Annons

Val av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Personligen så tycker jag Sigmas 70-200/2,8 EX HSM är ett klart bättre köp.
Mycket skarp, snabb och tyst AF och ett helt steg mer i ljusstyrka för nästan samma pris.
Jo, så är det nog: http://www.naturephotographers.net/mg0600-1.html . Lägg till det en Sigma 1.4x extender. Se även http://www.photozone.de/bindex2.html - det är en metasammanställning av olika tester för en lång rad objektiv. "Piratobjektiven" rankas ibland högre än motsvarande märkesoptik...
 
Det viktigaste att tänka på är att blända ner ett par steg.

Det är på full öppning som skillnaden är som störst.
Fast det är på stor öppning som oskärpan blir som snyggast. Därav en del av problematiken med ljusstarka dyra kontra billiga ljussvaga objektiv. Och ett av skälen att titta på dom dyrare objektiven är ju faktiskt att dom är klart användbara även på full öppning.

Men allt beror ju på vad man använder dom till.
 
Kim Wallung skrev:
Jag tycker du ska tänka på att en f/2.8 inte bara ger möjlighet till att använda snabbare slutartider, utan oxå ger möjlighet till kortare skärpedjup, snabbare AF och möjligheten att ansluta en 2x konverter med fungerande AF.

En f/2.8 ger oxå en ljusare sökarbild.
-----------------------------------------------

Yes, självklart tar jag detta i beaktning. Jag försöker att jämföra dessa olika objektiv som lyfts fram i denna diskussion. Försöker jämföra dem på olika sätt med allt från slutartid, skärpedjup osv.

I övrigt får jag tacka alla för era kommentarer. Det känns som att jag är ganska klar med vilken brännvid jag vill ha, dvs det lutar åt det som kommit upp under diskussionen. Det svåra blir att försöka komma ner i "bästa" pris och samtidigt välja mellan objektiven som har (ungefär) samma brännvid. Därför är det till stor hjälp att höra vad ni har att säga om dessa olika objektiv. Tycker att det är svårt att jämföra sådana när man inte fått chansen att använda dessa. TACK!

En sista kommentar; sluta skicka så fina bilder - jag blir ju så jalla sugen på att gå ut och fota med dessa objektiv! =)
 
Lycka till med alla beaktningarna. Det är en djungel att försöka hitta vad som passar. Men i dessa prisklasser är det mesta rätt bra faktiskt.

Kolla också på begagnat, det kan ge en del bra klipp. Har själv bara ett enda objektiv som jag har köpt nytt.

Men men, Sigmat är säkert bra. Är det extra bländarsteget värt vikt, storlek och pengarna så köp det.
Rent objektivt sett(HaHa ;) så är det bra. Men som sagt, det är en kompromiss. Jag har själv funderat på att byta till ett Canon 70-200/4L... men så länge jag kör analogt med provia 100F är det där extra bländarsteget det enda som gör att det funkar vissa dagar, och då det blir en hel del porträtt vill jag ha kort skärpedjup.

Men oj vad skönt det vore att slippa en del av vikten, det är inte jätteroligt att kånka runt på alltid. Fast jag vill ju verkligen ha canons 70-200 med IS, synd att det ska vara så in i h*l***e dyrt.
 
cmw2 skrev:
Sitter fortfarande i valet och kvalet. På bhphoto så är Canon 70-200mm f/4.0L USM ca. 1400 kronor billigare än ett Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO IF HSM.
Finns det någon bra sajt där olika objektiv finns betygsatta eller beskrivna bra?

Jag hade valt Canons, sparat de 1400:- till en 1.4x extender (EF 1.4x II).

Jag har haft EX 70-200/2.8 och sålde det och köpte ett EF 70-200/4L, Jag trivdes mycket bra med detta, ända tills jag insåg att jag faktiskt behövde ljusstyrkan, varpå jag köpte ett EF 70-200/2.8L.

Fördelarna med Sigmat är att man får till stativfäste. Men nackdelarna är att det är tyngre, zoomar åt "fel" håll och att det är inte helt lyckat tillsammans med EX 2x konvertern på motsvarande 400/5.6.
 
Låter lite konstigt det där Jeppe

"Jag hade valt Canons"

"Jag trivdes mycket bra med detta, ända tills jag insåg att jag faktiskt behövde ljusstyrkan"

Låter motsägelsefullt i mina öron.
 
sagan skrev:
Låter lite konstigt det där Jeppe

"Jag hade valt Canons"

"Jag trivdes mycket bra med detta, ända tills jag insåg att jag faktiskt behövde ljusstyrkan"

Låter motsägelsefullt i mina öron.
Är kanske inte min uppgift att tolka Jesper men jag gör det ändå: ;-)

"[Om jag var du skulle jag ha] valt Canons"

"Jag trivdes mycket bra med detta, ända tills jag insåg att jag [med den typ av fotografi jag utövar] faktiskt behövde ljusstyrkan [och dessutom klarade min ekonomi det]"
 
quackpack skrev:
Mats snygga bilder :)

vad får man ungefär lägga för ett 200/4L ?
Futtiga 6995:- (Cyberphoto.se)
För 10500:- har man dessutom ett 50/1.4 och det är en kombination som heter duga...
Köper man från utlandet blir det ännu billigare.
 
Med den budgetten du har borde du nog kolla lite på ef 50/1,4. Skarpt, välbyggt och ljusstarkt. Och numera bra mycket billigare än för några veckor sedan.
 
Bent C skrev:
Med den budgetten du har borde du nog kolla lite på ef 50/1,4. Skarpt, välbyggt och ljusstarkt. Och numera bra mycket billigare än för några veckor sedan.
------------------------------------------------

Yes Bent, har redan tagit mig en titt på den. Den är dock dubbelt så dyr enligt vad jag har märkt. En tanke är i och för sig att lägga lite mer på detta objektiv kontra zoomen men jag vet inte om det är vad jag tänkt mig. Vet inte om jag behöver ett ljusstarkare??? Har varken testat 1,8 eller 1,4 så jag har svårt att säga vad som är bäst....det är där ni kommer in i bilden. Skulle gärna vilja veta varför du anser att 1,4 behövs och varför det är värt att lägga mer pengar på denna kontra zoomen? Har du varit i situationer där du önskar att du haft 1,4? Självklart skulle jag vilja ha ett så pass ljusstarkt objektiv som möjligt men frågan är om det är värt att lägga mer pengar på detta och samtidigt mindre pengar på zoomen? Tackar dock för din kommentar....den "rör" till det i skallen på mig (vilket är bra =).
mvh
//Martin
 
quackpack skrev:

vad får man ungefär lägga för ett 200/4L ?
Jag har hittat ett Canon EF 70-200mm f/4.0L USM för 4015:- då räknar jag en dollar för 7:30 kronor.

Hittade också ett Sigma Zoom Telephoto 70-200mm f/2.8 EX APO IF HSM Autofocus för 5400:-

Ett Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/2.8L USM Autofocus för 7738:-

Dessutom har de ett Canon Zoom Telephoto EF 75-300mm f/4.0-5.6 EF IS Image Stabilizer USM Autofocus för 2847:-

Det tredje är tyvärr i dyraste laget men de andra funkar ju. Sen tillkommer frakt och moms dock. Det går säkert att slippa någon moms kanske, men jag vet inte hur.
Dessa hittade jag på http://www.bhphotovideo.com/
 
Hej Martin

Jag tror egentligen att skillnaden vad avser skärpa och ljusstyrka mellan ef 50/1,8 och ef 50/1,4 är marginell och för praktisk fotografering ointressant. Däremot verkar byggkvaliteten på dem vara oerhört olika. Jag har aldrig användt 1,8an, men har läst om massor med problem med dem (allt från hårstrån innanför frontlinsen till att objektivet helt enkelt ramlade isär). För pengarna (drygt tusenlappen) är det förmodligen med råge det bästa objektivet som går att köpa till eoskameror. Men 1,4an är numera inte så dyr att det känns oskäligt att betala merpriset för en bra byggd glugg. Det beror förstås lite på vad man utsätter sina saker för, 1,4an tål nog helt enkelt väldigt mycket mer mishandel än 1,8an.

Om jag varit i situationer, där jag behövt 1,4an. Jag har inte haft den så länge (köpte min en vecka innan prissänkningen!! :=)), och ogillar kyla, så jag har faktiskt bara provat den inomhus. Då är den guld, handhållet utan blixt fungerar bra, och skärpan är väldigt bra. Men det skulle förmodligen gått ganska bra även med 1,8an. Om ett par veckor åker jag till Borneo, och då tror jag att den kommer att sitta på för det mesta. I regnskogen är det väldigt lite ljus, och 1,4 är förmodligen just vad man behöver. 2,8, som jag tidigare haft som största bländare, blir väldigt ofta för mörkt där.
 
Bent skrev:
...massor....
------------------------------------------------

Tack Bent! Nu är det inte lika "rörigt" i skallen längre =). Skulle hellre vilja ha 1,4 som du säger, jämfört med 1,8, och förhoppningsvis blir det så. Det gäller bara att "väga" summan av pengar korrekt...kanske att jag får spara ngn månad extra. Tror egentligen att jag skulle vara nöjd med en 1,8 men det skulle vara jobbigt att efter köpet märka att så var inte fallet. Hehe..får fundera lite mer. Tack!
mvh
//Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.