Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
val av objektiv
- Trådstartare petervis
- Start datum
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Ja du.... populära brännvider är ju Tamrons 90, Canons 85,100 och 135. Normalen (50mm) funkar också bra. Har för mig att Canon har ett special objektiv för att fota bröllop och porträtt som ger vacker oskärpa ute i kanterna. Men Tamrons 90 har fått väldigt bra betyg och funderar själv på den.
Annars har Canon en 100/2.8 med Softfocus inbyggt för att göra drömlika porträtt (eller andra bilder för den delen), men du kan också köpa softfilter och sätta på ett befintligt
Annars har Canon en 100/2.8 med Softfocus inbyggt för att göra drömlika porträtt (eller andra bilder för den delen), men du kan också köpa softfilter och sätta på ett befintligt
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Den är bra, vill själv ha den men den kostar några stålar
Linmajon
Aktiv medlem
Det är ett av de allra bästa porträttobjektiven, men som sagt lite tungt i längden (men man kan ju gå på gym...)petervis skrev:
....så mit ef 70-200/2.8 bör fungera utmärkt...
SiPaMoId
Aktiv medlem
...jo men om man behöver en hög ljusstyrka och fotograferar med största bländaröppningen så behövs inte lameller som är rundade. Ett objektiv fullöppnat kan ej bli mer runt än vad det är.
Min EF 85:a används ofta fullöppnat men ibland nerbländat till 2,0-2,2.
Jag kan faktiskt inte säga vilket objektiv som jag tycker är bäst för t.ex. bröllopsporträtt förutom när det är helkroppsporträtt med tidigt skärpesläpp. Då är det 85:an fullöppnad som gäller för mig för då infinner sig den lite gammeldagsa stuket med "försvinnande" skärpa
;-) Patrik
Min EF 85:a används ofta fullöppnat men ibland nerbländat till 2,0-2,2.
Jag kan faktiskt inte säga vilket objektiv som jag tycker är bäst för t.ex. bröllopsporträtt förutom när det är helkroppsporträtt med tidigt skärpesläpp. Då är det 85:an fullöppnad som gäller för mig för då infinner sig den lite gammeldagsa stuket med "försvinnande" skärpa
;-) Patrik
petervis
Aktiv medlem
Tack för alla era trevliga svar....... det verkar vara mycket smaksak när det gäller brännvidden.... allt från 50-200mm.... men det roliga var att jag inte behöver springa iväg för att köpa en ny glugg ...mitt 70-200/2.8 skulle ju kunna fungera bra... får väl för säkerhets skull ta med mig enbenstativet....... för på gym har jag inte varit på åratal.... (vem har tid med det)....när man kan vara ute och plåta... tack!..
berga
Aktiv medlem
necromancer skrev:
Med risk för att bli ankladad för att vara en messesmiter. Det är väl EF 135/2.8 softfocus du tänker på?
Mitt favorit portätt objektiv är FD 85/1.8, bara fär att lägga till på listan.
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Oooops, du har rätt! Det är ju så klart 135mm jag menar.
Skulle vilja tillägga att jag föredrar en längre brännvidd för att vissa modeller ( i mitt fall vänner och bekanta ) gillar inte att man står 10 cm från dom och fotar (ok, jag överdrev lite). Dom blir då lite nervösa och spända, då är det bättre att stå en bit ifrån och dom känner sig genast mindre pressade.
Fick j-vligt roliga bilder (läs miner) när jag använde med normalen på min fästmös syster, hon är inte lika luttrad som min fästmö.
Skulle vilja tillägga att jag föredrar en längre brännvidd för att vissa modeller ( i mitt fall vänner och bekanta ) gillar inte att man står 10 cm från dom och fotar (ok, jag överdrev lite). Dom blir då lite nervösa och spända, då är det bättre att stå en bit ifrån och dom känner sig genast mindre pressade.
Fick j-vligt roliga bilder (läs miner) när jag använde med normalen på min fästmös syster, hon är inte lika luttrad som min fästmö.