Annons

Val av autofokus Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Hej,

Skall under kommande helg fotografera innebandy. Nu undrar jag vilken autofokus jag skall välja på Canon 7D. Det finns ju 5 olika:

Automatiskt val: 19-punkters autofokus
Manuellt val: Enpunkts autofokus
Manuellt val: Spot-AF
Manuellt val: Utvidgning av AF-punkt
Manuellt val: Zon-AF

Vad är den bästa för inomhusfoto?

För innebandy använder jag oftast manuellt valt enpunkts eller utökad enpunkts. Det finns dock en hel del andra parametrar att fundera på som t.ex. hur den ska följa motivet, hur känslig den ska vara för hinder som kommer emellan kameran och motivet du följer m.m. Det går åt lite tid att testa och exprimentera för att hitta det som passar dig bäst.

Det beror även lite på hur omgivningen och golvet ser ut. Jag har varit med om att AF låser på kontrasrika reklamskyltar eller linjer i golvet vid för stort AF-område. Då få man minska ner lite. Är omgivningen hyfsat lugn och ren så kan man kanske utöka AF-området lite istället. Det är svårt att ge generella råd, men börja med enpunkts eller utvidgad enpunkts (centrum) och testa därifrån är mitt råd.

Hej,

Skall under kommande helg fotografera innebandy. Nu undrar jag vilken autofokus jag skall välja på Canon 7D. Det finns ju 5 olika:

Automatiskt val: 19-punkters autofokus
Manuellt val: Enpunkts autofokus
Manuellt val: Spot-AF
Manuellt val: Utvidgning av AF-punkt
Manuellt val: Zon-AF

Vad är den bästa för inomhusfoto?

Det handlar om att du ska bestämma var fokus skall vara, inte kameran. Man kan ju då gissa på att det kunde vara vettigt med en liten punkt. Men det är svårt att följa sådant som rör sig med en längre brännvidd, men för att undvika att få skärpan på fel ställe är en liten punkt nog bättre. Inomhus eller ute är ointressant, det handlar om att ta kommandot över kameran, inte bara trycka på knappen.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar