Annons

Valde jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneshnejad

Avslutat medlemskap
Lite för sent egentligen. Jag vägde mellan att köpa en ny D50, D70s eller en begagnad D100. Jag valde det sistnämnda, i perfekt skick och med battgreppet MB-D100. Själv är jag mer än nöjd, men jag har ingen större erfarenhet av DSLR. Gjorde jag rätt eller fel?
 
Är det inte bättre att fråga dej själv det egentligen? är du nöjd med kameran och bildkvaliteten?
 
Vad är rätt? Bara Du kan ge svaret!

Det rätta är vad Du är nöjd med. Det är det enda och enda rätta svaret någon kan ge Dig.
Jag hade samma situation för tre månader sedan men valde en nybegagnad D70 med uppdaterad firmwire. D100:an som jag lånade och tyckte var trevlig var sliten och kostade nästan lika mycket, så valet var lätt.
Mitt mål är en D200 senare när jag lärt mig D70:an.
 
Daneshnejad skrev:
Lite för sent egentligen. Jag vägde mellan att köpa en ny D50, D70s eller en begagnad D100. Jag valde det sistnämnda, i perfekt skick och med battgreppet MB-D100. Själv är jag mer än nöjd, men jag har ingen större erfarenhet av DSLR. Gjorde jag rätt eller fel?

Om du är så ängslig och inte litar på din upplevelse efter köpet så undrar jag varför du inte frågade detta innan köpet?
 
Fick ge 7000, den är i nyskick med uppdaterad firmware. Jag fick kvitto och garanti på köpet. Hela kitet i original förpackning med manualer och 2 batterier. Jag är som sagt mer än nöjd, men har nu i efterhand fått höra att D70s har en bättre sensor och färgomfång. Blev lite osäker då.
 
Den som inte får bilderna med D100 får de knappast med D70s heller,,

Du har köpt en fin kamera, thats it.

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Den som inte får bilderna med D100 får de knappast med D70s heller,,

Du har köpt en fin kamera, thats it.

MVH Niclas,

Får tacka er alla :) Jag blev lite fånigt detaljintresserad, är ju trots allt en student som studerar till medieteknik civilingenjör ;)
 
Rätt köp

Sökarförstoring, prismasökare, ingen "visually lossless compression" utan äkta vara, 24mm eyepoint, dubbla minnesbankar, D70:n är en leksak jämfört med D100:an. Det enda jag skulle sakna är den kortare blixsynctiden vilket ju faktiskt är användbart.
Plåtade 2 veckor i Dolomiterna/Italien senast, och jag har sagt det förut, D70 är bra innomhus (om ens då) och endast om man har full koll på belysningen.

Fasen, vad får man ge för en D100? Jag kanske skulle dumpa min D70. Någon som vill byta?

/jarek
 
Re: Rätt köp

jarek skrev:
Sökarförstoring, prismasökare, ingen "visually lossless compression" utan äkta vara, 24mm eyepoint, dubbla minnesbankar, D70:n är en leksak jämfört med D100:an. Det enda jag skulle sakna är den kortare blixsynctiden vilket ju faktiskt är användbart.
Plåtade 2 veckor i Dolomiterna/Italien senast, och jag har sagt det förut, D70 är bra innomhus (om ens då) och endast om man har full koll på belysningen.

Fasen, vad får man ge för en D100? Jag kanske skulle dumpa min D70. Någon som vill byta?

/jarek

Hårt omdömme om D70:n.

Det är trots allt en mycket potent kamera.
D100 är väl ändå lite Hedenhös...eller?
Bra bilder kan du skapa med en engångskamera från Kracow också....

7000:- för en så pass gammal modell vette fasiken om man skulle ens fundera på

/Hellberg
 
Senast ändrad:
Re: Re: Rätt köp

Håkan Hellberg skrev:
Hårt omdömme om D70:n.

Det är trots allt en mycket potent kamera.
D100 är väl ändå lite Hedenhös...eller?
Bra bilder kan du skapa med en engångskamera från Kracow också....

7000:- för en så pass gammal modell vette fasiken om man skulle ens fundera på

/Hellberg
Det är väl antagligen så att vissa egenskaper åldras inte så fort som andra. Kanske min D70 suger mer än andras men jag kan inte förlåta att den har en sökare som man inte kan fokusera manuellt på. Min har har dessutom utvecklat en oskarp linje i mitten. Antagligen bristande linjering av speglarna i sökaren. Det kan inte hända i en prismasökare. Färgåtergivningen i högdagrarna gör att jag snarare exponerar -0.3-0.5 istället för "till höger" som många andra gör, och dynamiskt omfång har ju inte D70 något överflöd av till att börja med.

Fast en sak mindre ogillar jag just nu. Skulle visa en bild här på ett specifikt problem vid överexponering, vilket visade sig vara bibbles HR-funktion (highlight recovery) så något positivt fick jag för mitt gnäll ;-)

På det hela taget så tror jag att jag gillar motjus för mycket för D70:n. Brukade få ut lite lyckade bilder förr i tiden, både i positiv färgfilm och svart-vitt. D70 är min 1:a digitala kamera så den får klä skott för lite av det som är begränsningarna i digitalfotot.

/jarek
 
Re: Re: Rätt köp

Håkan Hellberg skrev:
Hårt omdömme om D70:n.

Det är trots allt en mycket potent kamera.
D100 är väl ändå lite Hedenhös...eller?
Bra bilder kan du skapa med en engångskamera från Kracow också....

7000:- för en så pass gammal modell vette fasiken om man skulle ens fundera på

/Hellberg
Hedenhös eller inte. Möjligt att 7000 är högt (?) för en D100 i dessa digitalhysteriska tider men så länge trådskaparen är nöjd så ser jag inte problemet. Kameran är köpt & fungerade alldeles utmärkt för några år sedan & torde inte vara sämre idag. Så länge han inte fastnar i uppgraderingshysterin så finns det ju inga problem då han inte kommer att förlora några pengar på byte.

Kör på med din D100 du & fundera inte så mycket, det viktiga är ju trots allt att skapa bilder & trivas!

//Larsa
 
Tycker det är väldigt märkligt att prylar som var så väldigt bra för några år sedan helt plötsligt är skit idag !

D100'an är en väldigt fin kamera som du troligen kommer att bli väldigt nöjd med, betydligt mer robust och skön än D70, sen finns det ju ett orginal vertikalgrepp till den också.

Här har du en fotograf som använder D100, jag lovar du kommer bli imponerad...

http://www.pbase.com/alex_beb

mvh kent.
 
Senast ändrad:
Daneshnejad skrev:
Lite för sent egentligen. Jag vägde mellan att köpa en ny D50, D70s eller en begagnad D100. Jag valde det sistnämnda, i perfekt skick och med battgreppet MB-D100. Själv är jag mer än nöjd, men jag har ingen större erfarenhet av DSLR. Gjorde jag rätt eller fel?

Blev bilderna som förväntat?
 
Tjena igen.

Jag fick pynta ut 7000 för D100 + MB-D100 + 2 batterier + en liten 256MB kort. Nyligen har kameran dessutom fått diagnosen felfri från en "Nikonverkstad". Alla papper etc medföljde. Rent fysiskt ser och känns kameran helny, så jag är helnöjd med priset. Jag filurade mer på det tekniska, som färgomfånget etc. Annars tycker jag att D100 passar mig perfa.
Fotade med en D100 en hel del i Afghanistan, den fungerade utmärkt hela tiden, trots värme upp till 50 grader och sandstormar, filtrena på objektiven fick mest stryk av sandkornen.

Jarek: Håller med dig om att det så att säga är mycket kamera i D100an.

Kent: Tack för länken, riktigt fina bilder, ligger i favoriter nu.

Roland: Inget fel med bildkvalitén, men om bilderna blir bra eller inte beror på mig, inga kommentarerer om det ännu ;)
 
Daneshnejad skrev:
Tjena igen.

Jag fick pynta ut 7000 för D100 + MB-D100 + 2 batterier + en liten 256MB kort. Nyligen har kameran dessutom fått diagnosen felfri från en "Nikonverkstad". Alla papper etc medföljde. Rent fysiskt ser och känns kameran helny, så jag är helnöjd med priset. Jag filurade mer på det tekniska, som färgomfånget etc. Annars tycker jag att D100 passar mig perfa.
Fotade med en D100 en hel del i Afghanistan, den fungerade utmärkt hela tiden, trots värme upp till 50 grader och sandstormar, filtrena på objektiven fick mest stryk av sandkornen.

Jarek: Håller med dig om att det så att säga är mycket kamera i D100an.

Kent: Tack för länken, riktigt fina bilder, ligger i favoriter nu.

Roland: Inget fel med bildkvalitén, men om bilderna blir bra eller inte beror på mig, inga kommentarerer om det ännu ;)

Du har gjort ett bra val.

Om som du nämner det fatats något i bilderna är en ABF-kurs det som hjälper bäst, jämfört med att byta kamera.

Lycka till med kameran och jag ser fram emot att få se dina alster framöver.
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att prylar som var så väldigt bra för några år sedan helt plötsligt är skit idag !
Ja, det där har alltid fascinerat mig också...!

D100 är en riktig arbetshäst. Jag har två stycken som funkat bra. Nu har jag dem på genomgång och service hos Nikon så att de ska kunna jobba ett par år till. Hedenhös-grejerna funkar bra till mig och tidningen:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.