Annons

Val av svart/vit film

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej analoga FSvänner!
Efter att länge ha använt Ilford FP4 och HP5, och varit väldigt nöjd med dessa så har jag testat lite andra filmer som tex, Fomapan, T-max och Fuji Neopan. Ilford har kännts som ett säkert kort och gör fortfarande. Fuji´s Neopan och Actros börjar kännas som nya favoriter.

Nu undrar jag, vad använder ni andra analogare för film och varför? Tala gärna hur ni framkallar filmerna också. Vet att det diskuteras tidigare och att det finns resentioner men tar upp det ändå. Kul att se vad som är populärt och omtyckt idag. Kanske kan man få en ny upplevelse vad det gäller svartvit filmandvändning.

Jag kör svartvitt i såväl 35mm, 120 som 4x5" bladfilm.

I 35mm och 120 kör jag med Tri-X.Det beror på att jag har kört med denna sedan så pass lång tid (> 30 år) att jag vet rätt bra hur den funkar och vad jag kan vänta mig.

I bladfilm (som jag använder mer sällan) kör jag just nu med Fomapan, men det är av ekonomiska skäl. Kom över denna film billigt.

Framkallar gör jag genomgående med HC-110 där jag använder metoden med "utspädning-b" dvs att jag gör en "stock solution" från den sirapsliknande vätska som Kodak levererar och sedan späder den med 437ml H2 till 63ml "stock". Tempererar till 20C och framkallar enligt tabell med exakt agiteringsmönster. Använder Jobo dosa. Bladfilmen kör jag i en Unidrum med litet annan variant på agitering eftersom det är en rullbasdosa och inte vänds om som Jobo:n.

HC-110 har jag valt av samma skäl som valet av film: Jag känner till hur den funkar så jag vet vad jag får. Inga överraskningar är mottot.

Det är därför jag använder engångsframkallare också. Vet att soppan är färsk varje gång.

Jag har gjort avvikelser från mönstret tidigare men sedan jag blåst en fotografering genom att testa Paterson FX-50 som var totalt död i sprillans ny förpackning håller jag mig till beprövad teknik.

Efke/Adox kb25 (pankromatisk ej t-kornsfilm), det har även blivit en del av deras ortokromatiska 25asa, pankromatiska 50asa och 100asa. Jag har ännu inte testat deras 400 men det beror mer på att jag inte fått tag i den och att de gånger den funnits att få tag i har det blivit tri-x pga lågt kort-datum pris eller liknande.

På 120 som jag inte kan ladda själv blir det mycket vad man får tag i, jag är lite för snål för att köpa film till marknadspris så det blir verkligen divergerande saker...senast fick jag tag i agfaorto (ortokromatisk 25asa) som var utgången -85 men visade sig vara helt ok bortsett från att den mjuknat (ej lika hårda kontraster) och kanske et stegs lägre känslighet, dvs 12asa.

Men den filmen är så fin så den håller jag på tills jag fått tag i de Mellanformatsgrejer jag vill ha, tillsvidare kan jag köra med tmax 100.

Det blir även en del tmax3200 när förhållandena så kräver.

Jag framkallar i Rodinal 1:50 eller 1:100 när det är lågkänsliga filmer och i d76 (1:4? minns ej nu) när det gäller snabbare filmer eller jag vill ha det grynigare och hårdare.
Rodinalen ger egentligen mycket bättre resultat, speciellt om man har tålamodet att vänta 10 eller 20 minuter men när det gäller tex tmax3200 så kan man inte undvika grynen och då drar jag hellre upp kontrasterna då dem blir så djälva såsig annars.

För den som inte har brist på ljus kan jag verkligen rekomendera efke/adox filmer på 25 och 50, det ger tillsammans med Rodinal mycket bra resultat.

Eftersom jag inte är riktigt nöjd med hur Tri-x blivit sedan den har gjorts om under de senaste tio åren, så har jag testat lite olika svartvita 400-ASA småbildsfilmer på sistone. Den har ju som bekant blivit mycket mjukare, och kornet har blivit mindre framträdande. Men jag har kommit fram till att Tri-x ändå är den film som passar mig bäst. Och så finns ju Arista Premium (400), som är en billigare variant av Tri-x, att beställa från USA. Den tillverkas och rullas i Mexico, och säljs till ungefär halva priset mot vad en Tri-x kostar. Sen en annan film som jag gillar är Fomapan 400. Den är också väldigt billig om man beställer den från Tyskland. Den påminner en del om Tri-x, men har lite mer framträdande korn, och en annan tonalitet. Det negativa med filmen är att den är så tunn och ömtålig.

Eftersom jag inte är riktigt nöjd med hur Tri-x blivit sedan den har gjorts om under de senaste tio åren, så har jag testat lite olika svartvita 400-ASA småbildsfilmer på sistone. Den har ju som bekant blivit mycket mjukare, och kornet har blivit mindre framträdande. Men jag har kommit fram till att Tri-x ändå är den film som passar mig bäst. Och så finns ju Arista Premium (400), som är en billigare variant av Tri-x, att beställa från USA. Den tillverkas och rullas i Mexico, och säljs till ungefär halva priset mot vad en Tri-x kostar. Sen en annan film som jag gillar är Fomapan 400. Den är också väldigt billig om man beställer den från Tyskland. Den påminner en del om Tri-x, men har lite mer framträdande korn, och en annan tonalitet. Det negativa med filmen är att den är så tunn och ömtålig.

Jag har hört att ilfords 400-film och efkes 400-film (samma film enligt hörsägen) är de som idag är mest lik gamla tri-x.
Ta det med en nypa salt då jag inte kommer ihåg var jag läst det men det kan vara ett spår värt att följa upp...

Jo, det är möjligt Fabian. Jag har dock aldrig hittat nån 400 film från efke (bara lägre ASA-tal). En del påstår ju att Ilfords HP5+ är väldigt lik "gamla" Tri-x. Jag har endast testat den vid ett tillfälle så jag ska egentligen inte uttala mig om det. Jag tyckte dock inte att den var särskilt lik Tri-x vad gäller tolerans (i framförallt högdagar) och tonalitet. Men jag ska ta och testa den igen, och se. Just nu hittar jag den dock inte billig nånstans!

Jag har testat Fomapan 400 ett tag men nej, jag gillar den inte, får ju inte ens filmen att fastna i filmspolen i kameran förrän efter mycket krångel. Nu får det bli favoritfilmen Fuju Neopan 400 i fortsättningen, den är min favoritfilm. Soppar den 11 min i Stenas SD-76. Är väldigt nöjd med det. Ilford FP 4 är min favorit när det gäller mer finkorninga filmer och har så varit sen åttiotalet.

/Berit

Jo, det är möjligt Fabian. Jag har dock aldrig hittat nån 400 film från efke (bara lägre ASA-tal). En del påstår ju att Ilfords HP5+ är väldigt lik "gamla" Tri-x. Jag har endast testat den vid ett tillfälle så jag ska egentligen inte uttala mig om det. Jag tyckte dock inte att den var särskilt lik Tri-x vad gäller tolerans (i framförallt högdagar) och tonalitet. Men jag ska ta och testa den igen, och se. Just nu hittar jag den dock inte billig nånstans!

Jag "ziterar" (http://www.fotolaborforum.eu/index.php?showtopic=1262) :
"""""
as there seems to be quite a lot of confusion going on here I would like to resolve most of the issues.

efke 400 film was up to 2002 Ilford HP5 (without the plus) bought by efke and repackaged for Maco, while some very small quantities were also sold in Croatia.

When Maco stopped the cooperation with efke in 2002/2003 they also ceased business with Ilford and were about to close their film producing plant in late 2003 totally, when they went into liquidation. It was only up to our intervention and a lot of effort by the efke employees that they kept the production alive and from 2003 to 2004 we were their only customer and did all we could to support them to keep up the production including moving orders away from other factories in favour of efke.

In the meantime Forte and Ilford went into trouble and the Agfa disaster happened.

So from mid 2004 on we had a different situation.

We decided to go ahead with our ADOX brand as we did not want to stop efke from seeking other outlets because the most important to us was that the factory survives and we were able to sell their products for many years to come. This involves mass production and more sellers can sell more than just one. In order to separate marketing activities we went ahead with our ADOX brand. Efke kept selling small quantities aside in their own efke boxes.

For this purpose we also sold two pancakes of ILFORD film to them in order to make their KB 400 film for the local croatian market. All Ilford raw material in their stock since 2003 is owned solely by fotoimpex.

These two pancakes (about 2200 films) were sold in Croatia and Europe.
We even sold off 1000 pice at one time because we could not get fresh CHM 400 fast enough.

In late 2005 the last films from this run were sold out and we did not sell any further pancakes to efke because Ilford told us that they would not supply any more raw material for the CHM product line. So we kept the lid on the remaining rolls and also stopped making the bulk rolls of 100ft.
CHM 400 is now being sold at our regular good prices, despite Ilford raising prices three times in the meantime, and when it´s gone we can only offer Ilford for those who look for an identical film. In the future we will sell another 100 and 400 professional film but we will change the name to make clear it is a different product.

efke 400 film currently being sold is AGFAPAN 400+. A film that Agfa was not able anymore to launch themselves. It is cut from jumbo rolls which efke is converting for another customer. It differs slightly from old APX. It is NOT an efke product. Efke cannot make any film with a higher speed than 100 ASA. They lack the possibility to coat multiple layers as well as necessary sensitizing technology.

Regards from Berlin, Germany,

Mirko
FOTOIMPEX""""""

Om det överhuvudtaget tillverkas och går att få tag på är således en fråga som återstår att finna svar på då denna informationen är lite gammal, uppenbarligen finns det här och var lite KB400 iaf.

Photax förde tidigare (för nått år sedan) mycket mer efkeprylar än de gör nu, om man ligger på dem lita kan de säkert ta in saker igen. Det hoppas jag de gör då det är en leverantör jag har bra erfarenheter av i övrigt och har ett brett utbud på det mesta i fotografisk väg.

Hittade en snutt här:
http://www.freestylephoto.biz/19141...so-400-35mm-x-100-ft.-Short-Date-Special-3-09

Ifs på andra sidan atlanten men det finns ju fortfarande en post (trots allt!)...men rea är ju alltid rea ändå!

Om du ska beställa kan du ju höra av dig så kanske vi kan spara in lite frakt, eller om du hittar en annan svensk/nordisk/europeisk återförsäljare likväl.

Intressant text. Då bör ju filmen heta Agfapan 400 nu isf?

Jag kollade fotoimpex.de och de säljer Agfapan 400, men bara i 120 film. I småbild heter den Agfa APX 400. Synd att jag är så dålig på tyska (kan ingen alls), för de har ju verkligen många olika intressanta klassiska sv/v filmer, och till vettiga priser!

På freestylephoto i USA så har de fortfarnade Efke 400 i 24 bilders eller rullfilm, men inte så många kvar. Plus att de har utgående datum.

Jag har precis idag fått hem 20 st Arista Premium (tack, Nils), så jag ska inte beställa än. Men vi kan ju se framöver?

Intressant text. Då bör ju filmen heta Agfapan 400 nu isf?

Jag kollade fotoimpex.de och de säljer Agfapan 400, men bara i 120 film. I småbild heter den Agfa APX 400. Synd att jag är så dålig på tyska (kan ingen alls), för de har ju verkligen många olika intressanta klassiska sv/v filmer, och till vettiga priser!......

Går man in på Rolleis hemsida och filmer kommer man in på Macos sida och där kan man handla. De säljer bl.a Agfa APX 400 i 135-film också.

Länk: http://www.macodirect.de/

Om jag väljer så blir det Delta 400 till 6x4,5 & småbild.
Kan också bli Delta 100 till 6x4,5.

Exponeras +1

Framkallas i Ilfotech HC men aldrig så länge som dev...trut... ja dev ngnting föreslår (är det rätt). HC-eller "sirapen" blandas direkt i rätt mängd vatten mha apotekets barnmedicinspruta. Framkallas i 20 grader celsius.

Precis som trådstartaren har jag Ilfords HP5+ och FP4+ som favoritfilmer. Kodak Tri-X har jag också använt mig mycket av.
På sistone har det blivit en del T-Max 400, och även den känns bra.

Så sent som i lördags köpte jag en tio rullar Agfa APX 100 av en annan medlem här på FS, och det ska bli intressant att exponera den filmen. Har använt APX:en tidigare, men jag tror jag fotograferar annorlunda nu.

Hittills har jag uteslutande framkallat alla filmer jag provat i D-76 1+1. Funderar nu, särskilt med tanke på Agfan att jag ska prova något liknande Rodinal. Kanske även X-tol.

Tror inte märket på film eller framkallare inom de olika känsligheterna/typerna har någon avgörande betydelse. Huvudsaken är att man håller sig till en eller några få och lär sig dom ordentligt. Det garanterar jämna och höga tekniska resultat.

Har själv alltid använt Tri-X/Plus-X och D76 1+1. Fortsätter med det för vardags-resefoto, dokumentation och gatubilder. Både 135- och 120-format. Även för Toycamera-bilder kör jag med den kombinationen. För landskap är det Efke 50 i Microdol-X 1+3 som gäller. Har även använt Efke 25 men tycker det skiljer minimalt mellan de båda Efke-filmerna i 120-format, varför R50 är mitt standardval.

För landskap i småbild har jag använt Kodak Technical Pan en del förut, utöver Efke-filmerna. Har även provat T-Max 100. Idag finns ersättare för Technical Pan i form av Rollei ATP (Advanced Technical Pan) och Adox CMS 20. Rollei ATP finns även i 120-format vilket lockar. Har någon prövat de här filmerna så delge gärna era erfarenheter. Eftersom Rollei/Maco och Adox inte verkar ha någon egen filmtillverkning, utan beställer av andra befintliga fabriker, spekulerar jag i om inte Rollei ATP är tillverkad av Kodak och i princip identisk med gamla Technical Pan? Att filmburken är genomskinlig som Kodaks egna sortiment kan tyda på det? Kodaks Technical Pan fanns även (innan den försvann) i 120-format, precis som Rollei ATP. Och att Fotoimpex i Tyskland (som har rättigheterna till Adox-namnet) verkar vara involverade i ägandet/stödjandet av Fotokemika/Efke-fabrikerna i Kroatien, kan tyda på att CMS 20 tillverkas där? Detta är ju inga T-kornsfilmer utan har tunn emulsion med traditionellt rundkorn, precis som Efke-filmerna, och skulle säkert kunna tillverkas där?

Senast ändrad:
Intressant läsning Nils. Jag har aldrig nånsin provat Plus-x, utan nästan alltid kört Tri-x (eftersom jag piroriterar den höga känsligheten). Men nu eftersom Tri-x blivit så mjuk så att man ändå måste överexponera den en aning, och Plus-x sägs gå bra att pressa ett steg, så funderar jag på att testa lite Plus-x. Har du testat exponera den efter 250 ASA nångång?

Länken till Maco förbryllade mig en aning. Enligt den så skulle en Agfa APX 400 kosta 7,14 EUR, vilket låter mycket? Framförallt med tanke på att en Rollie Retro 400S kostar endast 2,96 EUR. Skulle verkligen vara kul att testa Rolliefilmen. Köper man ett 20p så kostar den 45 EUR inkl avgifterna, men plus frakt, vilket inte låter som särskilt avskräckande! Nån som testat Rollie Retro 400S nångång?

Japp, det har jag. Om vi nu pratar om samma film, Rollei R3 ISO 400.

Jag fick det däremot inte att fungera särskilt väl. Bara en av de fem rullar jag provade blev framkallad på rätt sätt, övriga "sprack" eller krackelerade med en mängd sprickor i filmen som följd.
Förmodligen var den lyckade framkallningen ett resultat av att jag lyckades hålla mig till rätt process, och inte köra på i gamla invanda spår med framkallare, stopp och fix. För det första ska den framkallas i D76 outspädd, sen var det något mer i processen som skulle ändras jämfört med en "vanlig" framkallning.

Filmen som sådan är rätt trivsam med sin, som jag tycker, låga kontrast, men det lär dröja innan jag provar igen. Fotokompaniet i Göteborg hade jag lite kontakt med under mina försök, och där kan man säkert svara på en del frågor om filmens framkallning.

Intressant läsning Nils. Jag har aldrig nånsin provat Plus-x, utan nästan alltid kört Tri-x (eftersom jag piroriterar den höga känsligheten). Men nu eftersom Tri-x blivit så mjuk så att man ändå måste överexponera den en aning, och Plus-x sägs gå bra att pressa ett steg, så funderar jag på att testa lite Plus-x. Har du testat exponera den efter 250 ASA nångång?

Länken till Maco förbryllade mig en aning. Enligt den så skulle en Agfa APX 400 kosta 7,14 EUR, vilket låter mycket? Framförallt med tanke på att en Rollie Retro 400S kostar endast 2,96 EUR. Skulle verkligen vara kul att testa Rolliefilmen. Köper man ett 20p så kostar den 45 EUR inkl avgifterna, men plus frakt, vilket inte låter som särskilt avskräckande! Nån som testat Rollie Retro 400S nångång?

Upplever att Pus-X har en nominell känslighet på 160-200 ISO, alltså ½ steg snabbare än vad som uppges. Jag tycker personligen attt skuggorna får bra teckning ändå. Det går därför säkert alldeles utmärkt att exponera den efter 250 ISO.

Priset för APX 400 på Macos sida inkluderar ett helt kit:

1x Agfa APX 400
10ml Rodinal
22ml Agefix
20ml Agepon

Så det blir kostnaden för en film inklusive kemin. Fast det skulle bli betydligt billigare att köpa kemin och filmen separat. Nu går inte det och jag förstår varför. Det här är förmodligen de enda APX 400 som man kan få tag i. Och då är inte Maco dummare än att de vill suga ut så mycket som möjligt av det. De som tvunget vill ha filmen är säkert beredda att betala 7,14 EURO.

Hej analoga FSvänner!
Efter att länge ha använt Ilford FP4 och HP5, och varit väldigt nöjd med dessa så har jag testat lite andra filmer som tex, Fomapan, T-max och Fuji Neopan. Ilford har kännts som ett säkert kort och gör fortfarande. Fuji´s Neopan och Actros börjar kännas som nya favoriter.

Nu undrar jag, vad använder ni andra analogare för film och varför? Tala gärna hur ni framkallar filmerna också. Vet att det diskuteras tidigare och att det finns resentioner men tar upp det ändå. Kul att se vad som är populärt och omtyckt idag. Kanske kan man få en ny upplevelse vad det gäller svartvit filmandvändning.

Det är bara Tri-X som gäller för mig! I D-76! Alltid!! :)
/Bengan

Tack för infon, Kenneth. Låter lite besvärligt.

Nils. Ja, jag sa ju att jag var dåliga på tyska - förstod ens inte ordet Kit.

Bengan. Jag tror att de flesta redan har förstått det! :)

Hej!
Roligt att se att det var så många som nappade på den här tråden. Jag skrev inte det i början men har använt Fomapan 100 en del i 120-format. Är inte helt nöjd med den, inget tryck iden, inte som Ilford och Neopan, har testat med D-76 som jag normalt använder men även testat med R09.
Jag kommer hålla mig till Ilford och Fuji. Kanske andra allternativ om ekonomin krisar. Tror som tidigare nämts jobbar man in sig på ett märke så vet man vad man får. Sen är det ju kul att testa andra grejer ibland.
MVH David.

Så vad ska man köpa nu när 400asan tryter...

Efter mycket fnulande både på denna tråden och annorstädes tycks det som om marknaden för 400asa icke t-korns film är ganska strulig och det som finns antingen är väldigt krångligt att få tag i eller dyrt och ofta både dessa...så vad finns det då om man vill köra 400 med en klassisk kornstruktur och tonskala? Nått som jag missat?

Det skulle vara kul att testa adox monsterfilm på 20asa men är det någon som vet var dessa saker enklast går att få tag i?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar