Annons

Vad tycker ni om Nikon 85/1.8D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Hur bra är t ex skärpa, AF-hastighet och byggkvalitet? Kan det här objektivet rent av mäta sig med Canons klassiska 85:a som ligger i samma prisklass?
Jag undrar också vad Nikons motsvarighet till USM och FTM heter.
 
Aton_ skrev:
Hur bra är t ex skärpa, AF-hastighet och byggkvalitet? Kan det här objektivet rent av mäta sig med Canons klassiska 85:a som ligger i samma prisklass?
Jag undrar också vad Nikons motsvarighet till USM och FTM heter.

Nikon's "USM"-gluggar heter AF-S och så vitt jag vet har alla AF-S full-time manual fokus (bara å snurra på fokusringen).
 
Nikons 85 1,8D är en suverrän glugg redan på full öppning. Det enda som kan anmärkas om man är en sån bög som anmärker är att AF-mekanismen låter lite mer än de AF-S och andra vanliga AF gluggar. Ska man inte fota sovande fåglar så gör det inte mycket. Snabb som bara den och exakt, mycket fina färger och suverrän kontrast redan från 1.8. 1.4 versionen är mariginellt bättre i frågan om bokéh och är då helt byggt i metal fast kostar 3ggr så mycket också.

Se några bildexempel på min profil eller på www.gulnet.nu
 
Testade den linsen på en F90x och min upplevelse var att den betedde sig som en nervös hund utan uppfostran... Helt kaos jämfört med mycket som jag var van vid då.

Skarp och fint mekanisk,, knallobjektiv i stort sett, bara jag slipper köra på AF.


Mvh Niclas,
 
Märkligt att åsikterna verkar gå isär så mycket om AF-hastighet på detta objektiv... Det är likadant bland Fotosidans recensioner.
 
Jag har inga problem med 85:an. Skarp som attan, och fokus sitter direkt. Mycket prisvärd.
Jag använder till D2x.

/Leif
 
Det är märkligt ja... det beror ju på att olika kameror kör med olika AF moduler som är bättre eller sämre på att hitta focus med ljusstarka gluggar. Jag kör på en D1x och där är det inga problem i normal belysning. Visst har det hänt att kameran har letat focus i mindre ljusa miljöer, ju ljusare glugg desto svårare för AF modulen att hitta rätt. Ännu sämre är det med 1.4 kan jag tala om...
 
Aton_ skrev:
Märkligt att åsikterna verkar gå isär så mycket om AF-hastighet på detta objektiv... Det är likadant bland Fotosidans recensioner.
Fokuseringshastigheten varierar nog beroende på vilket kamerahus du har.

På F100 bara brakar det till så sitter skärpan där.
På D70 går det märkbart lite långsammare, och på D100 kanske ytterligare något lite långsammare. I inget fall "vandrar" fokuseringen nervöst utan autofokusen bestämmer sig direkt.

Jag provade i bra belysning. Fokuseringstiderna för de tre kamerahusen känns helt OK.

Mina övriga autofokusobjektiv (Nikon och Sigma) har nästan ljudlösa AF-S- och HSM-motorer så visst surrar AF Nikkor 85/1.8 D mer vid fokusering.

Jag är mycket nöjd med min 85:a, det är mycket objektiv för pengarna.

/greken hann före/
 
Senast ändrad:
Utmärkta svar i den här tråden. Om jag köper en D200 någon gång i vår så kommer ett sånt här objektiv köpas samtidigt. En fast 85 är ett av de bästa objektiv jag kan tänka mig. Konserter, porträtt, gatufotografering på lite håll - det verkar bra till mycket. Att det är litet, lätt och diskret är stora fördelar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.