Annons

Val av Stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag skulle köpa ett nytt stativ lagom till semestern. Jag har spanat in Benbo2 med kulled 322 och Berlebach Report 9033. Båda kommer ifrån Photax Har ni några bra erfarenheter / synpunkter ang. detta? Jag vill främst ha ett mycket stabilt stativ till min mellanformatare. Det lutar mest år Berlebach stativet.

Tacksam för era synpunkter!!
Mvh // Martin

Som du har sett kommer stativet med inbyggd kula, jag fingrade på den för något år sedan och det var inte det bästa jag känt på och heller inte det sämsta. Du bör dock fundera om du behöver vinkla ner kameran mer än 30 grader, för mer klarar inte kulan. Stativet verkade vara välbyggt.

Jag själv hade nog valt 4012 utan huvud, och köpt till huvudet från någon annan tillverkare. Men det är också en kostnadsfråga.

/e

Var kvalitén kass ? Jag vill ha bra precision och kvalité, kanske ska satsa på Benbo istället ?

// Martin

Kanske ska förtydliga, det var inget fel på stativet, snarare var det kulan jag kommenterade, och med kulor så får man det som man slantar upp för. Kulan var inte kass och heller inte spetskvalitet utan en medelkula som säkerligen kommer att göra sitt jobb.

/e

Någon som har erfarenhet av benboprylarna ?? Fick precis redapå att 322 utgått : ( Jag har aldrig fått fingra på ett något benbo stativ men harförmig att dom har hög kvalité.

// Martin

Det finns ett alternativ som jag gärna vill rekommendera, nämligen Stabil. www.stabil.nu

Stabil-stativen har ingen mittpelare så man kan komma ner till 15-20 cm utan problem. Jag har ett tvådelat (köpt 1993) som är suveränt bra, enda nackdelen är att det är långt hopfällt. Jag vill rekommendera det tredelade, det är bättre på resor. Jag använder det tillsammans med Arca Swiss Monoball B1, marknadens bästa kulled enligt min åsikt. Kolla annars Novoflex' mellankula.

Anderzon skrev:
Någon som har erfarenhet av benboprylarna ?? Fick precis redapå att 322 utgått : ( Jag har aldrig fått fingra på ett något benbo stativ men harförmig att dom har hög kvalité.

// Martin

Klart att du ska ha ett Benbo..då får du vara med i min och Linus exklusiva BSA..Benbo Swedish Association..hehe..sen finns det en kula hos Scandinavian under begagnat-övrigt..
Lite trix med utfällning av ben men du lär dig snabbt,sen vinklar du in dig i vilka håligheter som helst eller faller till marken för macroupptag..ett bra val..
mvh/gunte..

Präcis BSA-kompanjon Gunte :)

Jag har precis som Gunte ett Benbo 1 och det är super. Varför välja tvåan egenltigen? Längre ben = jobbigare att släpa på och vem behöver 2.5m som max höjd?

Använder en Manfrotto-kulled modell 308 till. Kostade cirkus 500kr. Mycket nöjd med både kula och stativ.
Det finns ett område som Benbot suger och det är vid användning inomhus men med hemgjorda gummifötter torde inte hemmet vara problem heller.

Angående låg nivå så kan man komma ner i under marken med Benbot om man gräver ett hål hehe

Det är klart .... BSA väger tungt! : ) www.stabil.nu verkar kanske aningens dyra (2500:- + kulled) Men å andra sidan har nog stabil&benbo en högre kvalité än berlebach.

// Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar