Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag har det medföljande kitbjektivet till kameran, Canon EF-S 18-55/5-5,6 IS.
Sen har jag ett gammalt objektiv, ursprungligen till en analog systemkamera: canon ef 35-135mm f 4-5.6.
Förutom brännvidd och en liten skillnad i ljuskänslighet.
Vilket tar "bäst" bilder?
Vilket hade ni använt?

mvh John

Kitobjektivet fungerar ju som normalzoom på din APS-C kamera, det andra objektivet blir som normal till tele. Så det är två ganska olika objektiv.

Kör på båda! :)

Skrev fel, kitobjektivet ligger på f 3,5-5,6.
Om man kör ett som standard, vilket är mest "allround"?
Även om det är lite olika objektiv, vilket har den högsta kvaliteten på optiken?

Mvh John

Senast ändrad:
Skrev fel, kitobjektivet ligger på f 3,5-5,6.
Om man kör ett som standard, vilket är mest "allround"?
Även om det är lite olika objektiv, vilket har den högsta kvaliteten på optiken?

Ditt kitobjektiv ger dig från vidvinkel till kort tele. Det blir en normalzoom på din kamera. Det täcker alltså en större blandning av behov, och en normalzoom är det mest naturliga valet på kameran om man inte gör ett aktivt val.

Jag kan tänka mig att det äldre objektivet har lite bättre optik, och dessutom bör det vara mindre distorsion, vinjettering etc i bilden eftersom det är dimensionerat för att funka till en större "sensor" (filmruta).

Du märket hur det ligger till i praktiken när du fotat en bunt.

Du får roligare fotograferande om du varierar dig med olika objektiv och får erfarenheter av vilka egenskaper du gillar.

Är kitobjektivet ditt enda objektiv rekommenderar jag att du testar det andra objektivet en vecka eller två. Det är ingen som vet i förväg vad du kommer tycka. Kanske älskar du objektivet, eller hatar det. Men du kommer lära dig något. Det kommer säkert ge dig insikter som hjälper dig om du funderar på att köpa fler objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar