Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Krångligt med pooler? Jag tycker det är snudd på busenkelt - bara att följa de få och enkla rekommendationer som finns :)

/Johan
 
Krångel med pooler!
För många olika regler till varje pool.
Skippa alla olika regler och de kanske funkar.


Sen ni som tycker att de är så "busenkelt",
Ut och kommentera bilder!
Alla skriker ju efter kommentarer.
 
evalisen skrev:
Krångel med pooler!
För många olika regler till varje pool.
Skippa alla olika regler och de kanske funkar.


Sen ni som tycker att de är så "busenkelt",
Ut och kommentera bilder!
Alla skriker ju efter kommentarer.

Det har du helt rätt i Eva... ska definitivt bli bättre på att kommentera mer än vad jag gjort den senaste tiden... Har i ett tidigare inlägg (i en annan tråd) lovat mig själv att försöka kommentera 3-5 bilder/dag... Men ibland är det ju så i livet att man bara kan brinna för en sak i taget... speciellt om man är av hankön ;) + att livet många ggr också har sina naturliga cykler av vågdalar/toppar...
Men intentionen är att bli lite bättre på att öka mängden kommentarer...

Nu har jag brunnit i forumet ett tag... till glädje för några, men tyvärr också det omvända... TYVÄRR...
 
evalisen skrev:
Krångel med pooler!
För många olika regler till varje pool.
Skippa alla olika regler och de kanske funkar.

Det är verkligen enkelt. Den enda pool som sticker ut lite är Nybörjarpoolen där kritiken bör vara "hjälper mer än stjälper, som uppmuntrar och inspirerar."


Sen ni som tycker att de är så "busenkelt",
Ut och kommentera bilder!
Alla skriker ju efter kommentarer.

Skriks det verkligen efter kommentarer? Emfasen i kritikönskemålen tycker jag ligger på kritik med användbart och utvecklande innehåll snarare än mängden kommentarer.

/Johan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Jo, det har du. Vem har sagt att man inte "får" ge konstruktiva kommentarer enligt ditt sätt att se på saken? Jag kan väl inte förbjuda det. Men jag tar min rätt att säga vad jag tycker om det evinnerliga tjatet om konstruktiva kommentarer. Bildrescensenter värda namnet finns det väldigt få av nuförtiden. Och jag anser att ska du verkligen resenscera en bild (och ta den på allvar!) så krävs det stor erfarenhet och stort kunnande.

Jag har inte det kunnandet. Men som betraktare av bilder kan jag säga hur en bild berör mig, om den får hjärncellerna att vitaliseras osv.

Så kallad "konstruktiv" kritik från en amatör till en annan blir oftast bara trams (eller i värsta fall översitteri). Men det är jag som tycker så.

/Ulf

Det du pratar om är vad jag skulle vilja kalla bildanalys och där kan jag väl till viss del hålla med om att det krävs lite mer kunskap för att göra ett bra jobb.

Men för att ge konstruktiv kritik så krävs det inte mer än att man förklarar varför eller vad som gör att man känner eller tycker en viss sak om bilden. Där fallerar det grovt idag på denna sida. Och det som förvånare mig är att det finns mycket större sajter där det inte verkar fallera i samma utsträckning. "Jag kan inte..." betraktar jag som en ren ursäkt för att inte skriva nått.

Konstruktivt är inte något som är låst till enbart tekniska aspekter i form av pixlar, kontraster och annat ut kan likväl gälla innehåll. Men om den som avger kommentarer inte berättar vilket så vet fotografen iaf inte vad som gått hem alternativt sågats.

Att minska inflöde, fler pooler osv tror jag inte ett skvatt på. Det har gjorts sådana ändringar hela tiden och det har inte påverkat mer än högst marginellt. Jag tror på ett premeringssystem för kvalitativa kommentarer. Förslaget att både fotograf och besökare ska kunna ge tummen upp eller ner tycker jag är ett bra förslag. Det behövs inte en gradering av detta, utan känner man sig i någon aspekt hjälpt av kommentaren så är det en tumme upp. Tycker man kommentaren är dålig så är det tumme ner, och är det en jaha-upplevese så låt det vara blankt.

Så, förklara vad du tycker eller känner och vad eller varför du tycker eller känner som du gör och vips... så har vi en konstruktiv kommentar.

Mvh
Maverick
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Maverick skrev:

Jag tror på ett premeringssystem för kvalitativa kommentarer.

Nästa steg blir då att ha ett premieringssystem för premieringen?

Lite utanför ämnet. Men låt nya bilder som läggs in vara anonyma (fotografens namn finns inte utsatt) de första 24 timmarna.

/U
 
Det finns tydligen väldigt varierande åsikter om vad som är kvalitativa kommentarer.

Konstruktiva ( trams enl. vissa )
Kvalitativa ( ? )
Spontana/känslosamma (??)
Anonyma (fega enl. vissa)
...
etc...


Sen kommer bråket igång om vad som är vad.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Lite utanför ämnet. Men låt nya bilder som läggs in vara anonyma (fotografens namn finns inte utsatt) de första 24 timmarna.

/U
Skulle vara intressant.

En pooltanke ang. anonymitet annars finns här. (behöver jag varna för att undertecknad nog är besvärlig där med?)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Nästa steg blir då att ha ett premieringssystem för premieringen?

Lite utanför ämnet. Men låt nya bilder som läggs in vara anonyma (fotografens namn finns inte utsatt) de första 24 timmarna.

/U

Det har prövats och eftersom det inte finns kvar så kan man väl anta att det inte slog så väl ut.

Mvh
Maverick
 
Det är nu så många trådar om hur fs skall funka så jag har tappat kollen. Den ena och den andra startar trådar hela tiden, så det är inte lätt, men..

Jag tycker det vore bra om man uppmuntrade bilddiskussioner under bilderna. Det är i vilket fall det jag vill ha, och rimligen också önskvärt för fs.

Mitt svar i denna bild triggar inte fortsatt bilddiskussion :( för det kommer inte synas i givna bildkommentarer.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/537593.htm?set=lp
 
Håller med om att bilddiskussion är intressant och det finns ju en pool för det också:)

Sen på andra bilder som kanske inte passar där tycker jag det ser ut som diskussionen kan följa av nya kommentatorer som ibland läser tidigare kommentarer och svar.
Ett exempel finns här. Jag är jätteglad för all bra kritik på den, och där det ser ut som tidigare kommentarer och mina svar haft betydelse. Så länge det finns tillgång att läsa dem (om än bara under bilden) så tror jag det finns möjlighet för diskussioner (även om samma personer inte återkommer.) Större möjligheter än genom senastelistan iaf.

(Jag brukar använda "bevalka bild" samt listan på min sida över bilder jag kommenterat för att kolla tillbaks på de jag vill följa också.)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Håller med om att bilddiskussion är intressant och det finns ju en pool för det också:)

Där tog du bort bilden!

Jag vill bara diskutera bilden som den är och om den skulle kunnat komponeras eller exponerats bättre, men ingen fs medlem kommer se fotografens svar i dialogen.

Detta sammantaget dödar bilddiskussionen. :(
 
Senast ändrad:
Jag har tagit bort många bilder där som inte följer poolbeskrivningen (inte bara din.) I första skedet brukar jag be fotografen att inkomma med öppnande inlägg om det saknas så det inte bara är så att den uppenbart placerats fel. Händer inget på något dygn därefter åker den ur. Det står i reglerna vad som gäller där och det finns en egen diskussion för den poolen. Det är kanske bäst att ta upp ev. synpunkter där eller att maila dem. Här passar de antagligen inte.
 
Var syns fotografens svar i tanken om en bild?
De är ju raderade ur senaste kommentarer.

Varför skall man döja svaren med skälet, det är ju bara tack, om man samtidigt vill ha en diskussion.

Jag tror man får ta det goda med det onda!
Låt folk snacka bild!

Begränsa förbud till förmån för bildsnack!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.