Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skulle ni ha för färg i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Ska skaffa mig en studio och fundera på vilken färg jag ska ha. Ska man ha neotral grå eller ska man köra med vitt?

Man skall helst ha svart i hela studion! MEN det blir jävligt dystert. Jag har Halvblankt Vitt i hela studion och sedan Svart velour som hänger från tak till golv. Tyget hänger på en wire som går runt hela min studios innerväggar. Velour är billigt på JYSK Bäddlager och det äter upp mycket ljus. Jag kan välja vilken sida som skall fungera som reflektor genom att dra ifrån tyget på den sidan. Svart bakom ryggen på mig när jag fotar utesluter reflexer från annan utrustning i studion. Taket kan med fördel vara vitt för att ge snyggare hårljus på modellerna. Se bara till att INTE använda andra färger i studion än svart eller/och vitt för det kan ge fula färgstick, som man inte blir av med på bilderna! Lycka till med måleriet.

Man ska inte ha någon speciell färg alls. Finns inget rätt eller fel. Vilken färg man väljer beror på vilken effekt man söker.

Själv föredrar jag neutrala gråtoner eller helt vitt. Jag tycker matt färg är mer förutsägbar än färg med glans.

Vilken vit har ni valt? För oftast så är ju den vita man köper i butik inte helkt fvit utan lite gult i. Men det funkar kanske ändå så att man inte får färg stick? Jaghar problem med färg stick i min nuvarande studi för det är massa trägolv och tegel vägg och så och det blir alltid lite färgstick

s0502-y heter den färgen som är standard på färdigmålade lister och fönster etc.
Kan även kallas antikvit.
Den är inte kritvit utan lite gult i.

Takfärg däremot brukar va helt kritvit S-0500-N och mer eller mindre matt. Vilken gör den känsligare för smuts etc.

Det finns dock ofta en takfärg för bad och kök som är betydligt tåligare men fortfaramde matt.

Fast det skiljer nog en hel del från olika leverantörer och butiker vad "som brukar"

/Bruno
www.shutterspeed.se

Får nog bli s-0500-n. Ja man vill ju att den ska vara lite tvätt bar i alla fall. Fundera vad man ska ha för golv bara. Man skulle ju vilja ha vitt det med men det blir svårt att ha. Undra vad det finns för svarta golv nån som har sett nått passande golv?

s0502-y heter den färgen som är standard på färdigmålade lister och fönster etc.
Kan även kallas antikvit.
Den är inte kritvit utan lite gult i.

Takfärg däremot brukar va helt kritvit S-0500-N och mer eller mindre matt. Vilken gör den känsligare för smuts etc.

Det finns dock ofta en takfärg för bad och kök som är betydligt tåligare men fortfaramde matt.

Fast det skiljer nog en hel del från olika leverantörer och butiker vad "som brukar"

/Bruno
www.shutterspeed.se

Är lite osäker på golvet kom inte ihåg. Jag får inte lokalen fören 1 april och har bara sett den en gång men tror att det var plast matta alla skolgolv

Jag hyr men man vill ju ha det som man vill ändå. Nått som är snyggt är ju gummi golv fast dom ska visst vara dyra. Man har ju ingen jätte budjet

Beror ju hur tight din budget är då, men jag skulle satsa på att kolla upp med färghandlare och hyresvärd om det gick att måla golvet.

Vad har du för studio nu? Ser att du tar schyssta bilder.

/Bruno

Ja jag ska prata med han i morgon. Nu har jag studio Hemma men det funkar inte längre med små barn och så. Så nu tar man steget och skaffa sig en extern studio. Ska bli så skönt att kunna ha ljus och grejjer uppe hela tiden. Tack ska du ha

Jag har en billig grå-mellerad nålfiltmatta på golvet i min studio. Det ligger över hela ytan och är ganska bra för att inte golvet (källargolv) skall bli så kallt. Det funkade ända tills man började fota modeller med sitlettklackar... Nu har jag lagt "Klickgolv" på halva ytan i studion så att bakgrundspappret håller lite längre. Jag funderare ett tag på ett rutigt golv i svart och vitt men gav upp tanken då jag bara hittade tunn PVC matta i det utförandet. Samtidigt hittade jag en ful beige matta med vit baksida som jag idag har som bakgrund. Svartmålad på ena sidan och vit på den andra. Öljetter från Clas Ohlson och lite krokar på väggen gör att den enkelt hängs upp. Lätt att torka av och enkel att bättringsmåla eller måla om. Min matta är 3*6meter och 2,3mm tjock.

Vi är också på väg att bygga studio, tänkte först och främst på en halvmatt vit som är enkel att hålla ren, sen hänger vi svarta draperier/gardiner som kan göra om det till ett mörkerrum om så behöves.Känns som om man vill ha hjälp med ljuset ibland, och ibland tvärtom!

Det är förvisso en kostnadsfråga, endast ett par gardiner till ett fönster kostar flera hundra, täcka 3-4 väggar lär kosta lite mer än så. Valmöjligheten svart eller vitt är ändå värd en hel del känns det som. Man kan ju börja med att skapa ett vitt rum, sen hänga upp gardiner när ekonomin tillåter!

Må väl!

Vi är också på väg att bygga studio, tänkte först och främst på en halvmatt vit som är enkel att hålla ren, sen hänger vi svarta draperier/gardiner som kan göra om det till ett mörkerrum om så behöves.Känns som om man vill ha hjälp med ljuset ibland, och ibland tvärtom!

Det är förvisso en kostnadsfråga, endast ett par gardiner till ett fönster kostar flera hundra, täcka 3-4 väggar lär kosta lite mer än så. Valmöjligheten svart eller vitt är ändå värd en hel del känns det som. Man kan ju börja med att skapa ett vitt rum, sen hänga upp gardiner när ekonomin tillåter!

Må väl!

Jysk har billig svart velour som stjäl ljuset effektivt till lågpris.
75:- för 5 meter x 150cm. Billigare än så blir det nog aldrig. I min studio har jag hängt från golv till tak på en stål wire spänd runt rummets väggar. Det är sedan lätt att dra över tyget till den sida man vill täcka och på så vis få en vit reflektor, stor som hela väggen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar