Annons

Vandra omkring på åkrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Ska börja ut och gå nu, kollat runt på hitta.se på olika vägar med mera, bor på landsbygden och finns stora åkrar och sjöar. Men om jag aktiverar "tomtgränser" på hitta.se så kommer det upp rätt stora områden över åkrar med mera som anses som tomtgränser, som inte ens är nära hus?

Vad gäller där? Vad är skillnad på tomt och privat mark? tomt trodde jag bara var omkrinliggande mark runt huset? inhägnat typ. Men inte enligt hitta.se?

Ska börja ut och gå nu, kollat runt på hitta.se på olika vägar med mera, bor på landsbygden och finns stora åkrar och sjöar. Men om jag aktiverar "tomtgränser" på hitta.se så kommer det upp rätt stora områden över åkrar med mera som anses som tomtgränser, som inte ens är nära hus?

Vad gäller där? Vad är skillnad på tomt och privat mark? tomt trodde jag bara var omkrinliggande mark runt huset? inhägnat typ. Men inte enligt hitta.se?

Åkrar omfattas inte av allemansrätten så där får man inte gå ändå.

Det där måste väl enbart gälla vid gröda?
brottsbalken kap 4 och 12.

Stämmer; man får inte knalla omkring på åkrar mellan sådd och skörd, eller om markägaren riskerar ekonomisk skada (om än liten sådan i kronor räknat) enligt 12 kapitlet 4 paragrafen.

Så här skriver Naturvårdsverket:

"Det är ändå alltid förbjudet att ta sig fram över åkrar under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. När marken är hårt frusen och snötäckt är det däremot inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark. Ansvaret vilar på dig som går eller skidar att se till så att marken inte skadas."

Det enda enkla är att fråga markägaren.
Har själv 10ha betesvall som jag slår hö av. Har fått säga till hundägare, folk som kör race med fyrhjulingar, alla i tron att "men jag trodde inte".
Jag blev vansinnig mot de som körde fyrhjuling iaf.
Hundägare blir mer vänlig men bestämd tillsägelse.

Det enda enkla är att fråga markägaren.
Ja, det är förstås det enda rimliga. Behandla andra så som du vill bli behandlad av andra.

Jag tror att de flesta inte skulle uppskatta att få sin egendom förstörd, så det enda vettiga är ju att prata med ägaren av egendomen som man vill beträda och fråga om det är acceptabelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar