Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker ni om porträttet på paret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Har fotat ett par i min provisoriska studio. Den var i färg från början men gjorde om den till svartvit. Vad har ni för kommentarer om arbetet i PS? Vad för förbättringar skulle du göra i PS?

Tacksam för alla tips!

//Marie

Bilagor

• mochb i studiosvmini_låg.jpg
    mochb i studiosvmini_låg.jpg
    58.1 KB · Visningar: 832
Jag skulle ljusa upp hela bilden lite, med en svag vinjettering också.(färg)

Den svartvita vill jag ha högre kontraster io. Ljusare högdagrar och lika mörka skuggor som nu.

Per

Tack för tipset Per! Är inte så bra i PS, menprovade att justera efter ditt förslag.
Vad tror du nu? Har jag uppfattat dig rätt?

Bilagor

• mochb i studiosvmini_låg.jpg
    mochb i studiosvmini_låg.jpg
    53.4 KB · Visningar: 813
Ännu ljusare hade jag gjort den. Tog mig friheten att testa själv. Inte så lätt att arbeta med en så liten bild, men bara så du förstår principen...

Bilagor

• mochb-i-studiosvmini_låg.jpg
    mochb-i-studiosvmini_låg.jpg
    55.5 KB · Visningar: 718
Senast ändrad:
Jag hade jobbat bort blänket på mannens kind. Det är det absolut första jag ser när jag tittar på bilden.

jag har en väldigt ljus skärm på min surfdator.
ändå är det helt igensotat i svärtan.
hennes hår blir ett med bakgrunden och på den sista bilden du ljusat upp är dom för ljusa men svärtan är ändå igensotad.
och svärtan är inte lika drastisk i originalbilden.
jag skulle ljusat upp bakgrunden bakom dom lite för att lyfta fram hennes hår och huvudform.
något som bäst görs vid fotograferingen, men går ändå att fixa till hyfsat i ps med lite tålamod.

Så ska jag skriva lite vad jag valt att göra också. Jag ljusade upp bilden generelt sedan justerade jag kurvorna lite grovt. Sedan ljusade jag upp valda partier såsom herrns vänstra ansiktshalva genom att lägga på en lagermask med uppljusade nivåer. Sedan mörkade jag ner valda delar på motsvarande sätt, runt samtliga kanter av bilden, det leder blicken in mot mitten av bilden. Sedan lade jag på en lokalkontrastmask mha en oskarp mask med stor radie men liten nivå (tröskelnivå=0). Slutligen en oskarp mask på radie 0.2 och 500%.

Sedan måste jag få påpeka (även om trådan handlade om PS delen) att du lyckats få ihop dem på ett naturligt och snyggt sätt i ett avsläppnat parporträtt. Helt perfekt komponerat IMO.

Så här skulle jag nog ha gjort tror jag....

Har justerat brightness & kontrast lite samt justerat lite i levels.
Deras ansikten är upplättade i levels och bakgrunden är något softad.
Sedan skärpte jag till bilden en aning.
Körde lite Neat på ansiktena för att släta ut hyn lite också.
Säger alltså inte att det ska vara så utan att det faller mig mer i smaken, många smaker finns det... =)

Bilagor

• mochb i studiosv_låg3.jpg
    mochb i studiosv_låg3.jpg
    45.6 KB · Visningar: 571
Senast ändrad:
Hmm.. Oki, det där lät kanske inte så bra... =)
Om din mamma nu mot förmodan skulle se det så kan du ju alltid lugna henne och säga att det är mer regel än undantag att man kör lite Neat till och med på 20-åriga modeller som inte har tillstymmelse till ojämnheter i hyn.
Allt för att få det där overkligt perfekta utseendet...

Jag pillade också lite på bilden, liten som den var. Har tagit fasta på Jims idé om jlusfläcken på kinden och flyttat up den som en glimt i ögat i stället. Behöll bakgrunden men smetade ut den lite och softade här och där.

Bilagor

• mochb-i-studiosv_låg.jpg
    mochb-i-studiosv_låg.jpg
    25.9 KB · Visningar: 95
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar