Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad svarar ni

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Glömde skriva i mitt tidigare inlägg.
Vad svarar ni när folk frågar er varför ni fotograferar just dom, eller vad skall ni använda bilderna till,
När det gäller gatufotografering

Vad gör ni om jag säger att jag inte vill vara med bilderna som ni har tagit på mej. Bara för att jag någon gång åker in till någon stad vill jag inte bli fotograferad.

Jag blev en gång tillsagd av en förbipasserande att omedelbart radera bilden jag just tog. Jag var inte sen med att redogöra för rättigheterna på allmän plats, men ganska omgående insåg jag att jag inte hade en aning om vem denna människa var, hur hans liv såg ut och hur han mådde. Jag raderade bilden och hoppades att han kunde gå lättad därifrån. Det var ingen viktig bild ändå.

Sådana här lägen tror jag är viktiga att balansera.

Jag blev en gång tillsagd av en förbipasserande att omedelbart radera bilden jag just tog. Jag var inte sen med att redogöra för rättigheterna på allmän plats, men ganska omgående insåg jag att jag inte hade en aning om vem denna människa var, hur hans liv såg ut och hur han mådde. Jag raderade bilden och hoppades att han kunde gå lättad därifrån. Det var ingen viktig bild ändå.

Sådana här lägen tror jag är viktiga att balansera.

Jag brukar påpeka att det inte räcker att radera bilden, den kan så lätt återskapas i efterhand. Det bror lite på situationen, är det en vakt eller någon som är arg är det enklast att bara trycka bort den. Tror inte jag någonsin missat en bra bild på dessa sätt ändå.

Eller bara en vit lögn, det blev ingen bild, ur fokus eller "jag fotade inte dig" så man inte hamnar i en situation där man klickar igenom halva minneskortet. Sen låter man förstås bli att använda bilden.

Eftersom jag ofta fotar i stan råkar jag rätt ofta ut för liknande situation.

Håller aldrig på min rätt, om vi kräver vår rätt i varje läge kanske vi i förlängningen får samma lag som i Tyskland, dvs att man måste ha personens tillstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar