Annons

Vad skulle du tycka om ett fotogalleri/café?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig S

Ny medlem
Hej,

Jag går tredje året på gymnasiet och har som projektarbete valt att göra en projektplan för att öppna ett fotogalleri (alltså ett sånt där man kan ta på, inte ett på internet). Med andra ord har jag inte som arbete att faktiskt öppna ett, utan bara att göra en projektplan över vad som kommer att behövas utifall att jag en dag bestämmer mig för att göra det.

Det jag har tänkt mig är ett fotogalleri kombinerat med ett café. En samlingsplats för fotointresserade, oavsett ålder eller fotografiskt kunnande. Det skulle vara ett galleri/café där man som amatörfotograf skulle få chansen att träffa proffsfotografer, och där man som proffsfotograf skulle få chansen att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter till de som är intresserade. Det skulle finnas bekväma möbler att sitta och fika och diskutera i. På vardera bord skulle det ligga en liten bok där galleriets alla bilder som är till salu skulle finnas, och vad de skulle kosta i form av fotoförstoringar, affisher, canvas, och så vidare (där priserna skulle vara relativt anpassade för oss dödliga). Det skulle även finnas fotoböcker till salu på plats.

Just nu håller jag på att försöka ta reda på om folk skulle vara intresserade av att fika, eller bara strosa runt, på ett sånt ställe om det fanns tillgängligt. Så man kan väl säga att det egentligen är det jag frågar er:
Skulle det vara av intresse att besöka?

Tack på förhand,
Ludvig

Behöver inte vara stationärt heller - med rätt sponsor bör det gå att inreda t ex en gammal möbelbuss eller t o m en större lastbil till galleri, och ha fikadelen i ett litet utrymme längst fram/bak eller t o m utanför bussen på sommaren. Ger ca 12x3=36 m2 golvyta och en massa väggyta - kan bli riktigt intimt! Lastbilsbatterier håller länge för ett tjog halogenspottar och en 12V kaffebryggare.

Och du kan turnera över hela landet, bjuda in lokala proffs och amatörer att ställa ut (via en "turneplan" på hemsidan)..

:)

/R

Absolut! Det skulle vara mycket spännande. Men - som sagts ovan - så är det hela ju lite geografiskt beroende...

/P

Tankar

Visst skulle det vara intressant att besöka, om som flera säger, det finns på "rätt" plats vid "rätt" tillfälle.
En annan tanke kan vara att kombinera det med ett litet bibliotek innehållande lämplig referenslitteratur och tidskrifter.
Kanske en projektor som kan visa ett bildspel på någon vägg?

Idé

Det borde finnas väggar eller delar av väggar som vem som helst kunde hyra för en billig penning och visa upp sina egna bilder på.

Re: Idé

Tack för eran positivitet, det känns kul! Eftersom detta bara är en förstudie, och jag endast behöver veta hur intresset ligger, så låtsas vi nu att stället jag pratar om finns nära dig (eftersom frågan egentligen bara är ifall du skulle gå dit om det fanns tillgängligt).

RolandLarsson skrev:
Det borde finnas väggar eller delar av väggar som vem som helst kunde hyra för en billig penning och visa upp sina egna bilder på.

Jag skrev inte hela min vision riktigt eftersom frågan var så simpel och jag inte ville tråka ut er, men en av mina idéer är att vem som helst ska få möjligheten att be om att få sina bilder utställda. Självklart kan inte alla få det, men det ska fungera som en gemensam drivkraft för amatörer att veta att möjligheten finns där. Sen har jag även tänkt mig att det ska finnas olika temaveckor och bl.a. amatörveckor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar