Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Canon-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Chris N

Ny medlem
Hej!

Har precis sålt min 350D eftersom jag tyckte att den låg dåligt i handen och inte var helt nöjd med sökaren.
Nu är jag på jakt efter ett nytt hus, jag hade gärna sett bra prestanda i dåligt ljus sett till både bildkvalitet och fokusprestanda. Egentligen är jag nöjd om den matchar 350Dn men bättre vore kul.

Budgeten är inte gigantisk och spontana tankar är 40/50D eller första 5Dn, begagnat då.

Någon som har några tips eller tankar om husen? :)
Lär främst användas med 50mm f./1.4 och 20-35 f./2.8 L

Tack på förhand!

Inte för att jag vet speciellt mycket om canon men priset på en 50d är väldigt tilltalande nu , eller??

Hej!

Har precis sålt min 350D eftersom jag tyckte att den låg dåligt i handen och inte var helt nöjd med sökaren.
Nu är jag på jakt efter ett nytt hus, jag hade gärna sett bra prestanda i dåligt ljus sett till både bildkvalitet och fokusprestanda. Egentligen är jag nöjd om den matchar 350Dn men bättre vore kul.

Budgeten är inte gigantisk och spontana tankar är 40/50D eller första 5Dn, begagnat då.

Någon som har några tips eller tankar om husen? :)
Lär främst användas med 50mm f./1.4 och 20-35 f./2.8 L

Tack på förhand!

En 50D kan man få til hyfsat pris. Precis som sin föregångare 40D så ligger den bättre i handen eftersom den är lite större än xxxD -serien. Och med batterigrepp är balansen perfekt.
Kolla även efter begagnade 40D. Där kan man nog göra fynd.

Värt att tänka på om man funderar på 5D är skillnaden i sensor strlek.
Om du tidigare använt 20-35, 50mm brännvidder på en 350D så behöver du 30-60 och 80mm brännvid för at få samma bildvinklar på 5D. Så favoriterna kanske inte är favoriter på 5D...

Annars skulle jag rekommendera 5D.

50D har som sagt ett mycket attraktivt pris ny idag och en 40D kan ju fås riktigt billigt på beg. marknaden.

Så min rekommendation är 50D (om du inte vill snåla till det på en beg 40D) eller slå till på FF (vilket kanske inte är realistiskt med tanke på skilnaderna i bildvinklar).

Säg att man skall köpa för 20000:- ....vad väljer man?
7d + objektiv upp till 20kkr
50d + objektiv upp till 20kkr
?

Om man inte verkligen vehöver den högre upplösning, vädertätning, lite högre snabbhet, filmfunktion och vad mer som skiljer specarna;
så väljer man 50D och bättre objektiv dvs inte nödvändigtvis fler objektiv.
50D och bra objektiv ger bättre bilder än 7D och "sämre" obejktiv.

Annars är nog 7D ett bättre hus på många sätt, men det verkar kräva en del av användaren oxå.
Se gärna tråden om "konstant brus i 7D" ller nåt liknande.

Säg att man skall köpa för 20000:- ....vad väljer man?
7d + objektiv upp till 20kkr
50d + objektiv upp till 20kkr
?

Jag befann mig i samman situation som du, 350 såldes, och nytt skulle skaffas. Jag tänkte så här : Jag ska inte filma och budgeten tillåter ca 20000.
,
Det blev en 50 D + mycket bra optik. Jag har inte ångrat mig en sekund: Vilken kamera ,och känslan var fantastisk ; en riktig kamera; jag använde Canon FTb en gång i världen och nu hade jag hittat tillbaka, tung och gedigen.
Canon 50 D finns idag ny för ca 7000-8000, ett klipp anser jag.Jag rekommenderar att du köper 50 D + högklassig optik. Jag tror att bra kamerahus + bättre optik ger bättre bilder än bättre kamerahus+bra optik, dessutom skulle man tröttna en vacker dag, vilket Gud förbjude, har man pengarna kvar i optiken; vad kostar ett 350 D hus idag, jag betalade över 10000 den dagen det begav sig.Optiken har man ca 75% av värdet kvar.

MVH
Lasse

vad kostar ett 350 D hus idag, jag betalade över 10000 den dagen det begav sig.Optiken har man ca 75% av värdet kvar.
Tja, en 350D är ingen årgångsvin, som blir mer och mer värdefull, om du har väntat det...
Men förhoppningsvis hade du mer nöje med det, ovärderligt nöje.
7D är faktiskt bättre kamera än 50D, så nöjet är större....

Tja, en 350D är ingen årgångsvin, som blir mer och mer värdefull, om du har väntat det...

Förstår inte riktigt ditt svar.
Du menar att du heller köper ett dyrare hus och billigare optik än tvärtom?
(Förutsatt att man har en begränsad budget.)

En 40D eller 50D är nog klokare val just med hänsyn till att man får mycket för pengarna och det är rejält bra prylar även om det kanske finns vassare saker på stan idag så är det MYCKET stor skillnad emot 350D.

Jag tycker nog att man kan läsa den här diskussionen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113526

Den belyser en del frågor från just de som uppgraderat till 7D och det är inte helt problemfritt för en del av lite olika anledningar.
Dels så finns det en del 7D som faktiskt drar med problem från fabrik dels att man kanske inte fullt förstår hur 7D fungerar eller vilka krav den ställer på efterbehandling.

Men visst, 7D är förmodligen den bästa APS-C kamera du kan köpa idag om du behandlar den och efterbehandlingen rätt.

7D må vara den bättre av de två, men med tanke på nypriset på 50D så är den självklar om jag skulle köpa en ny kamera för billig peng i dag. på elgiganten i stan där jag bor får du 50D ny för under 6700, 6679 tror jag det var för att vara exakt. det är svårt att slå. Jag har själv en 40D och är supernöjd, dock ligger ny optik högre på listan än en ny kamera för mig.

Nej 350D är inget årgångsvin, och det är ingen av de kameror som tillverkas idag, men en riktigt fin optik.....den tål att lagras ! Allvarligt talat : en kamera blir aldrig bättre än sin optik, och frågan gällde:Vad får man för 20K

Har du inte behov av en blixtsnabb autofokus och nytt lull-lull så slår jag ett slag för en begagnad 5D som kommer att kräma ut det mesta av dina fina objektiv. Jag var i din sits och funderade på en 7D men valde en 5D med batterigrepp + en New York-resa istället...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto