen någon uthyrd dressin någon gång, men de får ändå stanna mittför mitt hus, för sen går den gamla banvallen in på en sågverkstomt, och där finns inte rälsen kvar.

Det finaste spårområdet du kan hitta är High Line i New York. En gammal järnväg som gjorts om till park på ett underbart kreativt sätt och där järnvägen är bevarad i miljön Rekommenderas starkt även om lite långt bort.

Om järnvägen är i drift får du inte gå på rälsen.

Om järnvägen är nedlagd gäller området som om det inte fanns räls, alltså tillträde förbjudet enl skylten.

Förra veckan stod en fotograf på järnvägsspåret och fotograferade en modell. Han blev ihjälkörd.

Förra året stod jag på vad jag trodde var oanvänd spårvagnsräls och fotade modell. Fel, ej oanvänd, bara sliten. Det kom en spårvagn som skrämde mig rejält, hörde den inte förrän det var nära pga trafik och den plingade på mig. Jag hoppade åt sidan för att hamna framför en framfarande buss! Jag hamnade tillslut mellan bussen och spårvagnen. Gissa om jag höll in magen! Överlevde oskadd men jag fick mig en tankeställare.

Bara för att det inte har gått någon trafik på rälsen de senaste åren behöver den inte vara nedlagd. Den kan fortfarande finnas med i järnvägsnätet och det kan finnas ström i kontaktledningar. I så fall är det fortfarande ett lagbrott att befinna sig på spåret även om faran att bli påkörd är mycket liten. Kolla upp vad som gäller innan ni går i närheten av spåret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar