Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Valutakurser vid köp utomlands via internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vilken valutakurs ska man använda?
Köp eller Säljursen för banken?
Ex dollar är 6,4 SEL/$US om banken köper och säljer för 7,3.
Ska jag använda 7,3 eller 6,4 för att få humm om priset banken drar för mig när jag handlar från ex. USA via internet?

/Stefan

Vad har du för bank som nästan har en spänn mellan köp och sälj?

Givetvis ska du använda säljkursen då banken säljer valuta till dig. Köper av dig gör man till en lägre kurs så att man får en marginal mellan sälj och köp. Man sysslar inte med välgörenhet.

Du måste kolla på rätt kurser och eventuella valutaväxlingspåslag på t ex kortet du betalar med. Nu låter det som om du hittat några sedelkurser e dyl.

Om jag tittar hos SEB för Visa Bankkort just nu ligger det på ca 7,1 SEK/USD (6,9963*1,0165). Tänk dock på att du har ev tull, samt moms på hela beloppet ink frakt, och administrationsavgift att ta hänsyn till.

Vilken valutakurs ska man använda?
Köp eller Säljursen för banken?
Ex dollar är 6,4 SEL/$US om banken köper och säljer för 7,3.
Ska jag använda 7,3 eller 6,4 för att få humm om priset banken drar för mig när jag handlar från ex. USA via internet?

/Stefan

Det är alltid den sämsta av de två kurserna för dig:) Men det skilljer inte så mycket som i ditt exempel om det är en seriös bank.
Sen beror kursen även på hur du betalar. Kontokort, växel, kontant eller andra betalningsformer. Och på bankens avgifter.

Seriös och seriös. Det är Nordeas kurser och jag betalar med VISA-kort. Så det är 7,3 som jag ska använda? Så trist så!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Jag tror att du tittar på kurserna för resevaluta, dvs om du växlar svenska kronor till dollar (eller tvärtom) på ett bankkontor. Kurserna som används vid transaktioner är annorlunda och om jag inte minns fel så är de dels högre och dels finns det inget sätt att få veta den exakta kursen före köp. Det är VISA:s dollarkurs som gäller, inte Nordeas.

Däremot kan du naturligtvis titta på kurserna för resevaluta för att få en fingervisning om vart kurserna är på väg, relativt sett.

Du tittar troligen på resevaluta, dvs kursen för att få dollarsedlar i handen.

Den spreaden är mycket högra för att täcka in alla kostnader associerade med att transportera och lagerhålla fysisk valuta.

Det du betalar för en elektronisk transaktion är långt mindre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar