Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamerautrustning när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vilken typ av kamerautrustning ni har med er när ni är ute och reser (främst då kamera och objektiv).

Följdfrågan blir då förstås vilken typ av motiv ni prioriterar på era resor?


Förmodligen varierar utrustningen beroende på typ av resa..men jag tänkte mig en slags grundutrustning som alltid får hänga med.

Själv föredrar jag kombinationen:

* Ett rejält och stryktåligt hus
* Tre fasta gluggar: 24/2.8 35/2.0 och 90/2.8
* En liten kompaktkamera

24:an för trängre utrymmen, större folksamlingar, landskap eller när jag helt enkelt vill ha en större vidvinklig effekt.

35:an används som "normal" och "arbetshäst" till diverse skilda motiv.

90:an för porträtt, detaljer och utsnitt.

Kompaktkameran används för snapshots och liknande. Denna är laddad med sv/v film. I systemkameran sitter dock diafilm.


Hur ser era resekit ut?
 
Jag tar med samma grejer som jag har som vanligt, ingen skillnad.

Det kommer bli följande utrustning på nästa resa när mina byten av utrustningen är klar:

Canon EOS 10D

Manfrotto kolfiberstativ 441 med kulled 322 RC2/snabbgrepp.

Manfrotto enbensstativ 679B

Manfrotto bordsstativkit 345

Tamron 17-35/2.8-4
Tamron 28-75/2.8
Canon 50/1.8
Sigma 105/2.8 macro
Canon 100-400/4.5-5.6 IS

Dakine reload ryggsäck.

Minneskort och 30GB FlashTrax HD.

Cokinfilter: pol, avtonat grå och soft.
 
Senast ändrad:
Vill jag resa riktigt lätt tar jag bara med mig ett Pentax MX-hus och min 40-80 zoom. Väger under kilot totalt!

Annars kör jag ofta med 24,35 och 85 mm och ett (ibland två) MX-hus. Resonerar på ungefär samma sätt som du, Jonas. Man klarar sig väldigt långt med dessa tre gluggar! har en smidig liten Tamrac-väska som rymmer allt det här plus en hel del film.
 
Javisst..även när jag tar flyget (flyga själv kan jag inte..än iaf ;-)

Jag vill inte kompromissa och sakna utrustning för att kunna ta de bilderna jag vill ta.

Därimot försöker jag hitta så lätta och smidiga grejer som möjligt..som tamronobjektiven och kolfiberstativet exempelvis, vilka är bra mycket lättare och smidigare än alternativen.
 
I begränsningen visar sej mästaren vet du ;-) kan vara en utmaning att inte ha allt med sej alltid... fast oftast har jag också det mesta med mej, men så har jag ingen plockepinnkamera. Fast jag brukar ta med antingen enbenet eller trebenet... sällan båda. Men för kvällsbruk har jag allvarliga funderingar på att skaffa en liten... men tusan så svårt det är att bestämma sej *s*

Helst vill jag ha en som tar mina microdrivar, men just nu lutar det åt Ixus i eller Sony u30... fast sen vill man ju ha zoom... o så vill man ha... o ha... o ha...
 
KGS skrev:
I begränsningen visar sej mästaren vet du ;-) kan vara en utmaning att inte ha allt med sej alltid...

Jag är inte ute efter att leta utmaningar..jag är ute efter kunna fotografera som jag vill fotografera, det är utmaning nog att ta bra bilder som det är.
 
point taken...
men jag som e en typisk snapshotare kan behöva en midnightgun typ... inte alltid kul att ha med sej Aette sena kvällar o i täta folksamlingar... eller på platser med fotoförbud. Det är inte alla som tror mej när jag säger att det bara är en leksak ;-)
 
Javisst, jag kan tänka mig att skaffa en kompaktkamera oxå, att ha i fickan för minnesbilder och så..

Men det skulle vara ett komplement..inte en ersättning.

Kompaktkameran skulle jag använda på shoppingturer...barer..fester och dyl.
 
prexis... innan jag åker ut på nästa längre resa ska jag bestämma mej för en o importera från det stora landet i väst. En sony u30 kostade under 1400 därborta t ex...
 
Standarduppsättning för diafilm laddad i en Nikon F3:
tidigare = 24, 35, 85 och 135
nu = 18-35/3,5-4,5 och 80-200/2,8

Jag blir inte klok över om det är vettigt för mig med telezoomen eller ej. Som jag saknade den smidiga handvändningen att byta till 85:an - telezoomen är grotesk att hantera i jämförelse.

Att få än mer vidvinkel än 24 mm var strålande och tanken på att skaffa en fast (ej AF) 18 mm-glugg till samma pris som zoomen och då ha tre vidvinklar att ständigt byta mellan kändes inte lockande. Speciellt eftersom jag tyckte två var för mycket...

Sedan finns det ju en massa andra nackdelar också med zoomarna, men det hör ju inte riktigt hemma i den här tråden.
 
Nikon F4, Nikon F5, Konica Hexar.
Tokina 28-70 2,6-2,8 Pro, Nikkor 200 f:2,0,
Nikon AF 80-200 f:2,8, SB-26,Peleng Fisheye 16/2,8
Mellanring, Filter, batterier, mejselsats.
Diafilm,

Mina resor går oftast till Ryssland så det blir mycket arkitektur och en massa "street photo"

/Göran
 
Ska inom snar framtid iväg till Kanada.

Packar då följande..

Nikon F5
Nikkor 18-35mm,
Nikkor 28-70mm,
Nikkor 80-200mm,
SB-26 - kanske båda
pol-,gul-,orange- och rödfilter
2xconverter
SC-17 (ttl-kabel)

..i en liten rygga

/Mats
 
Hasselblad SWC och 2 magasin, spotmeter. Duger utmärkt till folkliv, street photography, arkitektur och landskap.
Us
 
Senast ändrad:
packar 300d, 18-55, 70-300, 1gb minne + 128mb + 64mb, velbom 440, powershot a200 med undervattenshus, bordsstativ och flera uppsättningar batterier när jag drar till kenya och framför allt amboseli nationalpark om två veckor (avresa 22 januari, blir några dar i mombasa också)!!
 
De senaste tio åren: Nikon F2 och 35. Numera: Leica M och 35 + 90 (väger ändå mindre, eller inte mer iallafall...)
 
Senast ändrad:
Lätt packning så blir det Contax G2, oftast med gluggarna 21, 35, 45 och 90:an. Men ibland med endast 35:an och 90:an.
 
Mitt val av utrustning baseras på resmålet, fotomöjligheter, tid mm

Besökte Estland ffg i juli och då använde jag en begagnad Agfa Silette. Lätt som en Holga, åldrig design och enkel.

När det nalkas fotoutflykter blir det en svettig ryggsäck.

Jag hatar stativ och nästa fotopryl som inhandlas är en bärare!

;-)

Rob
 
Min senaste resa var tågluffning en månad i europa. Då hade jag enbart med mig en Canon AE1 och ett 50mm f/1.8. Räckte utmärkt för mig då jag mycket sällan använder brännvidder > 100mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.